Met de Rado DiaStar Original x Tej Chauhan is de tweede samenwerking tussen het Zwitserse horlogemerk Rado en de Londense industriële ontwerper een feit. Trends Style sprak met Tej Chauhan over zijn vooruitstrevende kijk op horlogerie.
We kennen u van heel wat designs, maar het ontwerpen van horloges bracht best wel enkele unieke uitdagingen met zich.
TEJ CHAUHAN. “Ik ben het wel gewend met verschillende schalen te werken; ook zeer kleine waarbij ik tot op fracties van een millimeter moet berekenen. Maar voor Rado werkten we met microns. Bij het eerste project moesten we bijvoorbeeld ons originele ontwerp van de wijzers veranderen vanwege de diktes van enkele verfpigmenten.”

Wat inspireerde je voor het nieuwe DiaStar Original-ontwerp?
CHAUHAN. “Mijn vormtaal gaat over de ‘nabije toekomst’. Niet zo futuristisch dat het polariserend of ontastbaar is, maar meer als een toekomst die net binnen bereik is en grijpbaar voor de eindgebruiker. Voor DiaStar Original, een iconisch horloge dat al sinds zijn lancering in 1962 bekendstaat om zijn futuristische ontwerp, keek ik onder meer naar AI-toekomstlandschappen. Daarnaast zag ik toevallig Ad Astra, een scifi-film met Brad Pitt, een maanbasis en gouden ruimtehelmen… Dat werd de uiteindelijke inspiratie.”
Kun je het ontwerpproces van het nieuwe Rado-horloge beschrijven?
CHAUHAN. “Zodra ik de briefing ontvang, stel ik mezelf de volgende vragen: Hoe maak ik het anders? Hoe zorg ik ervoor dat het opvalt? Hoe creëer ik enthousiasme bij zo veel mogelijk mensen? En hoe vertel ik een boeiend, tastbaar en authentiek verhaal voor Rado? Tot nu toe heb ik volledige creatieve vrijheid gekregen; in dit geval was de enige aanvullende wens van Rado dat het horloge een rubberen armband zou hebben. Mijn gedachten gaan dan meteen aan de slag om manieren te bedenken om die band op een interessante manier vorm te geven. Ik wilde dat de band zou uitnodigen tot aanraken. Zodra de basis is gelegd, begin ik vrijwel meteen met schetsen – vele versies, totdat het gevoel klopt. Vervolgens bespreken we de thema’s en schetsen samen met het Rado-team en gaan we over tot de 3D-ontwikkeling.”
Vanwaar het specifieke blauw op de wijzerplaat?
CHAUHAN. “Het is een voortzetting van mijn eerste project voor Rado in 2020, The True Square. Ik herinner me dat ik tijdens het schetsen ergens kleur wilde toevoegen op de wijzerplaat. Op de een of andere manier begon ik in dat gebied te schetsen, omdat het voor mij een mooi evenwicht vormde. Ik gebruikte al kleur voor de datum en wilde onderzoeken waar ik nog meer kleur kon toepassen op de wijzerplaat. In eerste instantie was het vrij willekeurig, maar toen besefte ik dat ik een rechtvaardiging nodig had voor wat ik deed. Het is vrij ongebruikelijk voor mij om iets puur decoratiefs toe te voegen zonder functie of doel. Maar wat ik zo fijn vind aan deze samenwerkingen, is dat ze me de mogelijkheid geven iets expressiever en decoratiever te werk te gaan.”
Wat voelde je toen je het eindproduct voor het eerst zag?
CHAUHAN. “We hadden het horloge zodanig ontwikkeld dat het in twee mogelijke kastkleuren kon werken: zilver en goud, voor het geval goud te polariserend zou zijn. De zilveren variant zag er super uit, maar het goud sprong er echt uit. Het is misschien niet voor iedereen, maar ik kon er niet van wegkijken. Ik weet dat een ontwerp klaar is wanneer ik kippenvel krijg, en op het moment dat ik de gouden uitvoering voor het eerst zag, wist ik dat het goed zat. Voor mij biedt dit model een volledig nieuwe, vooruitstrevende kijk op een gouden horloge.”
‘Hoe zorg je ervoor dat iemand voor het ene object kiest in plaats van het andere? Het gaat verder dan alleen iets moois ontwerpen’
Hoe zou je jezelf als ontwerper omschrijven?
CHAUHAN. “Ik zou mezelf graag beschrijven als nuchter en pretentieloos. What you see is what you get. Ik probeer mijn werk voor zich te laten spreken. Het gaat om het creëren van enthousiasme voor de merken waar ik mee werk.”
Wat is jouw ontwerpfilosofie en hoe beïnvloedt die je werk?
CHAUHAN. “Mijn werk draait om het creëren van verbinding bij een breed publiek, ongeacht de merkpositie. Dat vormt de kern van mijn hele filosofie. Hoe zorg je ervoor dat iemand voor het ene object kiest in plaats van het andere? Het gaat verder dan alleen iets moois ontwerpen. Ik ben vooral geïnteresseerd in het vinden van de triggers die betrokkenheid opwekken.”
Hoe kom je op nieuwe ideeën voor je ontwerpen?
CHAUHAN. “Ik denk dat intuïtie een grote rol speelt. Het is altijd mijn doel differentiatie te creëren, om mijn werk te laten opvallen ten opzichte van alles wat er al is op een manier die authentiek en waardevol is voor mijn klant. Goed begrijpen wat het doel van het project is en wie de eindgebruiker is, vormt de basis van waaruit ik verder werk met gevoel en instinct. Als ik aan ontwerpers denk, komen de broers Castiglioni in me op. Maar ik haal ook inspiratie uit vernieuwers zoals Stanley Kubrick. Daarnaast ben ik opgegroeid met concept artists zoals Syd Mead – die al het visuele conceptwerk voor Blade Runner (1982) deed – en Ralph McQuarrie, de belangrijkste concept artist voor de originele Star Wars-trilogie. Veel van mijn referenties zijn tijdloos. Het is iets wat ik ook in mijn eigen werk probeer te bereiken: hoe creëer je iets dat nieuw, fris en toegankelijk is, maar tegelijkertijd de tand des tijds kan doorstaan?”
Wat is je favoriete onderdeel bij het ontwerpen van een nieuw product?
CHAUHAN. “De eerste momenten dat een opdracht wordt besproken, gaan mijn gedachten automatisch in overdrive. Vaker wel dan niet bepalen de eerste paar momenten het uiteindelijke ontwerp, of in ieder geval de algemene richting. Ongeacht wat ik ontwerp, is het mijn favoriete onderdeel van het proces, omdat het voor intense spanning zorgt.”
Wat vind je het meest belonende aan ontwerper zijn?
CHAUHAN. “Dat ik een positief verschil kan maken voor de mensen met wie ik werk en voor de mensen die mijn ontwerpen zullen gebruiken. Een ontwerp moet altijd op de een of andere manier verbeteren en verfijnen wat er al was.”
Welke zijn je favoriete herinneringen uit je carrière als ontwerper?
CHAUHAN. “Ik hield van mijn dagen aan de universiteit, van mijn eerste opdrachten als ontwerper, maar ook van mijn tijd bij Nokia. Ik vond het geweldig mijn eigen ontwerpbureau te beginnen. Ik heb bijzonder speciale herinneringen aan onze eerste tentoonstelling in Milaan in 2008. Ik herinner me dat designer Eero Aarnio heel discreet passeerde. Het meest van alles hou ik ervan wanneer je die speciale klanten ontmoet, met wie je onmiddellijk een klik hebt. Met die klanten creëer je de beste en meest belonende designs.”
Je hebt een hele tijd voor Nokia gewerkt. Van welke Nokia-modellen zouden we jou moeten kennen?
CHAUHAN. “Ik heb alle gekke ontwerpen gemaakt. De Nokia 7600, hun eerste 3G-telefoon uit 2003, die ze de Mango Phone noemden. Ik ontwierp ook de Lipstick Phone en de Nokia 7370, een model dat enorm populair was. Bij die ontwerpen konden we experimenteren met materialen, afwerkingen, lasergravures, stoffen, textiel – allemaal dingen die destijds niet gebruikelijk waren in mobiele telefoons.”
Kun je een voorbeeld geven van een persoonlijke ervaring of levensgebeurtenis die een specifiek ontwerp heeft beïnvloed?
CHAUHAN. “Veel van wat ik ontwerp, is gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Onze Nest Oven Dishes ontstonden bijvoorbeeld uit frustratie, omdat ik, elke keer dat ik een ovenschaal uit de oven haalde, mijn ovenhandschoen in de lasagne doopte! Met de Hudl2-tablet wilde ik afrekenen met mijn eigen angst voor het hanteren van gladde, technische objecten. Met de Colombo Two-telefoon wilde ik gewoon vreugde brengen in mijn eigen huis. En dan is er nog mijn eerste bezoek aan de hoofdzetel van Rado in Lengnau, dat me inspireerde het Rado-verhaal van materialen en vakmanschap te vertellen via de True Square TC. Het was de eerste keer dat ik een horlogefabriek bezocht, best indrukwekkend. We kregen een ongelooflijk verhaal te horen over innovaties in hightech materialen, en die hightech stond in schril contrast met het traditionele vakmanschap van de Zwitserse horlogemakers. Ik vind contrasten altijd bijzonder boeiend en krachtig. Het verhaal van Rado’s materiaalinnovatie, destijds werd hightech keramiek vaak gepresenteerd met een zilverkleurige of glanzende afwerking, vond ik een interessant aspect om verder te verkennen.”
Is er een bedrijf of sector waarvoor je liever ontwerpt dan voor andere?
CHAUHAN. “Eigenlijk vind ik alles leuk om te doen. Als iemand me vraagt een toiletborstel te ontwerpen, word ik daar net zo enthousiast van. Het gaat om de uitdaging van het nieuwe. Maar de industrie waarin ik graag zou werken en waar ik nog geen ervaring mee heb, is de automobielsector. Het interieur van voertuigen is fantastisch. Ik zou graag iets ontwerpen als een motor, scooter of auto.”
Meer lezen