De elektrische revolutie van Lotus
De puur elektrische SUV Eletre is nu al veruit de meest controversiële wagen die Lotus ooit heeft gebouwd.
Sinds Lotus vorig jaar aankondigde dat de Emira de laatste auto van het merk met verbrandingsmotor (verkrijgbaar met een V6-motor van Toyota en een viercilinder AMG-blok van Mercedes-Benz nota bene) zou zijn, was het uitkijken naar het eerste automodel dat het elektrische tijdperk bij Lotus echt zou inhuldigen. En daar is hij dan, de puur elektrische SUV Eletre. Nu al de meest controversiële wagen die Lotus ooit heeft gebouwd, want hij markeert de transformatie van het bedrijf van een Britse sportwagenbouwer naar een wereldwijd performance-automerk, met naast sportwagens ook heel sportieve familiewagens.
De Eletre combineert de ziel van de Emira met de revolutionaire aerodynamische prestaties van de volledig elektrische Evija-hypercar, waarvan slechts 130 exemplaren zijn gebouwd. Het resultaat is een opvallende en vooruitstrevende SUV, of zoals Lotus het zegt: een Hyper-SUV. “Hyper verwijst naar de ultieme prestaties”, vertelt Diederik Reitsma, pr-manager voor Europa. “De term Hyper-SUV werd tot nu door geen enkel ander merk geclaimd, dus wij hebben dat maar gedaan. De benaming geeft goed aan dat de Eletre een wagen is van superlatieven. De Eletre is de snelste SUV ter wereld met een dual motor.”
Made in China
“De lancering van de Eletre is een natuurlijke volgende stap voor Lotus”, vertelt Matt Windle, Group Vice-President en Managing Director van Lotus Cars. “Tweezitssportwagens zijn niet voor iedereen weggelegd, en we willen een Lotus aanbieden voor elke fase van je leven.” De Eletre – wat in sommige Oost-Europese talen zo veel betekent als ‘tot leven komen’ – is het begin van die nieuwe strategie. ‘Born British, raised globally’ is hij het resultaat van de samenwerking tussen zeer ervaren Lotus-teams in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en China. Het gaat dan om de teams voor productdefinitie en -eigenschappen in Hethel, de thuisbasis van Lotus sinds 1966; de ontwerpteams in het Lotus Tech Creative Centre in Coventry; de engineeringteams in het Lotus Tech Innovation Centre in Raunheim; en de engineering- en productieteams van Lotus Tech in Wuhan. Want ja, de Eletre wordt in China gebouwd, aangezien Lotus deel uitmaakt van het Chinese Geely.
Bij onze eerste kennismaking valt vooral de elegante en exotische uitstraling van de Eletre op, met handgrepen die in de portieren verdwijnen en optionele cameraspiegels. Ook zijn impressionante porositeit springt in het oog. Door sommige luchtinlaten kan je gewoonweg je hand steken. “Er zitten letterlijk gaten in de carrosserie”, vertelt Diederik. “Het is een innovatieve manier om de rijwind te begeleiden en zo voor meer aerodynamica te zorgen. Daarnaast is de Eletre voorzien van actieve aerodynamica. Zo kan de grille vooraan tijdens het rijden automatisch openen en sluiten. Eigenlijk is dat alles typisch Lotus. De oprichter van het merk, Colin Chapman, tilde Lotus in de Formule 1 naar grote hoogten met zijn designfilosofie gericht op auto’s met een licht gewicht en een goede wegligging. Ook voor de materialen focuste Lotus voor de Eletre op de ‘Light is Right’-filosofie die Chapman na aan het hart lag. Naast koolstofvezel en aluminium in de carrosserie bestaat het interieur uit duurzaam synthetisch textiel (een geavanceerd alternatief voor leder dat milieuvriendelijk en geurvrij is en langer meegaat dan echt leder) en lichtgewicht wolmengsels. En toch zou de Eletre naar verluidt twee ton gaan wegen. Een gewicht dat Chapman misschien wel laat omdraaien in zijn graf, maar voor een 5,1 meter lange elektrische SUV best nog meevalt.
Geavanceerde intelligentie
De Eletre beschikt ook standaard over ‘s werelds eerste inzetbare LiDAR- technologie en over geavanceerde autonome rijcapaciteiten (level 4). Wie liever niet zelf stuurt, beschikt over een heel leger aan LiDAR -sensoren om de Eletre autonoom te laten rijden. Het is enkel nog wachten op het fiat van de wetgever. “Om je een idee te geven: de meeste huidige auto’s zitten op level 2. Met level 5 kan een auto pakweg naar Antwerpen rijden zonder dat er iemand aan het stuur zit”, aldus Reitsma. “Zelfs Tesla heeft nog geen level 4 in zijn productiewagens. Daarnaast beschikt de Eletre over een smartphone-geactiveerde functie waarmee de auto zichzelf kan parkeren zonder dat er iemand aan boord is.
Waarom begint de naam van elk Lotus-model met een ‘e’?
Nadat Lotus-oprichter Colin Chapman in 1948 als ingenieur was afgestudeerd, sleutelde hij aan een Austin Seven uit 1928 om deel te nemen aan lokale trialraces. Het prijzengeld dat Chapman won, investeerde hij in 1949 om een andere Austin Seven aan te passen. Chapman doopte deze tweede auto de ‘Mark II’, en gaf zijn oorspronkelijke auto met terugwerkende kracht de naam Mark I. De naamgeving met Romeinse cijfers werd voortgezet in de volgende door Chapman gebouwde auto’s, ook toen hij vanaf de Mark IV er het merk ‘Lotus’ voor plakte. De elfde auto moest eigenlijk de Mark XI zijn, maar Chapman verkoos om ‘Mark’ uit de naamgeving te schrappen en de Romeinse cijfers te vervangen door Arabische. Daardoor zou de volgende auto ‘Lotus 11’ heten, maar omdat de ‘11’ te veel leek op de Romeinse ‘II’, verkoos Chapman de wagen ‘Lotus Eleven’ te noemen. Het begin van een lange reeks wagens met beginletter ‘e’.
De Eletre technisch
De Eletre komt in drie verschillende versies – Eletre, Eletre S en Eletre R – met de keuze uit twee elektrische aandrijflijnen. Eletre en Eletre S zijn uitgerust met het 450 kW/603 pk single-speed systeem, met een maximale actieradius van 600 km. De Eletre R wordt geleverd met een 675 kW/905 pk dual-speed system (met twee versnellingen dus) en een maximaal bereik van 490 km. Het koppel bedraagt respectievelijk 710 en 985 Nm (voor de R), wat een acceleratie van 0-100 km/u oplevert van 4,5 of 2,95 seconden. De Eletre treedt hiermee toe tot de exclusieve ‘Two-Second Club’ – in staat om 0-100 km/u af te haspelen in minder dan drie seconden. De 112 kWh-batterij voor de drie versies heeft een laadtijd van slechts twintig minuten voor 400 km rijbereik met behulp van een 22kW AC- snellader.
De Eletre is ook de eerste SUV ter wereld met een 800V- architectuur, die een uitzonderlijke actieradius en ultrasnel opladen biedt (tot 350kW). Daarmee zit hij in de klasse van de Porsche Taycan, de Audi e-tron GT, de Kia EV6 en de Huyndai Ioniq 5. De Eletre is de ruimste Lotus ooit, want in de kofferbak kun je 611 liter benutten.
In 2024 mogen we nog een elektrische vierdeurscoupé verwachten. In 2025 komt er een kleinere broer van de Eletre op de markt en nadien een tweedeurssportwagen. Ook allebei elektrisch.
Prijs vanaf 97.690 euro. De standaarduitrusting omvat vijf rijmodi, actieve luchtvering, torque vectoring, matrix led-koplampen, actieve grille en 22-inch 10-spaaks gesmede wielen.
www.lotuscars.com
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier