IWC Schaffhausen sponsort de nieuwe F1 film: een gesprek met Christoph Grainger-Herr, de CEO

© Lennart Ritscher

In het jaar waarin de formule 1 zijn 75ste viert, richt de sport zich op het witte doek. Met F1 – Brad Pitt in de hoofdrol! – is de rush van formule 1 dra overal. De film, gesponsord door IWC Schaffhausen, gaat op 25 juni in première.

F1 is volgens Christoph Grainger-Herr, de CEO van IWC Schaffhausen, niet zomaar een racefilm: “De film is op meerdere vlakken een primeur in de filmwereld. Voor het eerst in de moderne formule 1 zijn scènes gefilmd met echte raceauto’s tijdens daadwerkelijke F1-races (Grand Prix van John Frankenheimer uit 1966 werd ook met echte racewagens op echte circuits opgenomen, nvdr). Toen de opnames begonnen, met Lewis Hamilton als producer en teambaas Toto Wolff als adviseur, was een van de eerste opmerkingen dat eerdere formule 1-films altijd te traag aanvoelden. Regisseur Joseph Kosinski, een rasechte realist, hoefde dat maar één keer te horen. Hij wist wat nodig was: de F1-wagens moesten op echte snelheid rijden voor het juiste effect. Samen met producer Jerry Bruckheimer koos hij uiteindelijk voor formule 2-wagens met een carrosserie die eruitziet als een formule 1-auto. Die worden bestuurd door zowel acteurs als stuntmensen, en halen snelheden tot 300 kilometer per uur.

Timing was cruciaal, want sommige scènes moesten worden opgenomen binnen krappe tijdsloten tussen de vrije trainingen, kwalificaties en de eigenlijke Grands Prix. Sommige scènes zijn zelfs direct na de officiële podiumceremonie van de Grand Prix van Abu Dhabi opgenomen. Dat betekende dat acteurs als Brad Pitt en Javier Bardem op het podium stonden naast echte coureurs als Charles Leclerc en George Russell, voor het oog van hetzelfde publiek – een naadloze overgang van realiteit naar fictie.”`

‘Scènes werden voor het eerst gefilmd met echte raceauto’s tijdens daadwerkelijke races’Christoph Grainger-Herr, IWC Schaffhausen-CEO

Je zal straks nog bekender worden dankzij je cameo in F1. Kan je daar al iets over vertellen?

CHRISTOPH GRAINGER-HERR. “Dat was gewoon een leuk extraatje. In de film bleek een scène te zitten waar sponsors bij betrokken waren, en een heleboel acteurs stonden daartussen. Toen vroegen ze: ‘Wil je er ook in? Je bent er toch al.’ En natuurlijk heb ik ‘ja’ gezegd! Wie zou er ‘neen’ zeggen, als je deel kan uitmaken van zo’n groot filmproject? Er schuilden geen ambities achter, gewoon de mogelijkheid een paar uur op zo’n niveau een filmset in Abu Dhabi te ervaren. Het is fascinerend te zien hoe Joseph Kosinski werkt. Net als in een formule 1-team is alles op de set extreem rustig, gecontroleerd en precies – alles loopt als een geoliede machine.

“De parallellen tussen een hoogwaardige filmproductie en de formule 1 zijn interessant. En zelfs bij haute horlogerie zie je die overeenkomsten. Horlogemakers werken ook met een soort kalme precisie. Iedereen weet exact wat hij moet doen, er is geen drama nodig, het loopt gewoon.”

Deed je ook iets in die scène, zoals horloges overhandigen?

GRAINGER-HERR. “Nee hoor, ik speel gewoon mezelf, aanwezig in een hospitality lounge tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi. Niet bepaald glamoureus.”

Heb je als sponsor invloed op de productie, gezien jullie zo’n honderd echte horloges hebben geleverd voor de film?

GRAINGER-HERR. “Natuurlijk zullen niet alle horloges uiteindelijk in de film opduiken. Wij gaan in gesprek met het productieteam, de regisseur, de rekwisiteur en de producers over hoe bepaalde elementen in beeld zullen komen of geïntegreerd worden. Maar uiteindelijk ligt alles in handen van de regisseur en zijn team – het is hun artistieke visie. In contracten voor dit soort producties is nooit iets gegarandeerd; alles blijft afhankelijk van de creatieve keuzes van de filmmaker. De regisseur mag nooit gedwongen worden een horloge ergens te plaatsen ‘omdat de sponsor dat wil’.”

IWC horloge in F1 The Movie.
© Lennart Ritscher

Wat zou voor jullie een mogelijke dealbreaker zijn?

GRAINGER-HERR. “Bij een nieuwe productie kijken we vooral of het script past bij ons merk. Als onze horloges bijvoorbeeld zouden worden geassocieerd met een crimineel kartel, dan is dat niet de context waarin wij als merk willen voorkomen. Maar een formule 1-film is op dat gebied relatief veilig. Het gaat dus minder om details, en meer om het zorgvuldig kiezen van de juiste productie, verhaallijn en sfeer.”

Als je in de voetsporen van een F1-coureur mocht treden, wie zou je dan kiezen?

GRAINGER-HERR. “Ik denk dat niemand kan ontkennen dat wat Lewis Hamilton heeft bereikt, absoluut geweldig is. Ik hou van het feit dat hij veel meer is dan slechts een snelle en getalenteerde coureur. Hij is een rolmodel, zet zich in voor sociale verandering, strijdt voor duurzaamheid. Hij is een mode-icoon, muzikant, acteur, comedian… Die veelzijdigheid bewonder ik enorm. De formule 1 heeft persoonlijkheden als Lewis nodig, mensen die hun levensstijl en waarden kunnen uitstralen naar een veel breder publiek dan alleen liefhebbers van snelle wagens.”

Ben je zelf een grote autoliefhebber? Verzamel je ze of heb je een favoriete merk?

GRAINGER-HERR. “Voor mij zijn auto’s en horloges nauw verwant. Beide behoren niet tot de essentie, maar ze roepen emoties op en symboliseren een droom. Veel mensen herinneren zich een moment uit hun jeugd waarop ze een auto, horloge of iets anders zagen, dat hen inspireerde.

“Voor mij hebben auto’s, net als horloges, altijd een grote rol gespeeld. Als je de juiste kiest, kun je er jarenlang plezier van hebben. Ik rijd graag in een Mercedes-AMG. Elke rit naar kantoor of een meeting is puur genot. Wanneer ik uit de auto stap, voel ik me beter dan wanneer ik erin stapte. Die opwinding zoek je ook in een horloge. Wanneer je ’s ochtends een horloge omdoet voor een belangrijke dag, voel je je sterker, zelfverzekerder en klaar om de dag aan te gaan. Door de jaren heen wordt het een bron van stille vreugde en persoonlijk genot.

“Dat is wat die objecten kunnen doen, iets wat vrij uniek is en wat je niet op dezelfde manier hebt bij andere productcategorieën. Wat me ook fascineert aan auto’s, is hoe ze culturele trends weerspiegelen. De jaren zestig, bijvoorbeeld, werden gedomineerd door het ruimtevaartthema en plots werd het weerspiegeld in autodesigns. Zelfs in de jaren vijftig zag je al de eerste invloeden.

“Elk tijdperk heeft zijn eigen dromen, en die zie je terug in auto’s en horloges. Als je terugkijkt naar de geschiedenis, kun je bijna voelen waarnaar verschillende generaties verlangden, wat ze waardeerden en hoe ze luxe beleefden. In de jaren zestig en zeventig waren weelderige velours interieurs, bijvoorbeeld, een grote trend, niet alleen in auto’s, maar ook in meubels en tapijten. Vandaag lijkt die stijl overdreven, maar toen stond ze symbool voor het ultieme streven. Die kleine designelementen zijn als tijdcapsules, die een fascinerend inzicht geven in de dromen en esthetiek van tijdperken.”

Heb je ook met andere merken dan Mercedes gereden?

GRAINGER-HERR. “Natuurlijk niet! Ik zou nooit met iets anders rijden (lacht). Wat ik geweldig vind aan bepaalde Mercedes-modellen, is dat ze veel karakter hebben. Ze bieden een werkelijk meeslepende ervaring, van de prestaties van de motor tot de precisie van de besturing. Het is bijna als ballet. Wanneer je sommige van die uiterst responsieve auto’s tot het uiterste rijdt – of dat nu op bochtige wegen is of op een circuit – voel je alsof de auto op een unieke manier met je communiceert. Het is niet menselijk, maar het heeft een eigen karakter. In die zin lijken ze op horloges. Elk horloge is anders, met kleine mechanische imperfecties die elk exemplaar uniek maken.

“Dat geldt ook voor auto’s: elke motor heeft zijn eigen eigenaardigheden, zijn eigen subtiele variaties, wat het een soort persoonlijkheid geeft, die het object beter benaderbaar maakt. Dat gevoel van verbondenheid met een object is ongelooflijk belangrijk. Dat krijg je niet van een smartphone of een digitaal apparaat. Er is iets bijzonders aan een mechanisch object waarmee je op zo’n emotionele en tastbare manier kunt omgaan.”

Wat gebeurt er met de horloges na het gebruik in de film? Krijgen IWC-klanten de kans ze te proberen, wetende dat ze op het witte doek figureerden?

GRAINGER-HERR. “Ze worden op verschillende locaties tentoongesteld en keren daarna terug naar onze archieven. Hetzelfde deden we met horloges uit Top Gun en Jurassic Park, bijvoorbeeld. Ze worden deel van onze geschiedenis, komen in ons museum en onze brochures terecht, en wie weet duiken ze ooit opnieuw op. Het is altijd spannend in contact te komen met zo’n stukje geschiedenis.”

Dus het zijn echt werkende horloges, geen rekwisieten?

GRAINGER-HERR. “Ja, in bijna alle gevallen zijn het echte horloges. Bij onze samenwerking met Aquaman 2 vorig jaar waren een paar horloges puur rekwisieten, die niet echt werkten. Maar in F1 en Top Gun gaat het altijd om volledig werkende IWC-horloges.”

Het horloge dat Brad Pitt in de film draagt, lijkt groener dan de limited edition in jullie collectie.

GRAINGER-HERR. “De kleur is exact dezelfde bij beide modellen. Onder bepaald licht lijkt het misschien lichter, zeker onder spotlights. Het is echt gewoon een kwestie van hoe het licht de waarneming beïnvloedt. Zodra je het uit de spotlights haalt, ziet het er exact hetzelfde uit.”

IWC horloge in F1 The Movie.
© Lennart Ritscher

Wat is je favoriete model in de nieuwe Ingenieur-collectie?

GRAINGER-HERR. “Ik hou van de nieuwe Ingenieur Automatic 35 in goud, een automatisch horloge dat de schoonheid van Gérald Genta’s Ingenieur-ontwerp naar kleinere polsen brengt. Het verkleinen van de Ingenieur van 40 naar 35 mm was een intens en complex proces. Het heeft jaren van verfijning gekost om de verhoudingen en de ergonomie perfect te krijgen. Dat gezegd zijnde, ben ik ook een grote fan van de Ingenieur Automatic 42, onze eerste IWC Ingenieur volledig uitgevoerd in keramiek. De ontwikkeling van dit keramische model heeft drie tot vier jaar geduurd, dus is het ongelofelijk spannend het eindelijk tot leven te zien komen. Ik heb een zwak voor dat soort keramische sporthorloges.”

Waarom ben je fan van keramische sporthorloges?

GRAINGER-HERR. “Ik bewonder hun technische puurheid. Op het gebied van grafisch ontwerp zorgt het contrast tussen zwart en wit, samen met de verminderde reflecties ten opzichte van roestvrij staal, voor een unieke esthetiek. Keramiek elimineert reflecties, waardoor je de grafische uitstraling van het horloge volledig kunt waarderen. Ik hou ook van die puurheid, omdat ze de vorm van het horloge benadrukt. Bij goud of roestvrij staal kunnen complexe kastontwerpen soms hun definitie verliezen door de glans. Maar met keramiek wordt elke millimeter van de geometrie zichtbaar. Als ontwerper vind ik het fascinerend de vorm van een horloge in keramiek teruggebracht te zien tot de essentie.’”

Over vorm gesproken, je zei ooit dat de Ingenieur de belichaming van design is. Als je het met auto’s zou vergelijken, welke auto beschouw jij dan als het ultieme designicoon?

GRAINGER-HERR. “Dat hangt een beetje af van het tijdperk. Vanuit een klassiek perspectief heb ik enorm veel respect voor de Mercedes 300 SL Gullwing. Die auto was in de jaren vijftig zijn tijd ver vooruit, en hij blijft in elk tijdperk onmiskenbaar mooi. Trends komen en gaan, maar er is nooit een moment in de geschiedenis geweest waarop de 300 SL Gullwing níet als een prachtige auto werd beschouwd. Het idee dat iemand op een ochtend wakker werd, dat ontwerp tekende en iets zo tijdloos creëerde, is ongelooflijk zeldzaam. Geloof me, wij proberen dat elke dag te bereiken, en het is niet eenvoudig.

‘Brad Pitt en Javier Bardem stonden op het podium naast echte coureurs, voor hetzelfde publiek’Christoph Grainger-Herr, IWC Schaffhausen-CEO

“Die momenten in de creatieve geschiedenis zijn fascinerend. Neem bijvoorbeeld soundtracks van films. Denk aan John Williams en Jaws. Op een ochtend zat hij aan een piano en speelde slechts twee noten: ‘Tum, tum. Tum, tum, tum, tum.’ En nu zit het Jaws-thema verankerd in de populaire cultuur. Zelfs de meest bekeken video op YouTube, Baby Shark, bevat daar echo’s van. Dat is wat goed design doet: het wordt deel van het culturele weefsel. Dat is het ultieme doel van elk ontwerp.

“Ik geloof dat deze generatie van de Ingenieur dat heeft bereikt. Ze heeft een eenvoud die elke dag opnieuw mooi blijft. Wat ik zo mooi vind aan de Ingenieur, is dat het geen opzichtig of luid horloge is; het is geen groot statussymbool. Maar als ik ernaar kijk – en ik kijk er uren per dag naar – zie ik geen enkele fout. En geloof me, ik geniet ervan fouten in horloges te vinden. Maar bij dit exemplaar is alles precies zoals het moet zijn. Of het nu winter of zomer is, tijdens het sporten, op kantoor of ’s nachts, ik kijk ernaar en denk: dit is perfect. En dat blijft zo. Daarom heb ik dat horloge sinds ik voor het eerst droeg tijdens Watches and Wonders nooit meer van mijn pols gedaan. Soms weet je het gewoon: dit is het.”

Meer lezen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content