Marie Stark, senior designmanager bij Volvo, over de nieuwe XC90

De XC90 kreeg onlangs een facelift: groter infotainmentscherm, nieuwe kleuren, tóp geluidskwaliteit. Trends Style reisde naar Zweden voor een gesprek met Marie Stark, senior designmanager bij Volvo.
Met Exile van Bon Iver door de 19 (!) Bowers & Wilkins-boxen rijden we met de gloednieuwe XC90 over de Øresund-brug, de langste brug ter wereld die Denemarken met Zweden verbindt. De dichte mist zorgt voor een gezellige sfeer. De omgeving doet verlangen naar een knisperend haardvuur, een kaneelbol en een koffie. Met stoelverwarming, stoffen in visgraatmotief en warme houttinten voelt het interieur als thuiskomen. Allemaal heel hygge, Scandinavische gezelligheid. “Dat is exact het gevoel dat we wilden creëren met het nieuwe interieur. Een auto moet als een woonkamer aanvoelen: gebalanceerd in kleur, veel warmte en gezelligheid”, vertelt Marie Stark.

Moodboards
“We werken jarenlang aan het ontwerp van een auto. Het is een traag proces. We brainstormen, overleggen met de ingenieurs en testen alle stoffen en materialen om zeker te zijn dat we het best mogelijke interieur afleveren. De eerste stap na de briefing van de context van de auto is research. We kijken in magazines, luisteren naar muziek, kijken naar kunstenaars, duiken de natuur in en bezoeken beurzen op zoek naar de juiste stoffen: alles wat ons kan inspireren verzamelen we. Daarna maken we moodboards en proberen we een concept vast te leggen. Dat is de start. Het moodboard is een levend document dat constant verandert. Er zijn veel meetings en brainstorms nodig om de juiste fit te vinden. Ook met de ingenieurs hebben we geregeld overleg om te zien of onze designs ook werkelijkheid kunnen worden. Een auto moet te allen tijde functioneel zijn, dus daar werken we heel sterk op. Gaandeweg wordt het concept steeds smaller. Doordat we met zo’n veertien mensen aan het ontwerp van het interieur werken, komt de inspiratie van alle mogelijke kanten. Voor de één is dat een Zweedse muzikant, voor de ander is het een voorliefde voor stoffen.”


Zweedse rust
“Voor de facelift van de XC90 waren de Zweedse bossen en een Scandinavische woonkamer de grootste inspiratie, vooral in ons kleurgebruik. Kleuren die verbonden zijn met de natuur werken eigenlijk altijd omdat ze zo tijdloos zijn. We doen veel research naar kleuren die voor kalmte zorgen. Het eerste dat je moet voelen als je in je auto stapt is rust, een gevoel van welbehagen. Vandaar dat de Zweedse woonkamer zo’n grote bron van inspiratie is. Scandinavisch design is altijd doorspekt met natuurlijke tinten en veel hout. De nieuwe interieur- en exterieurkleuren die we lanceren zijn ondere Mulberry red en Cardamon, een warme kleurcode. Zowel in interieurontwerp als de modewereld zijn die tinten momenteel bijzonder populair. Dat warme minimalisme word je niet snel beu.”
Van kleerkast tot auto
“We kijken natuurlijk ook naar de modewereld, bijvoorbeeld voor naaitechnieken en stofkeuzes. We werken met visgraatmotief. Die inspiratie komt rechtstreeks van de catwalk. Chloé en Tommy Hilfiger bijvoorbeeld werkten met visgraatmotief voor hun collecties in FW 24-25. We hebben ook een motief in de autostoelen gebaseerd op quilting. We zien enorm veel patchwork in de modecollecties tegenwoordig en daar hebben we inspiratie uitgehaald voor de stiksels. Het gebruik van hout gecombineerd met die gezellige stoffen geeft je het gevoel meer in een huis te zitten dan in een auto. De stoffen en naaitechnieken zijn mijn focus, want ik ben een textielontwerper van opleiding. Voor de XC90 is er trouwens een grote focus op duurzame materialen: we werken met bio-Nordico en ook de visgraatstof is gerecycleerd.
door Kristin Stoffels
Meer lezen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier