Omega onthult de nieuwe Seamaster Aqua Terra

De nieuwe Seamaster Aqua Terra fluistert, hij schreeuwt niet. Net als de stille tuinen van Kyoto. Omega onthulde het damesmodel van 30 millimeter in Japan. CEO Raynald Aeschlimann vertelt ons waarom dat zo bijzonder is.

Omega lanceert modellen met een nieuw gangwerk van slechts 20 millimeter. Wat betekent die lancering in de erfenis en toekomst van het horlogemerk?

Raynald Aeschlimann. “Deze lancering is heel belangrijk. Het was zeker geen beslissing van de ene op de andere dag. Al jaren verkopen we 35 tot 40 procent van onze horloges aan vrouwen, in Azië is dat zelfs nog ietsje meer. De Constellation is al decennialang een van onze meest iconische lijnen, mede dankzij Cindy Crawford, die sinds 1995 het gezicht van de collectie is, en daarmee de langstlopende merkambassadeur én de eerste influencer avant la lettre. Op westerse markten kreeg het model soms minder aandacht, wellicht omdat de Speedmaster en James Bond’s Seamaster daar zo populair waren. In ons museum in Biel kun je zien dat Omega al in 1902 dameshorloges maakte – toen nog in de vorm van zakhorloges. In die tijd was er dus al vraag naar horloges voor vrouwen. Ons eerste polshorloge was trouwens een damesmodel, dat we maakten voor een vrouw die iets voor rond haar pols wilde.”

“Deze nieuwe lancering is géén reactie op een gat in de markt of dient niet om een marktaandeel te verdedigen. Dit is geen snelle productlancering, geen nieuw dameshorloge omdat er veel vraag naar is. Het is de vertaling van een succesvol herenhorloge naar een damesformaat. Neem onze Speedmaster, een van de meest succesvolle horlogecollecties van de laatste tien à vijf jaar. Veel vrouwen dragen een Speedmaster Chronograph 38 mm, maar vinden die te groot. Daarom lanceren we de Aqua Terra 30 mm. De uitstraling, het DNA en het gevoel binnen de collectie is fantastisch – en tegelijk is het klein én een echte Omega met Master Chronometer-certificering.”

Waarom is Kyoto de juiste plek voor deze lancering? En hoe belangrijk is de keuze van een locatie voor het communiceren van een nieuwe lancering?

Aeschlimann. “Ik vind het geweldig dat we dit horloge buiten de typische Watches & Wonders-beurs in Genève kunnen presenteren. Vier jaar hebben we gewerkt om dit ongelofelijke gangwerk te creëren. Het moest de waarden van ons merk uitdragen en het design moest aansluiten bij de Seamaster en de Aqua Terra. Die emotie kun je het best overbrengen op een buitengewone locatie. Voor de Little Secret-campagne rond de Aqua Terra wilde ik een soort zachte, tedere luxe. We kozen dus niet zomaar voor Japan. Ik wilde een emotie opwekken van een klein geheim, een fluistering, elkaar vertellen over dit nieuwe horloge op een plek waar we creativiteit voelen, en de vibratie van een plek waar vakmanschap en vrouwelijkheid worden gevierd. Want dit horloge is duidelijk voor vrouwen. Dat betekent niet dat een man het niet kan dragen, maar het ontwerp is bewust vrouwelijk. De codes die we aan een horloge toekennen, moeten gekoppeld zijn aan het formaat, daar ben ik van overtuigd. De tijd dat je simpelweg een mannenhorloge kon verkleinen en dat dan ‘voor vrouwen’ noemde, is gelukkig voorbij.

“Het was ook een strategische keuze om hierheen te komen, want Japan is een van de vijf grootste horlogelanden ter wereld. Een bijzonder land waar vakmanschap, kunst, creativiteit en schoonheid op een ongelooflijke manier worden gevierd. Je loopt op straat, komt een tuin binnen en opeens is alles zen. Kyoto is op dat gebied meer geschikt dan Osaka of Tokyo. Het is gewoon een andere stad.”

U brengt twaalf varianten van het horlogemodel uit. Waarom is er geen variant zonder datum?

Aeschlimann. “De datum is altijd een belangrijk onderwerp. Het gaat om balans, om smaak. Je wilt niet weten hoeveel verzoeken ik jaarlijks krijg voor een horloge met weeknummers – week 1, 2, 3, 4 enzovoort. Sommige mensen gebruiken die weeknummers dagelijks voor hun werk. We hebben vier jaar gewerkt aan dat nieuwe gangwerk en het was geen sinecure. Mijn doel was: onder 4 millimeter dikte blijven. En in dat compacte ontwerp besloten we meteen een datum toe te voegen als symbool van onze toewijding aan precisie en technologie. Voor mij maakt de datum onderdeel uit van het design van de Aqua Terra. Voorlopig plannen we dus geen Aqua Terra zonder datum. Het is heel subtiel gedaan, vind ik. En het gaat terug naar onze roots.”

Over geheimen gesproken: heeft u in Japan een geheim in verband met tijd ontdekt? Of wat is voor u het mooiste geheim dat u onlangs over Japan hebt ontdekt?

Aeschlimann. “Ik hou van kleine geheimpjes. Zoals de Fransen zeggen: een péché mignon, een schattige zonde. Als je moeder je vinger in de Nutella dipt bijvoorbeeld, je vertelt het aan niemand, maar niemand neemt het je echt kwalijk. Luxe hoeft niet schreeuwerig te zijn. Ik hou juist van dat intieme, discrete, het kleine geheim als een fluistering. Daarom wilden we dit horloge koppelen aan geheimen. Onze horloges hebben net als een armband veel innerlijke betekenis en zo’n klein geheim wil je misschien delen. Onze ambassadeurs hebben allemaal hun eigen charisma, carrière en achtergrond. Ze praten met elkaar in duo’s.

“Ik vind het fantastisch hoe je in Japan van de ene wereld in de andere terecht komt: je loopt over straat, en plots ga je een poort of dubbele deur binnen. In Europa sta je dan meteen in het restaurant. Hier daal je af, ga je door een kleine deur, dan nog een paar ruimtes, en opeens ben je in een andere wereld. Zo ontdekte ik vanmorgen een zentuin midden in Kyoto. Je hoorde er geen lawaai, enkel de natuur. Zoiets midden in de stad is uniek.”

Mode en sport zijn meer dan ooit verbonden. Waarom slaan sportieve horloges zoals de Aqua Terra zo aan in 2025?

Aeschlimann. “Omdat wij anders dan bepaalde andere merken een sportief DNA hebben. Dat betekent niet dat het ontwerp lomp moet zijn. Ik wil geen monsterhorloge. De Aqua Terra is daar het perfecte voorbeeld van: elegant én sportief. Je draagt het met een jeans, naar het sporten, bij elke gelegenheid. Dit keer wilden we geen horloge om enkel bij een cocktailjurk te dragen. Al hebben we die ook met de Ladymatic en andere elegante modellen. Maar kijk hoe mensen vandaag leven. De moderne mens gaat om zes uur sporten, doet duizend dingen in een dag. Het leven is veranderd. En de vrijheid om te dragen wat je wilt, hoe je dat wilt, is belangrijk. Net als hoe mensen nu reizen in yogakleding bijvoorbeeld. Mijn moeder zou zeggen: ‘Raynald, je reist in sportkleren!’ En ik zou antwoorden: ‘Maar nee, het is Alo Yoga, het populaire merk waar Kylie Jenner zo graag in reist.’

“Dit horloge past bij die nieuwe levensstijl. Het is geen universeel horloge dat je in elke situatie kunt dragen, maar het heeft karakter en is bedoeld om toch de hele week om je pols te zitten – van het weekend, tot een chique cocktailmoment, tot sporten, de hond uitlaten, en alles daartussenin. Daarom moet het ook sportief zijn.”

‘Dit keer wilden we geen horloge om enkel bij een cocktailjurk te dragen’

De Inspirerende ambassadeurs

Een Golden Globe-winnaar, de actrice die Amy Winehouse vertolkte in de film Back to Black, een K-popster, een Grammy-winnend singer-songwriter en een topmodel: met Ariana DeBose, Marisa Abela, Danielle Marsh, Tems en Ashley Graham verzamelde Omega the cream of the crop van de Omgea-ambassadeurs om de lancering extra in de verf te zetten.
“Een van mijn favoriete accessoirecombinaties is het layeren van horloges met armbandjes. Dat werkt gewoon bij zo veel outfits. Ik heb gemerkt dat de Aqua Terra zelfs perfect past bij de meest casual looks, zoals een denim jasje of een wit T-shirt. Het voegt echt de laatste, stijlvolle touch toe aan je outfit”, steekt Danielle Marsh van wal. Ook Tems houd ervan te spelen met haar horloge: “Mijn Aqua Terra is in goud, en ik ben gek op het mixen van goud en zilver. Ik experimenteer graag met sieraden, ook met dit horloge. Ik hou van alles wat blinkt, en ik ben dol op bedelarmbanden. Dit horloge heeft precies de juiste lichte uitstraling om perfect te passen bij al mijn bangles.”
“Zodra je het omdoet, voel je dat dit horloge je door alles heen kan dragen,” pikt Ashley Graham in, “of dat nu een date night is, of je drukke dag als moeder, of een dag vol zakelijke meetings, of je ups en downs. Dat geeft kracht en vertrouwen.”

Meer lezen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise