De revival van de cabrio: deze elektrische modellen zijn in aantocht

De wind in de haren, de zon op je gezicht. Het was even stiller rond de cabrio, maar het gevoel van vrijheid lonkt weer: welkom bij de renaissance van de auto zonder dak.

Als we de verkoopcijfers van de MG Cyberster in ons land bekijken – dit jaar alleen al dik honderd – begrijpen we waarom Jurgen Helmink, head of Benelux voor MG Motor Europe, overtuigd is van de revival van de cabrio. “Voor onze MG Cyberster is best veel animo. Het mooie aan deze elektrische cabrio is dat je er enerzijds sportief mee kunt rijden, maar ook rustig mee kunt toeren. Niet onbelangrijk: het is een fiscaal aantrekkelijke en betaalbare elektrische cabrio. Met zijn prijs vanaf 65.490 euro krijg je ontzettend veel waar voor je geld. Bovendien zijn wij de eersten met een elektrische cabrio in dat segment.”

De elektrische Mini Cooper SE Cabrio uit 2023 was een model in een oplage van 999 stuks en de Fiat 500e Cabrio bengelt met zijn kleinere rijbereik onderaan het segment. “De Cyberster met zijn sportieve karakter en rijbereik van 507 kilometer (batterij van 77 kilowattuur) zit toch wel in een hoger segment, met klanten die ook interesse hebben in de geschiedenis van deze auto”, vertelt Helmink.

“Het leuke van de Cyberster is naast de rijbeleving ook zijn ontstaan. De Cyberster kwam er niet door de grote vraag naar cabrio’s, het was eerder een idee van het team. De designers in het Design Center in Londen wilden eens wat anders bedenken: dat werd een cabrio-conceptcar die SAIC Motor in productie besliste te nemen. Uiteindelijk werd de wagen gekoppeld aan de festiviteiten voor de honderdste verjaardag van MG vorig jaar in Goodwood, waar de conceptcar voor de Cyberster-coupé werd voorgesteld. Die zal later in productie gaan.”

Niche van de niche

Zijn elektrische cabrio’s vandaag nog meer niche dan gewone cabrio’s met een brandstofmotor? “Het is gewoon een nichemarkt”, vertelt Helmink. “De elektrische cabrio onderscheidt zich nog meer dan de brandstofcabrio, maar hij is wel toegankelijker dan een luxebenzinecabrio vanwege de fiscaliteit van de auto in België. Als je voor rond 70.000 euro in een cabrio kunt rijden, met alle veiligheidssystemen en alle gadgets erin, alles erop en eraan, dan trekt dat nieuwe kopers.”

Premiumsegment

“Er is altijd vraag naar cabriolets, vooral in het high-end segment”, vertelt Markus Nast, manager global communications van Mercedes-Benz. “Coupés en cabriolets blijven absolute droomauto’s, ze maken deel uit van ons DNA, zijn merkbepalend en ontwikkelen zich tot iconen. De Mercedes-Benz SL bijvoorbeeld is al meer dan zeventig jaar een legende en heeft een grote invloed in het segment. We zijn ons zeer bewust van die verantwoordelijkheid en volgen de marktontwikkelingen dan ook nauwlettend.”

Mercedes-Benz introduceerde vorig jaar nog de CLE Cabriolet, terwijl Mercedes-Maybach, het ultieme luxesubmerk van Mercedes, op verzoek van de klanten zijn Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series, het vierde model in het gamma, in de markt zet. Best een extravagant model, vooral in de Monogram Series-uitvoering, met het monogramlogo verspreid over de motorkap, de softtop en het interieur van de wagen. Initieel was dat model enkel verkrijgbaar in rood en wit, maar intussen op verzoek van de klanten exclusief ook in een vijftigtal andere kleuren.

Wij hadden de kans de luxueuze open tweezitter te testen en konden ervaren dat het rij- en akoestisch comfort van de sportieve SL naar een nog hoger niveau is getild voor een rustige en krachtige rijervaring op Maybach-niveau. De combinatie van een 4 liter-biturbomotor met een vermogen van 430 kilowatt (585 paarden) en de soepel schakelende automatische 9G-TRONIC-transmissie garandeert dynamisch rijplezier. Naast tal van toevoegingen van isolatiemateriaal, onder meer in de wielkasten, werd ook het uitlaatsysteem geoptimaliseerd. Ingrepen die je vooral opmerkt met de stoffen kap dicht. De demper maakt de Mercedes-Maybach SL nog stiller. Vanaf 263.783 euro.

En er zijn er meer…

Maserati viert zijn 110de verjaardag dit jaar onder meer met een nieuwe 490 paardenversie van de Maserati GranCabrio (vanaf €167.600). Daarmee is het breedste GranCabrio-modellengamma ooit een feit. Naast de Twin Turbo-verbrandingsmotor in een 550 paarden-sterke Trofeo-versie en nu dus de nieuwe 490 paardenversie, heb je ook nog de keuze uit de volledig elektrische Folgore-aandrijflijn. De 3 liter V6 Nettuno Twin Turbo-motor van 490 paarden die we kennen van de GranTurismo, combineert voortaan het prestatieniveau van de coupéversie met comfort en de mogelijkheid om open te rijden. Reken op een topsnelheid van 300 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 4 seconden. Net als de Trofeo is ook de 490 paardenversie standaard uitgerust met vierwielaandrijving en luchtvering, voor een combinatie van optimale prestaties en comfort in GranTurismostijl, ook met de softtop open.

Verder biedt deze GranCabrio voldoende ruimte voor vier inzittenden om ook lange ritten tot een genot te maken. Het kleurenpalet is vernieuwd en uitgebreid met elegante kleuren als verde giada. Meerwaardezoekers op het gebied van rijdynamiek kunnen bij het dealernetwerk van Maserati de nieuwe sportuitlaat bestellen die de GranTurismo en GranCabrio Trofeo een puurder en adrenaline-opwekkend geluid geeft, helemaal in lijn met het race-DNA van het merk.

Ook Porsche doet mee

Ook van Porsche en Polestar mogen we binnenkort een nieuwe cabrio verwachten. De marktintroductie van de volledig elektrische Porsche 718 Boxster, die oorspronkelijk was gepland voor 2025, werd uitgesteld door problemen met de batterijleverancier en is nu gepland voor 2026. De elektrische 718 Boxster zal naar verluidt, net als de Taycan, gebruikmaken van een 800 voltsysteem, wat voor snelladen en een actieradius van meer dan 500 kilometer (WLTP) zorgt. De prestaties zouden variëren van ongeveer 380 paarden in de S-versie tot mogelijk 600 paarden in de Turbo-variant.

Of dit echt dé revival van het open dak wordt, valt af te wachten, maar autoproducenten investeren alvast in de cabrio van de toekomst: elektrisch én comfortabel.

Meer over auto’s

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content