Porsche viert 60ste verjaardag van 911 Targa met een exclusieve uitgave

Geen klassieke coupé, geen pure cabriolet, maar een stijlicoon met een eigen identiteit. De Porsche 911 Targa, herkenbaar aan zijn iconische rolbeugel en afneembaar dakpaneel, viert dit jaar zijn 60ste verjaardag met een nieuwe, exclusieve uitgave.

De Targa kwam er niet zomaar. Het was Porsches doordachte reactie op de steeds strengere veiligheidseisen voor open auto’s in de Amerikaanse markt en bood een weerwoord op stemmen die pleitten voor een volledig verbod op cabriolets in de Verenigde Staten. In plaats van een klassieke, open wagen ontwikkelde Porsche een innovatieve constructie met een kenmerkende vaste rolbeugel, een afneembaar vouwdak en een neerklapbare kunststof achterruit. Die combinatie bood het open rijgevoel van een cabriolet, maar met de structurele stevigheid en veiligheid van een coupé. Het was dus een compromis dat tegelijk een unieke rijervaring bood: volledig gesloten, helemaal open, alleen met het middendak verwijderd of met enkel het achterraam neergeklapt. Het Targa-concept luidde in 1965 het startschot in voor een totaal nieuwe Porsche-rijervaring, die niet alleen in alle toekomstige 911-generaties, maar later ook in modellen als de 914 en de Carrera GT zou terugkeren. Een concept dat dankzij zijn naam én design meteen iconisch werd en dat meteen een nieuw carrosserietype definieerde.

What’s in a name?

Zoals zoveel Porsche-innovaties was de elegante, brede rolbeugel van de Targa geïnspireerd door de autosport. De naam ‘Targa’ was dan ook weloverwogen en verwijst naar de legendarische Targa Florio, de heroïsche wegrace in Sicilië waarin Porsche sinds de jaren vifjtig talloze successen en overwinningen behaalde. Door die naam te kiezen, koppelde Porsche het nieuwe model meteen aan een aura van snelheid, uithoudingsvermogen en raceglorie. Bovendien klonk de naam internationaal aantrekkelijk en paste hij perfect bij het dynamische karakter van de wagen. In plaats van een droge cijfercodering kreeg de auto zo een emotioneel geladen identiteit die verwees naar de sportieve ziel van het merk.

In augustus 1965 vroeg Porsche een patent aan voor het Targa-dakconcept. Tegelijkertijd liet het merk ook de naam ‘Targa’ juridisch beschermen als merknaam, waardoor andere automerken die een gelijkaardig autoconcept op de markt zouden brengen (denk aan de Fiat X1/9 uit 1972 ontworpen door Bertone en voorzien van een uitneembaar dakpaneel of nog de Chevrolet Corvette C3 die vanaf 1968 standaard met een Targa-achtig dak werd geleverd) de naam niet konden gebruiken. Vanaf het najaar van 1966 werd de Targa een succesvolle aanvulling op de coupé-uitvoering van de 911, 911 S en 912. Vanaf de late zomer van 1967 was er optioneel ook een vaste, verwarmde achterruit van veiligheidsglas leverbaar ter vervanging van het neerklapbare kunststof achterraam. Die oplossing werd een jaar later standaard en bleef, op enkele kleine wijzigingen na, tot 1993 behouden.

Theatraal ritueel

Bij de oudere Porsche 911 Targa’s is het openen van het dak een waar ritueel: auto stilzetten, het liefst op een vlakke ondergrond. Sluitingen boven de voorruit via de twee hendels of klemmen ontgrendelen en het dakpaneel vanuit de voorzijde voorzichtig optillen. Bij klassieke Targa’s wordt het dakpaneel manueel opgevouwen of plat in een beschermhoes in de koffer vooraan geplaatst. Het vaak lichtgewicht paneel evolueerde door de jaren heen van vinyl (met de look van zeildoek) op een inklapbaar frame bij de klassieke Targa’s, over metaal tot composiet of volledig glas later. Bij moderne Targa’s zoals de Porsche 911 Targa 991 en 992 is het ritueel grotendeels geautomatiseerd. Je drukt op een knop, waarna het achterste glas- en dakdeel hydraulisch kantelt en het harde dakpaneel er automatisch onder schuift. Je hoeft niet langer manueel iets op te bergen; het dak zoekt zelf een plekje achter de achterzetels in slechts negentien seconden.

‘Targa was Porsches antwoord op de strengere veiligheidseisen voor open auto’s in de Amerikaanse markt’

Eigenlijk is het van een persoonlijke handeling – die tijd en zorg vraagt maar ook een bijna ceremonieel ritueel was – geëvolueerd naar een showmoment dat de auto zelf uitvoert als een kleine theatervoorstelling. Dat laatste gebeurde voor het eerst in januari 2014, nadat na de coupé- en cabrioletvarianten van de zevende generatie van de 911 voor het eerst een 911 Targa werd gepresenteerd met hedendaags bedieningsgemak.

Net als de legendarische originele Targa beschikte het nieuwe model over de kenmerkende brede rolbeugel in plaats van B-stijlen, een verschuifbaar dakpaneel boven de voorstoelen en een doorlopende achterruit zonder C-stijl. Maar in tegenstelling tot de klassieke modellen kon het dak met één druk op de knop worden geopend en gesloten. Het volledig automatische dakmechanisme liet het hardtopdeel op spectaculaire wijze verdwijnen achter de achterstoelen. De nieuwe 911 Targa was daarmee een hoogwaardige, innovatieve herinterpretatie van de klassieker uit 1965.

De 911 Targa vandaag

Zestig jaar later blijft de Targa een onderscheidend model in het Porsche-gamma. Sinds 2006 zijn alle 911 Targa-modellen uitsluitend te koop met vierwielaandrijving en voor de zestigste verjaardag komt daar nu een model bij: de 911 Targa 4S. De grondig herziene aandrijflijn geeft de sportwagen een aanzienlijke extra dosis aan rijbeleving in vergelijking met zijn voorgangers. “Modellen met vierwielaandrijving zijn bijzonder populair bij 911-klanten”, klinkt het bij Porsche. “Ongeveer de helft van alle klanten van de S-varianten van de 911 kiest niet voor niets voor vierwielaandrijving, aangezien dat systeem garant staat voor maximale tractie in moeilijke weersomstandigheden.” Zoals alle vierwielaangedreven modellen van de 911 zijn ook de S-varianten ontworpen met een op de achteras gerichte rijdynamiek. De nieuwe vierwielaangedreven varianten van de 911 nemen het opgewaardeerde aandrijfsysteem van de Carrera S over. Zijn 3,0 liter biturbo-zescilinder-boxermotor levert 353 kW (480 pk). Dat is 22 kW (30 pk) meer dan zijn voorganger. De achttraps Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) brengt het vermogen over naar alle vier de wielen. Daarmee accelereert de 911 Targa 4S (met Sport-Chrono-pakket) van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden en noteert hij een topsnelheid van 308 km/u.

Daarnaast komt de moderne interpretatie van het Targa-DNA eveneens tot leven in de nieuwe 911 Targa 4 GTS, de eerste straatlegale 911 met een superlichtgewicht high-performance hybride aandrijflijn. De innovatief uitgevoerde T-Hybrid-technologie combineert een nieuw ontwikkelde 3,6 liter zescilinder boxermotor met een elektrische turbo en een geïntegreerde elektromotor in de PDK. “We hebben een groot aantal ideeën en concepten ontwikkeld en getest om tot het hybride systeem te komen dat perfect bij de 911 past”, vertelt Frank Moser, vicepresident verantwoordelijk voor de modelreeksen 911 en 718. “Het resultaat is een uniek aandrijfsysteem dat de prestaties aanzienlijk verbetert.” Het resultaat? een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 3,1 seconden en een topsnelheid van 312 km/u.

Prijs voor de 911 Targa 4S vanaf € 182.514,72.Prijs voor de 911 Targa 4 GTS vanaf € 206.720.

Meer lezen

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise