De Jaguar-revival: ‘De verbinding die ontstond door nauw samen te werken als één ontwerpteam vind ik geweldig’

De briefing aan het ontwerpteam was duidelijk: breng Jaguar terug naar het punt waar het merk het sterkst was. De nieuwe Jaguar vierdeurs-GT doet exact dat, en nog meer. De creative specialist van Jaguar, Vit Rosicky legt uit.

Jaguar vroeg om vanaf nul een compleet nieuwe identiteit uit te bouwen. Wat was het eerste wat in je opkwam? Hoe begon je aan het project?

VIT ROSICKY. “Ja, laten we dat doen! Ik werkte voornamelijk aan Range Rovers op de Land Rover-site, maar ik heb altijd al van Jaguar gehouden. Toen de competitie geopend werd, was ik echt enthousiast. Dat enthousiasme werd nog groter toen we de briefing kregen: Jaguar terugvoeren naar het punt waar het merk het sterkst was geweest. Dat betekent: een opvallende auto creëren die een statement op zich is, met lagere volumes, maar met een heel modern, excentriek en toekomstgericht ontwerp.”

Lagere volumes?

ROSICKY. “Ja absoluut. Lagere volumes en een totaal andere marktpositionering. Omdat we met deze wagen de luxemarkt betreden, kunnen we auto’s maken die echt bijzonder zijn. Probeer je te concurreren in de segmenten met de grote volumes, dan moet je al te veel mensen behagen. Maar als je werkelijk een prachtige auto mag maken waar slechts een paar mensen van hoeven te houden, dan kun je écht expressief zijn. Jaguar gaf dus een soort droombriefing voor ontwerpers. Dat was in december 2020. Vier maanden lang hebben we duizenden schetsen gemaakt. Dat leidde uiteindelijk tot een presentatie aan de raad van bestuur. Ze stemden unaniem voor deze visie, die leidde tot de Jaguar Type 00.”

Jaguar Type 00

Heb je enig idee waarom juist deze gekozen werd?

ROSICKY. “We wisten dat het ontwerp radicaal moest zijn, omdat het ten vroegste vier jaar later op de markt zou komen. We moesten dus nadenken wat er vier jaar later vernieuwend, gewaagd en origineel zou zijn. Het was onze opdracht iets gedurfds en moderns te maken, maar toch in de geest van Jaguar, met opvallende proporties. Iets waarvan je – zodra je het ziet – denkt: wow! Dat gevoel van opwinding heeft dit ontwerp bereikt.”

Als ik naar dit ontwerp kijk, zie ik helderblauw, travertinsteen in het interieur, wat me vooral doet denken aan Italië. Waar zit het Britse karakter in deze auto?

ROSICKY. “Het Britse aspect zit vervat in de creativiteit en in de sterke connectie met de herkomst – denk aan lange motorkappen, synoniem met Jaguar. Bovendien werd deze conceptcar ontworpen in onze designstudio in het hart van de Midlands. Het Franse ultramarijnblauw hebben we speciaal ontwikkeld voor de debuutpresentatie van de wagen tijdens de Paris Fashion Week. Vandaar dat we met deze kleur naar Frankrijk verwijzen. Eerder gebruikten we Satin Rhodon Rose oftewel Miami Pink, wat verwees naar de levendigheid van de stad Miami, waar we de conceptcar voor het eerst onthulden. En dan is er natuurlijk London Blue, een kleur die verwijst naar de originele E-type – een veel lichter blauw dan Ultramarine Blue. Die kleur is gebaseerd op Opalescent Blue, een originele E-typekleur uit de jaren zestig. Elke kleur vertelt dus een verhaal.”

Het geluid van de Jaguar E-Type is opgenomen in The British Library. Hoe zit het met het elektrische geluid van de nieuwe Jaguar GT die binnenkort wordt gelanceerd?

NICK WHITE (directeur Jaguar Communications). “Daar gaan we meer over vertellen wanneer we de productiewagen presenteren, want er zijn volop mogelijkheden. We zijn bezig met het verfijnen van het geluid van de auto. We hebben een paar leuke verrassingen in petto voor de toekomst. Dat kan ik je alvast verklappen. De ontwerpers hebben echt iets bijzonders achter de hand.”

‘Het is niet omdat een merk bepaalde trends volgt dat wij dat ook moeten doen. Wij hebben onze eigen overtuiging van wat juist is’

‘Kopieer niets’ is een slogan die jullie op de Type 00 hebben geplakt. Het was ook een uitspraak van de oprichter van Jaguar. Maar hoe geef je hier tegenwoordig invulling aan?

ROSICKY. “De uitspraak ‘kopieer niets’ is bijna een provocatie voor een ontwerper. Het is voor ons een goede basis om met volle overtuiging te creëren en ons niet te laten beïnvloeden. Het is niet omdat Mercedes of een ander merk bepaalde trends volgt dat wij dat ook moeten doen. Wij hebben onze eigen overtuiging van wat juist is. De nieuwe Type 00 is waar Jaguar voor staat. En dat is eigenlijk het belangrijkste idee achter ‘kopieer niets’. Jaguar-oprichter Sir William Lyons zei ooit dat Jaguar op zijn best was toen het niets kopieerde. Denk daarbij aan de Jaguar E-type die in de jaren zestig uitkwam. Die was zo gedurfd en origineel en zag er zo anders uit, alsof de wagen uit de ruimte kwam. Dat is de essentie waar we het over hebben.”

Wat is op designvlak jouw favoriete element van deze auto?

ROSICKY. “Er zijn zoveel onderdelen. Neem de achterkant. Dat is het eerste wat ik zag toen ik de studio binnenkwam en de conceptcar nog een kleimodel was. Ik vond het resultaat zo onverwacht dat ik het vier jaar geleden al geweldig vond. Vandaag is het nog steeds even radicaal. De hele proportie met de strikethrough aan het einde. Mijn favoriete detail is het zicht boven aan de motorkap tegen de voorruit. Van hieruit zie je hoe de strikethrough op de motorkap naadloos overgaat naar het dashboard. Je hebt van die uitzonderlijke momenten waarin het exterieur en het interieur van de auto als één geheel samensmelten. Die verbinding, die tot stand kwam omdat we echt nauw hebben samengewerkt als één ontwerpteam met de interieurontwerpers vind ik geweldig.”

Jaguar Type 00

Wilden jullie daarmee de sfeer van het houten dek van een yacht oproepen?

ROSICKY. “We wilden voor de Type 00 géén traditioneel auto-interieur creëren. Dus als toeschouwers associaties ervaren met architectuur, meubilair of een boot, dan ben ik daar heel blij mee. We wilden een hele cleane look creëren die echt de drie messing lijnen ondersteunt. Daarom opteerden we er ook voor de speakers in en de soundbar achter de stoel te stoppen. Zo blijven de deuren speakervrij en heel strak en clean.”

Jaguar Type 00

Zal de GT al eind dit jaar uitkomen of eerder in de loop van 2026?

ROSICKY. “We zullen hem uitbrengen wanneer de tijd rijp is, maar de komende maanden zullen we wel al nieuwe kleuren onthullen.”

Jaguar kreeg de laatste jaren enige kritiek omdat het merk van het toneel verdwenen leek te zijn.

WHITE. “Toen we in 2021 begonnen met het heruitvinden van het merk, hebben we de strategische keuze gemaakt om een periode te creëren tussen de huidige producten en de toekomstige producten, zodat we de transformatie van het merk grondig kunnen aanpakken. En dat is precies waar we nu mee bezig zijn: we richten ons volledig op die merktransformatie. De basis moet nu eenmaal goed gelegd worden.”

Meer lezen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content