Brusselaars brengen biercrackers op de markt

De crackers van Beerfood © Facebook Beerfood
Myrte De Decker
Myrte De Decker redacteur Trends

Een Brusselse start-up houdt een crowdfunding voor het commercialiseren van crackers op basis van brouwresidu. Simpel gezegd: bier knabbelen in plaats van te nippen. ‘Afval verminderen zit in ons DNA’, aldus de bedenkers.

Drie jaar geleden kregen Brusselaars Rodolphe Paternostre en Alan Dartevelle het idee om crackers te maken met het residu dat overblijft na het brouwen van bier. Brouwerijen gooien die draf immers vaak weg.

Met ‘Beerfood’ willen de twee ondernemers de voedselverspilling verminderen. Zo’n dertig procent van de ingrediënten voor de crackers bestaat uit gerecycleerde producten. Die halen ze onder meer bij Brussels Beer Project en En Stoemelings. ‘Het afval verminderen zit in ons DNA’, zegt Paternostre in La Capitale.

‘Ik werkte voor Leefmilieu Brussel toen ik een artikel tegenkwam over een start-up in de Verenigde Staten die graanrepen produceerde van draf’, zegt Paternostre. ‘Bier was mijn passie, en die valt nu samen met mijn expertise van de kringloopeconomie.’

Met Dartevelle ging hij aan de slag. ‘Het duurde twee jaar om de nodige kennis op te bouwen en nutritionisten te ontmoeten. We ontwikkelden het recept met twee koks van vzw Eatmosphere. In bakkerij La Fleur du Pain konden we onze eerste tests uitvoeren.’

De fase van onderzoek en ontwikkeling is intussen stilaan afgerond, klinkt het. Om hun crackers te commercialiseren, startten de twee een crowdfunding. Het doel van 10.000 euro is intussen gehaald.

De start-up creëerde drie smaken in de Belgische driekleur: zwart (gerookte ui), geel (mosterd en rozemarijn) en rood (rode biet en venkel). De crackers worden sinds februari verkocht inverschillende cafés en bierwinkels in Brussel.

Partner Content