Driving Force: ‘Onder Louise Piëch groeide Porsche uit tot één van de grootste autoverdelers in Europa’
De Porsche 911 Turbo mag dit jaar dan wel zijn vijftigste verjaardag vieren, maar de échte autofan weet: op een Porsche staat geen leeftijd. Case in point: Louise Piëch, de vrouw die toen ze 70 werd, de allereerste 911 Turbo kreeg van haar broer.
Louise Piëch hield van jagen en schilderen, en vooral van snelle auto’s. Ze was een buitengewoon succesvolle zakenvrouw en speelde een belangrijke rol in de uitbouw van het Porsche-familiebedrijf, met name in de naoorlogse jaren. In 1947 verhuisde Louise Piëch met haar familie naar Oostenrijk, waar ze de leiding kreeg over Porsche Holding Salzburg, een belangrijke importeur en distributeur van Porsches en Volkswagens. Onder haar leiderschap groeide het bedrijf uit tot één van de grootste en meest winstgevende autoverdelers in Europa.
Zo’n unieke vrouw verdiende voor haar 70ste verjaardag een al even uniek verjaardagscadeau, vond haar broer Ferry Porsche. Op 29 augustus 1974 gaf hij haar de 911 Turbo ‘No. 1’ cadeau, een speciaal prototype uit het ontwikkelingscentrum in het Duitse Weissach en de allereerste 911 voor op de weg met een turbocharger. Een technisch hoogstandje, en een uniek exemplaar. Net als Louise was ook het publiek meteen onder de indruk, vooral omdat de Porsche 911 Turbo (Type 930) de grenzen verlegde van wat destijds mogelijk was. Hij bracht de van de racewagens 917/10- en 917/30 bekende turbotechnologie met superieure prestaties over naar een productiesportwagen, en combineerde die met een uniek design en een dagelijkse bruikbaarheid zonder weerga.
Exclusieve designelementen
Het exclusieve jubileummodel, de 911 Turbo 50 Years – gebaseerd op de 911 Turbo S die in 2019 werd gelanceerd – heeft op dat vlak niets aan bijzonderheid ingeboet. De wagen combineert uitmuntende prestaties en hoogwaardige materialen met exclusieve designelementen. Zo refereert het exterieur aan de historische 911 Turbo-modellen en vormt de folie op de flanken bijvoorbeeld een knipoog naar de historische decoratie van de Porsche 911 RSR Turbo die in 1973, als voorloper van de 911 Turbo, werd gepresenteerd op de Frankfurt Motor Show. Een andere blikvanger is de Porsche Turbo-exclusieve kleur Turbonite, die hier voor het eerst op een 911 is gebruikt. Ook het inzetstuk in de motorkap achteraan, de tankdop en het Porsche-embleem zijn in die tint uitgevoerd, net als de contrastkleur in het modelopschrift ‘Turbo 50’. Een badge op de grille van de motorkap achteraan is voorzien van een turbopictogram en de jaartallen ‘1974-2024’. Wanneer je de deur opent, projecteert de deurprojector met ledtechnologie een turbopictogram op de grond. De 911 Turbo 50 Years wordt standaard geleverd met de 911 Turbo S Exclusive Design-velgen in Turbonite.
Trendy tartan
Ook het interieur van de 911 Turbo 50 Years ademt geschiedenis. Als exclusief eerbetoon aan de vroege Porsche 911 Turbo-modellen siert het iconische MacKenzie-tartanmotief de zetels en de deurpanelen. Tartanstoffen symboliseren traditie en vakmanschap, verbondenheid en zelfvertrouwen. Precies vijftig jaar geleden stonden drie tartans exclusief op de optielijst voor de Porsche 911 Turbo. Pas in het modeljaar 1976 verschenen ze in de 911. Voorts onderscheiden extra contrasten in Turbonite binnenin het jubileum van het gewone 911 Turbo S-productiemodel.
Onder het leiderschap van Louise Piëch groeide Porsche uit tot één van de grootste en meest winstgevende autoverdelers in Europa
Heritage Design-pack
Wie all the way wil gaan, voegt met het historisch geïnspireerde ‘50 Years of Turbo’ Heritage Design-pack nog tal van andere exclusieve design- en uitrustingskenmerken van de 911 Turbo-modellen uit de jaren 1970 toe aan het jubileummodel. De basiskleur van het Heritage Design-pack is een metallic lak ‘Aventurine Green’. Als alternatief zijn ook de standaard 911-kleuren en de tinten van het Paint to Sample-programma beschikbaar. Een ander onderdeel van het Heritage Design-pack is de decoratie in wit (satijnglans) bestaande uit drie elementen: de schijf met je zelfgekozen startnummer tussen 0 en 99, het ‘50 Years Turbo’-logo en een Porsche-opschrift. Verkies je een minimalistische look, dan kan je sommige of alle grafische elementen weglaten. Voorts zit in het Heritage Design-pack het historische Porsche-embleem uit 1964 op de kofferklep vooraan en op de naafdoppen van de Sport Classic-velgen, gelakt in Brilliant Silver en witte satijnglans. De Turbo 50- en Porsche-opschriften op de achterkant zijn uitgevoerd in goudkleur. In het interieur maken lederen bekledingselementen en extra designkenmerken met tartanmotief het jubileummodel helemaal af. De sierlijsten op het dashboard, het handschoenenkastje en de inzetstukken van de rugleuningen zijn bekleed met het klassieke patroon.
Exclusieve chronograaf
De nieuwe eigenaren van de 911 Turbo 50 Years worden extra verwend met een exclusief Porsche Design Timepieces-horloge als eerbetoon aan het jubileummodel. Net als het voertuig is het polshorloge gelimiteerd tot 1.974 stuks en combineert het een klassiek design met moderne technologie. De zwarte wijzerplaat met elementen in Turbonite is een perfect evenbeeld van de analoge Porsche Design Subsecond-klok met speciaal Turbo 50-design op het dashboard. De polsband is gemaakt in hetzelfde zwarte leder als de zetels. Het limited edition-nummer dat in de titanium behuizing is gegraveerd, komt overeen met dat van het voertuig. U krijgt met andere woorden bij elke 911 Turbo 50 Years een horloge, inbegrepen in de prijs.
Facts & figures
Technisch is de Porsche 911 Turbo 50 Years gebaseerd op de 911 Turbo S die sinds 2019 in productie is. Zijn 3,7 liter grote bi-turbo-boxermotor levert 478 kW (650 pk) en ontwikkelt 800 Nm koppel. Hiermee lukt de honderdspurt in slechts 2,7 seconden en haalt hij de 200 km/u in amper 8,9 seconden. De prijzen beginnen bij 293.950 euro, btw inclusief. De eerste leveringen vinden plaats tegen het einde van het jaar. Het model is nu al te zien in de tentoonstelling ‘Beyond Performance – 50 Years of Porsche Turbo’ in het Porsche Museum in Stuttgart-Zuffenhausen.
Meer lezen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier