Actrice Rooney Mara volgt Audrey Hepburn op als gezicht van iconisch parfum
Met het parfum L’Interdit werd de legendarische vriendschap tussen couturier Hubert de Givenchy en actrice Audrey Hepburn op fles gezet. Nu krijgt de geur een nieuwe versie en een nieuw gezicht: actrice Rooney Mara. Trends Style sprak met haar in New York.
Op het moment dat couturier Hubert de Givenchy en Audrey Hepburn elkaar voor het eerst ontmoeten, staat Audrey op het punt door te breken met Roman Holiday. Ze vraagt hem al snel om haar garderobe te ontwerpen voor haar volgende film, Sabrina. De jongeman – hij is amper 24 op dat moment – heeft nog maar pas zijn eigen couturehuis opgericht en aarzelt, maar diezelfde avond nog, tijdens een diner, slaagt zijn toekomstige vriendin voor het leven erin hem te overtuigen. Het valt zo goed mee dat hij haar kleding zal ontwerpen voor alle films die volgen, waaronder Breakfast at Tiffany’s (1961), waar ze dat beroemde, ondertussen iconisch geworden zwarte jurkje zal dragen.
Behalve een Oscar voor het beste kostuumontwerp voor Sabrina in 1954 zal ook de verstandhouding tussen de Franse couturier en de Engelse actrice hun carrières bepalen: zij doet hem Hollywood ontdekken en hij maakt van haar een icoon van de Parijse mode. Givenchy ontwikkelt zelfs speciaal voor haar een parfum. Wanneer hij in 1957 voorstelt het op de markt te brengen, zou de knappe actrice hebben uitgeroepen: “Je vous l’interdis!” Zo kwam het jus, waarvan de legendarische actrice het gezicht werd, aan zijn naam.
Nieuw gezicht
Vandaag is het een andere filmster die we met het prestigieuze huis associëren en die voortaan haar gezicht leent aan dit nieuwe hoofdstuk in de geschiedenis van het parfum. Rooney Mara doet niet alleen uiterlijk aan haar illustere voorgangster denken, maar heeft net als Audrey Hepburn een stalen persoonlijkheid. De 33-jarige Amerikaanse is veel meer dan een tengere figuur met een wespentaille, een karaktervolle pony en opvallende jukbeenderen. Ze heeft een diploma van de universiteit van New York op zak en deelt haar talent en engagement met diverse humanitaire acties.
Mara, die haar carrière nauwgezet in goede banen leidt en even gewaagde als verstandige keuzes maakt, heeft geen seconde geaarzeld om met het huis Givenchy samen te werken. In een immense suite van een elegant hotel in New York trekt ze haar schoenen uit en nestelt zich comfortabel in een stoel. Ze steekt van wal: ‘Ik werk nu acht jaar samen met Givenchy en ik hoop dat onze relatie nog lang blijft duren. Ik ben dol op de ontwerpen van Clare Waight Keller (die Riccardo Tisci opvolgde en sinds 2017 aan het roer staat van het modelabel, nvdr); ze zijn tegelijk ultraromantisch en vrouwelijk, maar ook modern en avant-gardistisch.’
Maar ook Clare – die onlangs de bruidsjurk van Meghan Markle ontwierp – spaart de complimenten niet. De bewondering is duidelijk wederzijds.’
Durf als sleutel tot vrijheid
Naast haar werk dat op het witte doek belandt, zet Rooney Mara haar schouders onder heel wat liefdadigheidswerk. Wanneer we haar vragen hoe ze erin slaagt tijd te vinden voor haar verschillende engagementen, waaronder een ngo in Kenia die ze zelf heeft opgericht, blijft ze bescheiden en gaat alle lof naar de mensen die op het terrein werken. Daartegenover is ze heel energiek als ze stelt dat iedereen in het dagelijkse leven volgens zijn eigen middelen en op verschillende niveaus kan bijdragen aan een betere wereld. ‘Ik zorg zo goed mogelijk voor mezelf om zo anderen te kunnen helpen. Ik probeer tweemaal per dag te mediteren, ben vegetariër, heb mijn eigen moestuin, doe aan sport,… Ik gebruik ook zo weinig mogelijk plastic tasjes en flessen, beperk mijn consumptie in het algemeen en let erop dat mijn aankopen niet impulsief, maar doordacht zijn. Door meer betrokkenheid bij de samenleving aan de dag te leggen, weet je wat zich er afspeelt en hoe je kunt helpen.’
Rooney Mara doet de dingen graag op haar manier, zonder zich te bekommeren om wat de anderen denken. Zo vertelt ze dat ze, toen ze in de filmwereld stapte, niet bereid was te buigen voor de verwachtingen rond haar uiterlijk. ‘Toen de opnames van het eerste deel van de bestsellers van Stieg Larsson achter de rug waren, had ik geen zin of moed om tijdens de promotie van de film iets anders dan zwart te dragen. Mijn omgeving probeerde me op andere gedachten te brengen, omdat ik de aandacht van de modepers niet zou trekken als ik helemaal in het zwart gehuld zou zijn.’ Maar ze bleef trouw aan zichzelf, deed haar eigen ding en werd opgemerkt en toegejuicht om haar stijl.
Hubert de Givenchy en Audrey Hepburn hadden haar ongetwijfeld gelijk gegeven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier