Eenmaken of scheiden: op zoek naar de relevantie van mannenmodeshows

© AFP
Stijn De Wandeleer Freelance journalist

De modeweken voor mannen gaan ook dit jaar gebukt onder de afwezigheid van heel wat grote modelabels. Zij kiezen vaker voor een gemengde show, waarbij de herencollectie samen met de vrouwenlijn wordt getoond. Hebben we dan überhaupt nog nood aan gescheiden shows?

De mannenmodeweken denderen op dit moment als een sneltrein door de vier modehoofdsteden (Londen, Milaan, Parijs en New York). Wat u daarvan ziet: overzichten van de laatste trends en influencers die hun aanwezigheid veelvuldig laten vastleggen door een fotograaf. Wat u niet ziet: het gapende gat veroorzaakt doordat heel wat grote modehuizen hun uitnodiging onbeantwoord lieten.

Want hoewel we in 2015 nog hoopvol berichtten dat New York ook zijn eigen mannenmodeshow kreeg – daarmee het belang van herenmode omarmend – lijken heel wat prominente ontwerpers nog niet overtuigd. Hun tuxedo’s en chino’s blijven rond kledinghangers geschoven en worden in veel gevallen samen met de garderobes voor vrouwen getoond.

Kleding voor mannen heeft altijd al minder slagkracht – en zo ook minder marketingperspectieven – gehad dan wat er voor vrouwen aan elkaar gestikt wordt.

De overhelling in het voordeel van vrouwenmode is niet nieuw. Kleding voor mannen heeft immers altijd al minder slagkracht – en zo ook minder marketingperspectieven – gehad dan wat er voor vrouwen aan elkaar gestikt wordt. Het zou fout zijn om de schuld daarvan enkel in de schoenen van de mode-industrie te schuiven. Ook de pers besteedt behoorlijk wat minder aandacht aan de Fashion Weeks: Men’s, wat de collecties op financieel vlak minder interessant maakt. Tijdens de modeweken draait het allemaal om zien en gezien worden, en precies daar knelt het schoentje.

Tijdens de modeweken draait het allemaal om zien en gezien worden. Dàt maakt mannenmodeweken financieel gezien minder interessant.
Tijdens de modeweken draait het allemaal om zien en gezien worden. Dàt maakt mannenmodeweken financieel gezien minder interessant. © BELGAIMAGE

Vernieuwde strategieën

Het integreren van mannenmode tijdens de ‘grote’ modeweken is een interessante manier om kosten te drukken, want het organiseren van een modedefilé kost handenvol geld.

Ook de heersende tendens van angst en terrorisme zorgt ervoor dat de mode-industrie het zwaar te verduren heeft gekregen. Vorig jaar schreef Digital Review nog dat de industrie zich op een omslagpunt bevindt. Dat onze duimvegen op smartphones en tablets er ook voor hebben gezorgd dat we mode anders zijn gaan consumeren en ook dáár meer snelheid verwachten.

Daardoor zijn modehuizen haast verplicht om hun strategieën opnieuw uit te tekenen. Het begrip ‘see now, buy now’ werd in het leven geroepen door Burberry om die vraag aan snelheid te beantwoorden, en Tom Ford en Tommy Hilfiger volgden snel. Gucci katapulteerde zich vorig jaar nog tot in krantenkoppen door de mannen- en vrouwencollecties door elkaar te tonen en inmiddels trad Bottega Veneta in die voetsporen. Het integreren van mannenmode tijdens de ‘grote’ modeweken is dus een interessante manier om kosten te drukken, want laat ons wel wezen: het organiseren van een modedefilé kost handenvol geld.

Ontwerpers lijken er alleszins zelf nog niet helemaal uit wat er nu gedaan moet met de mannenmodeweken. Zo kozen Antonio Marras en Ermenegilo Zegna – na hun afwezigheid op de mannenmodeweken vorig jaar – ervoor om dit jaar opnieuw present te tekenen. Ook Ralph Lauren bracht dit jaar zijn creatieve visie opnieuw naar de catwalk. Herenshows mogen dan minder bezoek en media-aandacht naar zich toe trekken dan de vrouwelijke tegenhanger, dat wil niet zeggen dat hun doodsvonnis daarmee ondertekend is.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Mannenmode boekt winst

Sterker: producenten van luxueuze mannenmode zien hun omzet net gestaag de hoogte in gaan. Die groei wordt voortgestuwd doordat mannen zich steeds meer zijn gaan interesseren in hun voorkomen en mode. In een interview met The New York Times liet analist van luxegoederen Thomas Chauvet optekenen “dat luxeproducten voor mannen het in de toekomst zelfs béter zouden doen dan het segment voor vrouwen”. Daarbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat mannenmode slechts een fractie van de inkomsten vertegenwoordigt waarvoor vrouwenmode verantwoordelijk is.

Net om dié positieve evolutie kracht bij te zetten, hebben we nood aan een afzonderlijke mannenmodeweek. Wetende dat herenkleding zo lang in de schaduw van vrouwenmode heeft aangemodderd, zou het een heuse stap terug zijn om die pas herwonnen vrijheid weer te zien verdwijnen, al lijkt dat op papier niet zo’n vreselijk idee.

Schaduw van vrouwenmode

“Maar mannenmode kan toch simpelweg náást de vrouwencollecties bestaan?” Onwaarschijnlijk, omdat het in de realiteit vaak zo is dat de herencollecties daar verstikt worden. Het is enkel door mannenmode een eigen platform te geven, dat ze erin slagen om de aandacht volledig naar zich toe te trekken.

Maar modeshows voor mannen zijn belangrijk om meer redenen dan enkel het belichten van een lang ondergewaardeerde tak van de industrie. Ook marketeers zijn vragende partij voor gescheiden shows. De verkoopstrategieën die werken voor mannenmode zijn immers niet dezelfde als die voor vrouwen. Samengesmolten shows beteken dat één van beide segmenten zou lijden. In dit geval trekt de mannenmode zo – weer – aan het kortste eind.

Belangrijk voor ontwerpers

Een anders veelvuldig ingezet stokpaardje is dat modedefilés niet corresponderen met wat we uiteindelijk in onze kleerkast hangen. Onzin, natuurlijk, want de catwalk vormt net zo vaak de voedingsbodem voor trends die we daarna ook in onze outfits verwerken.

Daarnaast zijn de modeweken ook gewoon een spreekbuis voor ontwerpers. Het is dé manier voor designers om hun stem te doen gelden, en het afschaffen van de modeweken voor mannen zou dus een hele garde van ontwerpers genadeloos de mond snoeren, daarbij creatieve visies inperkend.

Want naast een plaats waar designers hun kledinglijn voor mannen kunnen voorstellen, is het ook een broedplaats voor nieuwe ideeën, inzichten en interessante samenwerkingen. De modeweken zijn zo dus meer dan een show die ontwerpers voor een welwillend publiek opvoeren: ze nemen zelf ook heel wat mee terug naar hun ateliers. Dat bevordert de innovatie die in hun ontwerpen sijpelt, en zo dus ook in onze garderobe.

Modeweken zijn ook een broedplaats voor nieuwe ideeën, inzichten en interessante samenwerkingen.
Modeweken zijn ook een broedplaats voor nieuwe ideeën, inzichten en interessante samenwerkingen. © BELGAIMAGE

Grote kansen voor kleine labels

En ook kleine modelabels hebben baat bij een afzonderlijke mannenmodeweek. Voor hen is het nog steeds dé uitgelezen kans om hun creaties tentoon te stellen aan een geïnteresseerde menigte. Het veelvuldig samenvoegen van modeshows voor vrouwen en voor mannen zou er dus voor zorgen dat die jonge merken hun plaats op de catwalk veel moeilijker kunnen verantwoorden. De vrouwenmodeweken duren nu – alles bij elkaar – al zo’n goeie vijf weken. Voeg daar ook nog eens alle herencollecties aan toe, en je krijgt een show waar enkel gevestigde merken nog een voet tussen de deur krijgen.

De rol die modeweken in de toekomst zullen invullen mag dan volop bediscussieerd worden, dat er daarbij nood is aan een individuele mannenshow staat buiten kijf. Het collectief samenvoegen van modeshows zou immers onvermijdelijk een afdruk nalaten op onze kleding.

(Bronnen: Business of Fashion, Vogue, The Guardian, The New Yorker)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content