In beeld: een week lang elektrisch door Noorwegen
Over één ding moeten we meteen duidelijk zijn: van Gent naar Oslo rijden is ver. We hebben in twee dagen tijd 1.500 kilometer te overbruggen. Gelukkig geeft onze batterij hoopvol aan dat we 560 kilometer ver kunnen rijden voor we opnieuw moeten opladen.
Een wat optimistische schatting. Als je veel over grote banen rijdt of snel optrekt, verlies je immers razensnel batterijlading. Daardoor moeten we na iets meer dan 300 kilometer noodgedwongen stoppen.
Opladen duurt gelukkig niet zo lang. Meestal zit de batterij na een halfuur alweer voor tachtig procent vol. Wanneer er veel Tesla’s tegelijk ingeplugd staan, gaat het hele proces een stuk trager.
We worden vooral over grote banen naar Noorwegen gegidst. Gemakkelijk, want oplaadpunten rij je op die manier bijna organisch voorbij.
Na twee dagen en zes laadstops komen we aan in het waanzinnig hippe Oslo. In de Noorse hoofdstad rijden plots ook heel wat meer elektrische auto’s rond. Dat is niet vreemd: Noorwegen probeert elektrisch autorijden op verschillende manieren te stimuleren.
In Oslo zijn ze gek van design. Daar is het Oslo Opera House maar één (toch wel indrukwekkend) voorbeeld van.
Maar onze reis gaat verder dan Oslo alleen. We rijden verder naar Bergen, weer een rit van 500 kilometer. Lange afstanden afleggen gaat hier trager: in Noorwegen mag je op de meeste plekken niet sneller rijden dan 90 kilometer per uur. Niet goed voor ons time management, wel goed voor onze batterij.
Tijdens het opladen kan je op een app bijhouden hoe vol je batterij zit. Zo hoef je dus niet de hele tijd in je auto te blijven zitten.
Tesla monitort heel precies hoe lang het zal duren voor je je tocht weer kan verderzetten.
Dat is een verademing, zeker als je tijd hebt om rustig rond te reizen. Frequente laadstops brengen je immers ook bij plekken als deze.
Elektrisch rijden heeft ook enkele enorme voordelen. Zo is er bijvoorbeeld geen geluid. Als in: helemaal niets. Dat is een pak rustgevender dan wanneer je met een brullende motor door bossen en langs fjorden rijdt.
En ook optrekken gaat met een elektrische auto heel wat sneller. Al leer je dat gedrag snel af als je een blik werpt op de grafiek die je verbruik aangeeft.
Net als in Oslo, bevindt zich ook in het centrum van Bergen geen Tesla Supercharger. Tesla wil immers dat je je auto thuis oplaadt, in je eigen stopcontact dus.
Dat is meestal geen probleem, maar wanneer je voor een langere periode door de natuur wil rijden (en dus minder kans maakt om op een Supercharger tegen te komen) wordt het wat omslachtiger.
Al moeten we ook toegeven dat het zoeken naar oplaadpunten een veel minder grote zorg was dan wat we initieel vermoedden.
Het volledige verslag van de reis kan je hier lezen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier