Partner content
Onze telefoons zijn een vloek én een zegen, maar door er slim mee om te springen kun je als ondernemer zonder zorgen je onderneming runnen. Jeroen Ketelslegers, Product Owner bij Telenet, legt uit hoe oplossingen als Voice Pro 2 Go daarbij kunnen helpen.
Volgens de Digimeter, een jaarlijks onderzoek naar het digitale leven van de Vlaming, spenderen we gemiddeld drie uur per dag op onze smartphone. Ieder jaar komen daar een paar minuten bij, want vijf jaar geleden brachten we dagelijks een halfuur minder op onze smartphone door.
In onze vrije tijd kunnen we de smartphone gerust wat vaker links laten liggen, maar voor wie een eigen zaak heeft zijn de toestellen onmisbaar. Toch zijn er verschillende zaken die ondernemers kunnen doen om hun tijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Zo kan je mails op een drietal vaste momenten per dag bekijken in plaats van continu je inbox te openen, of kan je zeer selectief zijn in welke notificaties je wel of niet ontvangt, zodat je minder afgeleid bent.

Een vaste lijn anno 2025?
En wie zeer radicaal is… schakelt over op een vaste lijn. Of is dat niet meer van deze tijd? ‘We merken dat een derde van onze professionele klanten met minder dan vijf werknemers nog een vaste lijn heeft’, zegt Jeroen Ketelslegers, Product Owner bij Telenet.
Hoewel die zelfstandigen en kleine ondernemingen perfect enkel met een smartphone kunnen werken, kiezen ze er vaak bewust voor om daarnaast nog een vaste lijn te hebben. ‘Het maakt je bedrijf geloofwaardig’, vertelt Ketelslegers. ‘Vaak associëren mensen een vast nummer met een gevestigd bedrijf, en het zonenummer toont ook aan dat het een lokale onderneming is. Daarnaast is het een hulpmiddel om privé en werk van elkaar te scheiden, want na de werkuren hoef je die vaste lijn niet langer op te nemen.’
Eén groot probleem: overdag zijn heel wat ondernemers op de baan. Ketelslegers: ‘Denk maar aan loodgieters, ramenwassers, tuinmannen… wanneer zij niet bereikbaar zijn, kunnen ze heel wat potentiële klanten missen. Daarom hebben we bij Telenet een oplossing ontwikkeld die de voordelen van een vaste en mobiele lijn kan combineren.’
Voice Pro 2 Go
Die oplossing heet Voice Pro 2 Go, en zorgt ervoor dat je telefoontjes die binnenkomen op je vaste lijn kan opnemen met je smartphone of computer. ‘Voor je klant lijkt het alsof hij met je vaste lijn belt. Hij ziet je gsm-nummer niet, ook niet wanneer jij hem opbelt, waardoor je ‘s avonds en in het weekend met rust wordt gelaten.’