Meisterstück van Montblanc, de legendarische pen die machtiger is dan het zwaard
Hoewel haast niemand nog dagelijks met de hand schrijft, wil iedereen een Montblanc-pen – en dan liefst de legendarische Meisterstück. Wij begrijpen maar al te goed waarom.
Precies honderd jaar geleden lanceerde Montblanc – opgericht in Berlijn in 1906 – een letterlijk meesterwerk, de ‘Meisterstück’ genaamd: de vulpen die van schrijven een plezier moest maken, een moment van verfijning en luxe. De allereerste versie uit 1924 was sober, helemaal in het zwart en zonder clip, maar wel met het alom bekende Montblanc-logo op de dop: een witte ster die eer betoont aan de Mont Blanc met z’n zes besneeuwde toppen. De luxueuze pen kwam er op vraag van klanten: die wilden een schrijfinstrument voor ‘Sunday use’; een niet-alledaagse pen die een blijvende indruk zou nalaten.
Legende met een scherpe punt
Dat laatste is zeker gelukt: de Meisterstück werd haast instant een icoon, geliefd bij zowel occasionele briefschrijvers als wereldvermaarde auteurs, Hollywoodsterren en wereldleiders. De modeontwerper Karl Lagerfeld schreef z’n afwezigheidsbriefjes met een Meisterstück; Anne Frank zou delen van haar dagboek neergepend hebben met de wereldberoemde vulpen, en Leonardo DiCaprio handtekent naar verluidt zijn lucratieve filmcontracten met – jawel – een Meisterstück. Wie de pen in zijn bureaulade heeft liggen, is kortom in goed gezelschap.
‘De luxueuze Meisterstück kwam er op vraag van klanten: die wilden een pen voor ‘Sunday use’
Door de jaren heen is de Meisterstück uiteraard een paar keer van gedaante gewisseld: in ‘37 werden de drie gouden ringen op de dop toegevoegd – een eerbetoon aan de drie heren die cruciaal zijn geweest voor het succes van Montblanc. Vandaag maakt dìt van een Meisterstück een échte: de sigaarvorm, de witte ster en de drie gouden ringen op de dop én een 14 of 18 karaat gouden schrijfpunt met daarin 4810 gegraveerd. Dat nummer verwijst naar de hoogte van de Mont Blanc in meters.
Honderd en làng niet dood
Een iconisch merk dat een al even iconische verjaardag viert: dan moét je uitpakken, en liefst met een verrassing van formaat. Aldus gebeurde, met een campagne die – in tegenstelling tot wat het merk doet vermoeden – voluit gaat voor humor, knipogen en speelse contrasten. Enter Wes Anderson, regisseur slash visionair die zich onderdompelde in de wereld van Montblanc – of is het andersom? Het resultaat: een héérlijke campagne die je meeneemt naar het universum van Anderson, waarin de pen een bijzondere rol speelt. Bijna twee jaar werd aan de samenwerking gesleuteld; het vertrekpunt was de kracht van film – sowieso was Hollywood altijd al belangrijk in de wereld van Meisterstück. James Bond had er eentje in Never Say Never Again; en ook in The Crown en Succession werd druk gehandtekend met de Meisterstück.
Hoewel de samenwerking met Anderson van a tot z werd voorbereid, volgde er voor Montblanc tòch nog een verrassing van formaat, toen Anderson besloot de campagne niet alleen te schrijven en te regisseren, maar er ook in te zién wilde zijn, naast zijn filmvrienden Jason Schwartzman en Rupert Friend.
Dankzij deze gedurfde campagne herontdekken we Montblanc, niet als een belegen merk dat old money en klassieke luxe belichaamt, maar als een jong, honderdjarig label met zelfrelativering, klaar voor de volgende honderd jaar. En – we zijn daar zéér blij mee – als een merk dat de waarde van het woord en de kracht van de pen vurig verdedigt.
door Els Keymeulen
Meer lezen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier