Rémy Martin viert 300 jaar met een exclusieve wereldklasse cognac voor luxury seekers
Ter gelegenheid van z’n driehonderdste verjaardag lanceert Rémy Martin een cognac van wereldformaat, mét bijpassend prijskaartje.
De driehonderdste verjaardag van Rémy Martin is niet alleen de ideale gelegenheid om het glas te heffen op drie eeuwen vakmanschap. Het is ook het perfecte moment om de populariteit én de toekomst van cognac in kaart te brengen. Trends Style trok naar hotel De L’Europe in Amsterdam voor de inhuldiging van de Coupe 300e Anniversaire, een limited edition die zowel de expertise als de innovatie van Rémy Martin in de verf zet. Voor de gelimiteerde oplage werden 6.724 flessen gebotteld, waarvan slechts 56 genummerde exemplaren verkrijgbaar zijn in de Benelux. Prijskaartje: 2.500 euro per fles.
Voor de inhuldiging werd er alvast niet op een fles gekeken. Alle genodigden kregen een flinke Coupe vloeibaar goud om de avond in te zetten. Het effect was navenant: de tijd stond plots stil en er werd in slow motion gewalst, geroken en gesipt. En dat is net wat keldermeester Baptiste Louiseau voor ogen had. “Je moet je tijd nemen om te genieten van zo’n kostbare cognac. Het is slechts de vierde keer in driehonderd jaar dat Rémy Martin een verjaardagseditie op de markt brengt. Het hart van de Coupe is onze Réserve Perpétuelle: een voorraad exclusieve cognac die elke keldermeester opzijzet voor de volgende verjaardag. Die basis heb ik verrijkt met een selectie van eaux-de-vie afkomstig van het terroir Grande Champagne. Het resultaat is een triptiek van verleden, heden en de toekomst.”
Proeven van dit stukje geschiedenis is veel meer dan een reis door de tijd. Het is ook een perfecte kennismaking met het DNA van Rémy Martin. “Deze fles symboliseert waar we vandaag met ons huis voor staan. Je ontdekt intense toetsen van gekonfijte dadels, pruimen en vijgen op een subtiele en elegante basis van hout, maar ook frisse en bloemige accenten. Je werkt als het ware als een parfumeur aan een compositie die trouw blijft aan de essentie van ons label, met respect voor het basisproduct, de druif.”
Cognac Renaissance
Na de magistrale opener volgde een diner in combinatie met alle Fine-Champagne-toppers uit het Rémy-Martin-assortiment. Het werd een ode aan het erfgoed van een huis dat zich uitsluitend richt op de wijngaarden van Grande en Petite Champagne, twee gebieden in hartje Cognacstreek. Door de afgelopen decennia regelmatig uit te pakken met verschillende exclusieve edities verwierf het Franse cognachuis het aura van een begerenswaardig Frans luxemerk. Van Japan, China tot in Afro-Amerikaanse rappermilieus, de luxury seekers willen de duurste flessen, niet alleen omwille van de exclusiviteit, maar ook als statussymbool. Na enkele succesvolle samenwerkingen met Usher sponsort Rémy Martin ook zijn nieuwste Past-Present-Future-tour. Dat cognac bij ons nog steeds het eerder trage beeld oproept van oudere heren en – noblesse oblige – ferme sigaren, blijkt dus een eenzijdig en lokaal verankerde connotatie. Terwijl we hier uitpakken met bijzondere whisky’s, rums en gins, floreert de cognaccultuur enkele duizenden kilometers verder meer dan ooit.
Luxury seekers willen de duurste flessen cognac, niet alleen omwille van de exclusiviteit, maar ook als statussymbool
Volgens Amaury Vinclet, de executive director van Rémy Martin, kan deze verjaardag de Europese liefde voor cognac aanwakkeren. “De afgelopen twintig jaar hebben we wereldwijd een belangrijke groei gezien, vooral in China en de Verenigde Staten. In Europa en in de Benelux blijft cognac een kleine categorie en willen we inzetten op bewustmaking en verjonging. Zo organiseren we dit najaar de Rémy Martin Bartender Academy Global Competition, een internationale wedstrijd waar driehonderd bars en bartenders over de hele wereld driehonderd jaar innovatie vieren. Bar Ran in Brugge is trouwens een van de finalisten. En van oktober tot december kun je onze verjaardag meevieren tijdens de Centaur Night Tour, een feest in zes nachtclubs.”
Shake your cognac
Of de Aziatische verzamelwoede of de hippe Amerikaanse cognac-clubvibe zal aanslaan, valt nog af te wachten. Maar dat de smaak van cognac opnieuw furore maakt in de betere cocktailbars, speelt zeker in het voordeel van Rémy Martin. “In een steeds snellere wereld kunnen we met ons edele product, dat van oudsher heel traag geconsumeerd werd, ook een versnelling hoger schakelen”, verklaart Baptiste Loiseau. “De exclusieve en oudere exemplaren vragen tijd en aandacht, maar we hebben ook democratische alternatieven waarmee je alle kanten mee kan. Een very superior old pale (VSOP) met accenten van vanille, appel en abrikoos is enorm veelzijdig en kun je puur drinken of gebruiken in cocktails en aperitieven. Ik vind de combinatie met ginger beer enorm interessant. In de Cognacstreek aperitieven we met een VSOP tonic, liefst een aromatische tonic met rozemarijn of agrumes. Maar ook de stevigere cocktails zoals een Old Fashioned functioneren perfect met cognac.
Ook voor cognac spelen sociale media een cruciale rol om een jonger publiek aan te trekken
Wereldberoemd is uiteraard de Sidecar, een zeer snelle en eenvoudige cocktail met slechts drie ingrediënten: cognac, Cointreau en citroensap. Klassiek of modern, cognac staat nog altijd voor kwaliteit: in de meest trendy cocktailbars van Londen tot Berlijn staan er tal van cocktails op de kaart die werken met Rémy Martin. Toen ik bijvoorbeeld tijdens een event in Zuid-Frankrijk aan een aantal klanten vroeg of ze al een French Mojito hadden geproefd, met cognac in plaats van rum, waren ze stomverbaasd van het resultaat. Cognac heeft het allemaal, maar we zijn er nog niet.”
Instafamous
Terwijl de taart wordt aangesneden in Amsterdam, volgt een tweede Coupe van de 300e Anniversaire. Of die verjaardag het imago van cognac doet verschuiven richting hippe en veelzijdige drank, zal enkel de toekomst uitwijzen. Maar dat sociale media ook voor eeuwenoude cognac een cruciale rol spelen om een jonger publiek aan te trekken, dat is duidelijk. Want terwijl de rest van het gezelschap nog nageniet van een avondje cognac, worden de cocktail instastory’s van de aanwezige influencers flink gedeeld. “We mikken niet alleen meer op de traditionalisten en kenners, die houden van zeldzame flessen en het cognac ritueel,” verklaart directeur Amaury Vinclet. “We schenken ook aandacht aan de nieuwe generatie cocktailfanaten, een groeiende groep die zich bezig houdt met mixologie én cognac op nieuwe manieren gebruikt.”
On ice
Is de moderne cocktailkoers dan geen vorm van heiligschennis voor een huis dat al driehonderd jaar lang puur en onversneden oorlogen trotseerde of natuur- en economische crises overleefde? “We gaan onze ware aard niet verloochenen. Cognac blijft een luxeproduct. Ik apprecieer tegenwoordig ook een lekkere aperitief op basis van cognac, maar mijn geliefde manier om cognac te drinken blijft gewoon puur met enkele ijsblokjes. Misschien lijkt het dat we een heel andere koers varen, maar eigenlijk grijpen we meer dan ooit terug naar onze roots. Kijk naar de fles van la Coupe. Het is geen chique karaf geworden. Ik wilde vooral een eenvoudige fles in een houten, eiken kist. Het belangrijkste is de inhoud. Als ik ooit als keldermeester de fakkel doorgeef aan de volgende heb ik één boodschap: doe geen enkele toegeving op kwaliteit.”
Wie nog meer wil weten over cognac, kan terecht in het gloednieuwe bezoekerscentrum van Rémy Martin en diverse tours boeken.
20 Rue de la Société Vinicole, 16100 Cognac, Frankrijk – remymartin.com
Meer lezen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier