Een icoon heruitgevonden: Ruinart opent een kunstmuseum, beeldentuin en degustatieruimte

Na drie jaar renoveren opent Maison Ruinart zijn vernieuwde domein in Reims. Het Nicolas Ruinart-paviljoen en een kunstmuseum in de openlucht zijn dé blikvangers van de vernieuwde locatie.

Maison Ruinart, gelegen aan 4 Rue des Crayères in Reims, is niet alleen het oudste champagnehuis ter wereld, het is ook het huis met de diepste krijtkelders (Unesco-werelderfgoed). Een trekpleister waar jaarlijks zo’n 25.000 bezoekers op afkomen. “Onze infrastructuur was aan zijn limiet gekomen”, vertelt Frédéric Dufour, de CEO van Ruinart. “Anderzijds wilden we het universum van Ruinart heruitvinden. Vakmanschap en traditie zijn in het historische gedeelte van het domein sterk aanwezig, maar de moderniteit ontbrak. Terwijl we met ons merk net dagelijks een goede balans trachten te vinden tussen traditie en moderniteit. Daarom wilden we de moderne kant versterken en de locatie volledig vernieuwen.”

Een merk even groot als LV

De LVMH-groep wil ‘4 Rue des Crayères’ laten uitgroeien tot een merknaam, even groot en bekend als pakweg Louis Vuitton of Dior. Enorme ambities waar kosten noch moeite voor werden gespaard. Van het open plein met een mozaïek van grasperkjes voor de historische gebouwen blijft nauwelijks iets over. “Daar zal binnenkort een tuin met veel witte bloemen en een haagbeuk tot volwassenheid groeien en als barometer dienen voor de status van de wijngaarden”, vertelt landschapsarchitect Christophe Gautrand. Wie vandaag aankomt op 4 Rue des Crayères, treft een witte muur aan. Zó anders dan voorheen, dat de rij zwarte minibusjes die ons vervoert er zonder erg aan voorbijrijdt. “Met het lange, witte toegangspad – de chemin des crayères – dat toegang verschaft tot het domein wilden we de sfeer van de krijtkelders oproepen”, vertelt Gautrand. “Het pad volgt een geleidelijke helling van tientallen meters, uitgehouwen in krijt, en verbindt de straat met de achtergevel van het Pavillon Nicolas Ruinart, waar de hoofdingang zich bevindt. Net als een crayère (krijtkelder), maar dan in de openlucht, roept de labyrintachtige doorgang verwondering op. De witte muren reproduceren exact het oppervlak van de crayères, waarvan de wanden zijn gescand en vervolgens door mensenhanden zijn nagemaakt.”

Bijzondere materiaalkeuze

Voor de keuze van de materialen gingen de ontwerpers niet over één nacht ijs. Architect Sou Fujimoto: “In onze verkennende gesprekken bekeken we de mogelijkheden om met betonstructuren te werken. Maar uiteindelijk kozen we, na overleg met Frédéric, voor meer duurzaamheid. Niet alleen een groendak en een mooi landschap rondom, maar ook de constructie en de manier waarop het gebouw is gemaakt. In het begin dachten we de steen van de crayères te gebruiken maar die is te zacht om een gebouw in op te trekken. We hebben dus gezocht naar lokale stenen. De muren zijn gemetst uit stenen van ongeveer 60 centimeter dik. Het dak is van hout en heeft een concave vorm, alsof een reusachtige champagnebubbel er zijn vorm heeft in gedrukt.” Ook de deels transparante glazen gevel refereert aan champagne. Het bovendeel is voorzien van een witte zeefdruk die het zonlicht filtert, wat binnen voor ideale omstandigheden zorgt. De glazen gevel is een sterk concept. Van buitenaf lijkt het gebouw bijna te zweven, omdat het bovenste deel geleidelijk wit wordt, als een soort mist of wolk. “Ik kwam op het idee toen ik champagne in een glas goot en de mooie witte mousse op de champagnewijn zag”, vertelt Sou Fujimoto. “Het lichtaspect was heel belangrijk. De ruimte wordt bepaald door het licht en hoe je het daglicht naar binnen brengt en controleert. Die lichtheid genereert een mooi contrast tussen het paviljoen en het bestaande Maison.”

ruinart
ruinart

Geheime kelder

Het paviljoen is de ontmoetingsplaats bij uitstek en het vertrekpunt voor rondleidingen. Zowat elk detail verrast hier. Van de imposante, glazen carrousel met spiegelplafond die als wijnkelder fungeert tot de flessen Ruinart Blanc de Blancs langs de wanden. Het paviljoen presenteert ook een selectie lifestyleobjecten (onder meer vazen, messen en kandelaars gemaakt van druivenranken) en unieke edities waarvoor het champagnehuis samenwerkte met tal van kunstenaars. Midden in het Nicolas Ruinart-paviljoen, vlak bij de krijtkelders, ligt een geheime kelder waar historische flessen worden bewaard. Ook flessen van uitzonderlijke wijnjaren en zeldzame cuvees, zoals Dom Ruinart La Réserve, komen hier voor het eerst samen in één degustatieruimte. Zeldzame pareltjes zijn bijvoorbeeld de vijf uitzonderlijke cuvees die hun stempel drukten op de moderne geschiedenis van Ruinart.

Kunst in de openlucht

Al sinds zijn oprichting trekt Maison Ruinart internationale artiesten aan met oog voor de link tussen natuur en cultuur. Sinds de metamorfose kun je op het domein nog meer werken van hedendaagse kunstenaars bewonderen in een nieuw openluchtmuseum. Onder hen Eva Jospin, die in 2023 voor Ruinart haar installatie Promenade(s) creëerde, en Jeppe Hein met Récits de Champagne uit 2022. Dit jaar nodigde Maison Ruinart zes kunstenaars uit voor Conversations with Nature: Andrea Bowers, die kunst en activisme combineert; Marcus Coates, die nieuwe relaties met de natuur verkent; Pascale Marthine Tayou, die onverwachte esthetiek brengt; Henrique Oliveira, die het plantaardige en organische samenbrengt in zijn sculpturen; Tomoko Sauvage, die zich liet inspireren door de vorming van bubbels en transparantie en Thijs Biersteker, wiens creaties gebaseerd zijn op wetenschappelijke data. De kunstinstallatie van Biersteker in de bomen – onze favoriet – toont hoeveel water de bomen permanent uit de grond zuigen. “Over een jaar zal de installatie ook een microklimaat aan insecten zijn”, vertelt Biersteker. Een levende installatie, dus.

ruinart
Sculptuur Cerf Contrôle door de in Gent wonende, Kameroense Pascale Marthine Tayou. © Mathieu Bonnevie

“Het universum van Ruinart moet kunst, natuur, vakmanschap en creativiteit op harmonieuze wijze mengen met gastvrijheid, oftewel onze wijnen en gastronomie”, vertelt Dufour. In de nieuwe Bar by Ruinart ontdek je het vakmanschap van Maison Ruinart tijdens unieke gastronomische ervaringen. Je kunt er terecht voor een lunch of een diner of het dessertbuffet met heerlijke taarten en gebak in de namiddag. Bovendien vinden er het hele jaar door evenementen plaats met bevriende chef-koks, zoals Arnaud Donckele: een topchef bekroond met drie Michelin-sterren die al jarenlang samenwerkt met Ruinart.

Praktisch

. Een bezoek aan 4 Rue des Crayères, 51100 Reims, begint met een wandeling langs de Chemin des Crayères door een bosrijk park van 7.000 vierkante meter. Zo’n 5.000 vierkante meter van het bos is een beschermd gebied. Het kreeg diverse boomsoorten aangeplant die bestand zijn tegen de klimaatverandering. Het landschapspark, gratis toegankelijk, biedt plaats aan kunst in al zijn vormen.
. Behalve van de prachtige architectuur en de tuin kun je in het Nicolas Ruinart paviljoen genieten van diverse artistieke en culinaire ervaringen die ontstaan uit boeiende samenwerkingen.
. Maison Ruinart is elke dag open met uitzondering van de jaarlijkse sluiting in januari.
. Een deel van het domein (de beeldentuin, het Nicolas Ruinart-paviljoen met de Bar by Ruinart, de winkel) is gratis toegankelijk van 11 tot 22 uur van donderdag tot en met maandag, en van 11 tot 20 uur op dinsdag en woensdag.

. Rondleidingen door de krijtkelders (inclusief een degustatie van twee cuvees) beginnen om 9.30 uur. De laatste rondleiding start om 17.15 uur (vanaf € 85).

Reserveren en informatie: ruinart.com

Meer lezen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content