Als derde model in Lamborghini’s High Performance Electrified Vehicle (HPEV)-reeks luidt de Temerario de volledige overstap naar hybride aandrijving in. Dat hij zijn voorganger overklast, mocht onze journalist aan den lijve ondervinden.
Met meer dan twee miljard euro aan investeringen wilde Automobili Lamborghini tegen het midden van dit decennium zijn volledige gamma elektrificeren. Dat ambitieuze plan begon met de Revuelto in 2023, daarna volgde de Urus SE in 2024. En nu is de Temerario te koop, de derde pijler van de Direzione Cor Tauri-strategie waarmee Lamborghini sinds 2019 inzet op elektrificatie. Deze nieuwe supersportwagen met twin-turbo V8 hybride aandrijflijn, volgt de Huracán op. “De Huracán was niet alleen onze meest succesvolle supersportwagen ooit, maar werd tijdens zijn levensduur alleen maar beter”, vertelt David Martin, Head Of West Europe bij Automobili Lamborghini S.p.A., ons. “Sterker nog, in 2024 – het tiende levensjaar van de Huracán – brak hij alle records inzake verkoopaantallen. Met de Huracán legden we de lat reeds hoog, maar bij Lamborghini houden we wel van een uitdaging, en die gaan we met de Temerario vol overgave aan.”
Maagdelijk blad
“Na tien jaar Huracán was het tijd voor een volledig nieuw hoofdstuk, letterlijk vanaf een maagdelijk wit blad”, vertelt Alessio Tacchino, de productmanager van de Lamborghini Temerario. “Alles aan de Temerario is nieuw. Het chassis, de motor en zelfs de architectuur zijn stuk voor stuk ontwikkeld als nieuw referentiepunt inzake prestaties, weggedrag en ook veelzijdigheid. De cijfers van deze HPEV (High Performance Electrified Vehicle) spreken dan ook voor zich: 920 pk dankzij een gloednieuwe 4.0-liter V8 biturbo in combinatie met drie elektromotoren. Duurzaamheid is uiteraard belangrijk, maar bij Lamborghini heeft hybride technologie in eerste plaats als doel de prestaties te verbeteren. We wilden vooral zorgen voor betere prestaties en meer rijplezier voor de bestuurder.”
En het mag gezegd: de acceleratie is indrukwekkend: van 0 naar 100 km/u in slechts 2,7 seconden, van 0 naar 200 km/u in 7,1 seconden, en een topsnelheid van meer dan 340 km/u. Maar prestaties gaan niet alleen over cijfers, ze gaan ook over emotie. Precies daarom werd de 4.0-liter V8 biturbo uitverkoren als het kloppende hart van de Temerario. De V8-motor (gekoppeld aan de P1-E elektromotor en een achttrapsversnellingsbak met dubbele koppeling) is ontworpen, ontwikkeld én gebouwd in Sant’Agata Bolognese naast de iconische V12 en levert op zichzelf al 800 pk.
De Temerario is dan ook niet zomaar een indrukwekkende supercar: het is een duidelijke ode aan de kracht en het karakter van de verbrandingsmotortechnologie. “Ondanks de elektrificatie blijven we bewust de focus op de beleving en de prestaties van de verbrandingsmotor leggen”, vertelt Tacchino. “En dat weten onze klanten heel erg te waarderen. Deze V8 beschikt over unieke eigenschappen in het segment. Het is één van de weinige productiemotoren die tot 10.000 toeren per minuut kan halen – mede dankzij technologie uit de autosport. Lamborghini noemt deze motor graag ‘power friendly’, omdat hij het beste van drie werelden combineert. Bij lage toeren is er direct een indrukwekkend koppel beschikbaar dankzij de P1-elektromotor, die bovendien sterk de turbolag reduceert. In het middengebied levert de turbo de verwachte kracht en respons… Maar het echte spektakel begint pas bij hoge toeren: daar waar andere supercars hun adem verliezen, blijft de Temerario doorgaan – tot dus wel 10.000 toeren per minuut. Een duidelijk onderscheid met de Huracán, maar vooral ten opzichte van andere supercars in dit segment.”

Erfgoed ontmoet innovatie
Op rijvlak is het geavanceerde vierwielaandrijvingsysteem de grootste innovatie. De Temerario beschikt over een nieuwe elektrische vooras met twee afzonderlijke elektromotoren (één per voorwiel), elk met 110 kW (150 pk) vermogen. Dit maakt actieve torque vectoring mogelijk. Met andere woorden je kan honderd procent van het koppel naar één enkel voorwiel sturen wat resulteert in een uiterst wendbare auto met een extreem scherpe bochtinzet en een verhoogd stuurgevoel.
‘Bij Lamborghini is de hybride technologie er in eerste plaats om de prestaties te verbeteren’Alessio Tacchino
De batterij is – in tegenstelling tot bij veel PHEV’s waar de batterij achterin ligt – centraal geplaatst in de middentunnel van het chassis. Dat helpt de gewichtsverdeling te optimaliseren. Bovendien voedt de batterij zowel de P1-E elektromotor (tussen motor en versnellingsbak) als de twee elektromotoren op de vooras. Dit zorgt voor vierwielaandrijving in EV‑modus en maximale boost bij acceleratie. De batterij is extreem laag gepositioneerd, wat niet alleen het zwaartepunt verlaagt, maar ook de massa optimaal rond de lengte-as verdeelt – essentieel voor een stabiel en voorspelbaar rijgedrag. De combinatie van een laag zwaartepunt, uitgebalanceerde gewichtsverdeling en vierwielaandrijving verbetert zowel de tractie, responsiviteit als stabiliteit bij hoge snelheid.
Dertien rijmodi
Maar het gaat hier niet alleen om prestaties. De Temerario blinkt ook uit in veelzijdigheid. Er zijn maar liefst dertien rijmodi beschikbaar. Die zijn onderverdeeld in twee ‘zielen’: enerzijds Città en Strada – bedoeld voor woon-werkverkeer en comfortabel cruisen. Vooral in de Città-modus kan tot tien kilometer volledig elektrisch worden gereden. Ideaal als je vroeg in de ochtend geruisloos wil vertrekken of door het stadscentrum moet rijden. Aan de andere kant zijn er Sport en Corsa, waarmee het maximale uit de prestaties en het onderstel wordt gehaald, ook op het circuit. En als kers op de taart is er de Drift-modus, waarmee je je een echte coureur voelt. Dankzij het nieuwe systeem kun je zelfs bij lage snelheden gecontroleerde drifts uitvoeren – met maximale controle en rijplezier.
“De veelzijdigheid die deze wagen biedt, is belangrijk, zelfs voor supercars”, vertelt Tacchino. “Eén van de weinige nadelen van de Huracán was het beperkte gebruiksgemak. Daarom is bij de Temerario niet alleen de stijfheid van het chassis met 24 procent verbeterd, maar ook het interieur ruimer gemaakt: 35 mm extra beenruimte, 34 mm extra hoofdruimte en een gemakkelijkere in- en uitstap. Want als je je niet comfortabel voelt in een auto, koop je hem niet of gebruik je hem veel minder. Zelfs bij supercars is comfort dus essentieel. Het nieuwe chassis stelde ons ook in staat de bagageruimte flink te vergroten. In de voorste bagageruimte passen nu twee cabinekoffers, en achter de stoelen kunnen nog eens twee trolleys worden opgeborgen. Gecombineerd met de 13 rijmodi maakt dat van de Temerario geen typische weekendauto, maar een volwaardige allround sportwagen.”

Design meets function
“Design moet altijd in dienst staan van het functionele en omdat we technisch alles hebben vernieuwd, was ook op designvlak vernieuwing nodig”, vertelt Tacchino. “Lamborghini Centro Stile koos voor een pure, tijdloze en iconische vormentaal – een benadering die helemaal past bij de innovatieve geest van de Temerario. Neem bijvoorbeeld de voorzijde van de wagen: die is ontworpen als luchtinlaat voor de koeling van de remmen. In de koplampbehuizing zit een aerodynamische brug; een technisch detail dat tegelijk het design versterkt. Het resultaat is een volledig nieuwe vormentaal, maar nog altijd onmiskenbaar Lamborghini. Zo hebben we de twee iconische lichtunits op de motorkap behouden. En ook de vlakke schouderlijn, die we nog kennen van de Gallardo, keert terug. In deze nieuwe designtaal zitten dus nog steeds herkenbare Lamborghini-elementen verwerkt.”
Ad Personam
“Design is belangrijk, maar voor onze klanten is ook personalisatie essentieel”, vertelt Tacchino. “Dankzij Ad Personam, het officiële personalisatieprogramma van Lamborghini, bieden we meer dan 400 carrosseriekleuren en bijvoorbeeld vijf interieurafwerkingen. Er zijn uitgebreide mogelijkheden voor het exterieur – van een zwart dak tot een volledig carbonpakket. De absolute kers op de taart voor circuitliefhebbers is het Alleggerita Package. Dat vormt de top van het gamma op het gebied van prestaties, stijl en personalisatie. Het pakket omvat een volledig carbon exterieurpakket, met onder meer een nieuwe voorsplitter, zijdorpels, achtervleugel, motorkap en een aangepaste bodemplaat. Hierdoor stijgt de downforce met maar liefst 67 procent ten opzichte van de gewone Temerario die al honderd procent meer downforce levert dan de Huracán. Met het Alleggerita-pakket stijgt de aerodynamische efficiëntie bovendien met 62 procent. Dankzij de toepassing van carboncomponenten, een titanium uitlaatsysteem en lichtgewicht glaswerk, besparen we bovendien 25 kilo aan gewicht. Het Alleggerita-pakket is daarmee het beste wat Lamborghini momenteel te bieden heeft – en het is voor het eerst dat zo’n uitgebreid performancepakket al vanaf de lancering beschikbaar is.”
Extra indrukken
De Temerario valt tijdens onze test niet alleen op door zijn imposante look, toch biedt hij ook alledaags comfort om in de stad rond te rijden en pakweg boodschappen te doen. En dat mogen gerust boodschappen voor een week zijn. Wij waren danig onder de indruk van de ruimte in de frunk, de koffer vooraan. Daar passen zelfs makkelijk twee standaard koffers in. Die hoeven dus niet op maat gemaakt te worden.
Prijs vanaf € 318.718.
Meer lezen