Dat Fabienne Stuip, pr-manager van het Franse horloge- en juwelenhuis Cartier, van luxe houdt, is niet bepaald een verrassing. Dat haar eigen interieur ook frivoliteit uitstraalt, dan weer wel.
“Ik ben een echte millennial”, lacht Fabienne Stuip terwijl ze ons rondleidt in haar Rotterdamse optrekje. We snappen meteen wat ze bedoelt wanneer we boeken over Lady Di en Cardi B spotten naast geurkaarsen van Dyptique en Maison Margiela, een verzameling tulpenvazen en een Sex and the City-dvd-box. Meer millennial wordt het haast niet.
Wie goed kijkt, ziet verspreid door het appartement ook sporen van Stuips succesvolle carrière. Kaarsen van Acqua di Parma verwijzen naar haar eerste baan bij het luxeconglomeraat LVMH, terwijl een koffietafelboek over Giorgio Armani doet denken aan haar tijd bij de beautyreus L’Oréal, licentiehouder van Armani Beauty. Het klokje op haar nachtkastje is dan weer gelinkt aan haar huidige baan bij Cartier. “Ik heb twee horloges die ik afwissel. Verder draag ik elke dag hetzelfde: vintage ringen die ik kreeg van mijn ouders en groottante, naast juwelen van Cartier zoals de Juste un Clou-armband. Sommige stukken heb ik geërfd, maar de meeste deed ik mezelf cadeau. Ik gun mezelf één investment piece per jaar als beloning én investering. Recent kocht ik bijvoorbeeld de Love-armband van Cartier. Ik houd van de mooie dingen des levens, maar het is mij niet zozeer om luxe te doen. Het gaat om schoonheid en tijdloosheid. Een juweel of horloge is een bron van langdurig geluk.”


Ode aan Rotterdam
Geluk, dat is wat spreekt uit haar vrolijke interieur. Voor iemand die zelden thuis is – we ontmoeten Stuip na vijf weken pendelen tussen Amsterdam, Genève, Londen en Kopenhagen – is haar appartement opvallend huiselijk. De koffie staat klaar, magazines liggen her en der opengeslagen. “Voor mij is Rotterdam de mooiste stad ter wereld. Thuiskomen en de stad zien vanaf de Erasmusbrug heeft elke keer weer iets magisch. Mijn favoriete adresjes in de buurt zijn River Bar voor seafood en Louise Petit Restaurant voor de Franse keuken. Ik houd van gezelligheid en de familieband is heilig voor mij. Ik denk dat mijn Indische roots daar voor iets tussen zitten. Mijn moeder werd geboren in Nieuw-Guinea (huidig Indonesië, nvdr). Ze moedigde me aan in mooie dingen te investeren, of het nu om mode of design gaat. Mijn vader is fotograaf en gaf me een zin voor esthetiek mee. Ik zou mijn interieur omschrijven als tijdloos met een kleurrijke toets.”
‘Ik gun mezelf één investment piece per jaar’
Stuips favoriete kleuren geel en blauw keren terug in glaswerk en decoratie, met een reeks Delfts blauwe huisjes als meest persoonlijke voorbeeld. “Die miniatuurtjes deelt KLM sinds de jaren vijftig uit aan passagiers in businessclass. Ik kreeg ze van de zus van mijn oma vlak voor haar overlijden. Ze reisde veel en was als een suikertante voor mij.”
Pilates en parfum
Wanneer ze niet voor haar baan reist, trekt Stuip graag naar Marrakech om te ontspannen. “Het is relatief dichtbij en toch waan je je er in een andere wereld. De kleuren, de geuren, de smaken… Ik begrijp helemaal waarom ontwerper Yves Saint Laurent er zijn hart verloor. Ik nam al heel wat souvenirs uit Marrakech mee naar huis, waaronder een set met de hand geblazen blauwe glazen.”
Nog meer dan in haar interieur investeert Stuip in haar eigen binnenkant. “Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar gezondheid is voor mij het allerbelangrijkste. Als ik niet in topvorm ben, kan ik het drukke leven dat ik heb niet leiden. Daarom doe ik twee tot drie keer per week aan Reformer Pilates. Ook beauty en skincare vallen voor mij onder gezondheid. Ik heb twee jaar als model in Milaan gewerkt en hecht veel belang aan mijn uiterlijk. Ik vind dat geen teken van oppervlakkigheid, al bestaan daar nog altijd misvattingen over. Voor behandelingen heb ik te weinig tijd en geduld, dus pas ik thuis zelf een uitgebreide verzorgingsroutine toe. Ik ben niet trouw aan één merk en wissel graag af om nieuwe dingen te proberen. Huidverzorging hoeft niet duur te zijn, als je maar goed naar de ingrediënten kijkt.”


“Op het gebied van parfum ben ik dan weer wél trouw. Ik gebruik al jaren Pivoine Suzhou van Armani Privé, een bloemige geur met noten van pioenroos en muskus.” En alle andere parfumflesjes in haar badkamer dan? “Die heb ik verzameld tijdens mijn carrière in de beautywereld en zijn bedoeld voor mijn gasten. Doe gerust op.”
Echt empowerment
Net als haar beautycase bevat Stuips garderobe een mix van het hogere en het middensegment. Verfrissend voor iemand die haar dagen te midden de haute joaillerie doorbrengt. “Aan sommige kledingstukken durf ik wat meer geld uit te geven. Zo ben ik dol op de blazers van Acne Studios en de jeans van Jacquemus. Die duurdere items vul ik aan met betaalbare basics. Bij Uniqlo vind ik altijd mijn gading. Qua accessoires scoorde ik onlangs een mandje van Loewe – de perfecte zomertas. De C de Cartier-schoudertas is dan weer mijn compagnon voor elke dag. Van trendgevoelige tassen blijf ik liever weg.”

Gevraagd naar haar stijlinspiratie heeft Stuip meteen een antwoord klaar: “Prinses Diana. Of ze nu naar een staatsbanket ging of de kinderen van school haalde, ze zag er altijd verfijnd uit.” En wie inspireert haar professioneel? “De vrouwen die ik door de jaren leerde kennen via het Cartier Women’s Initiative. Dat brengt sinds 2006 vrouwelijke ondernemers samen. Als we spreken over empowerment, blijkt dat vaak eenrichtingsverkeer. Bij Cartier gaat het echter om het opbouwen van een community. De finalisten, die fellows heten, worden deel van een gemeenschap van ondernemers uit allerlei landen die elkaar door de jaren ondersteunen. Ze delen niet alleen hun successen, maar ook hun mislukkingen. Dat is zò krachtig. Ze inspireren mij om alles met een passie te doen. Of het nu gaat om werken of om genieten van een goed glas wijn met vriendinnen” (lacht).
DOOR Catherine Kosters Beeld Rebecca Fertinel
Fabienne Stuip (35)
Is geboren en getogen in Rotterdam
Studeerde international business & languages aan Rotterdam Business School
Verhuisde na het afstuderen als model naar Milaan, waar ze twee jaar bleef
Keerde in 2013 terug naar Nederland voor een pr-stage bij luxegroep LVMH
Klom binnen het bedrijf op tot pr-coördinator voor Dior en Acqua di Parma
Werd in 2017 pr-manager voor de Benelux bij L’Oréal
Is sinds 2022 pr-manager van Cartier voor de Benelux en Scandinavische landen
Meer lezen