Werkt je idee ook echt?

© Getty Images
*  
Launched by Securex

Om jezelf de beste kans op slagen te geven, is het belangrijk om je idee te onderzoeken: wie is de doelgroep die je voor ogen hebt, hoe groot is die markt, wat denk je hiermee te kunnen verdienen… Als starter is extern marktonderzoek niet evident. Hoe beperk je dan de risico’s bij het opstarten van je eigen zaak? Er zijn zeker mogelijkheden binnen handbereik om je optimaal voor te bereiden. Wij zetten enkele gouden tips op een rij om je te helpen groeien en schitteren…

1. Schakel je netwerk in

Potentiële klanten vragen wat ze denken over jouw onderneming, product of dienst, is een eerste stap. Wat als je (nog) geen potentiële klanten hebt of kent? Pols je bestaande netwerk, live of via sociale netwerken als LinkedIn. Wat denken ze over jouw business-idee? Sluit je idee aan op bestaande problemen of behoeften? Als het echt nieuw is op de markt: zouden ze daar ook willen betalen? Hebben ze bijkomende suggesties? Ook een poll op LinkedIn kan zijn handig om feedback en tips uit te lokken.

2. Wat bestaat er al?

Hoe uniek is jouw idee? Zijn er vergelijkbare of op zijn minst concurrerende oplossingen of ondernemingen? Check via zoekmachines of er al andere oplossingen op de markt zijn voor de vraag waarop jij een antwoord wil bieden. Hoe doen zij het, welke prijzen of tarieven hanteren ze? Een check met de realiteit effent het ondernemerspad. Beschouw jezelf even als consument of inkopend bedrijf als je op zoektocht trekt. Zo zie je wat het aanbod is en hoe onderscheidend, of hoeveel beter, jouw product of oplossing is (of kan zijn). Hou rekening met de markt waarin je wil werken – lokaal, Belgisch, wereldwijd…

3. Een eerste test

Een testcase kan je veel leren. Een eenvoudige manier om te testen is het volgende. Je kondigt je product of dienst via sociale netwerken of advertenties aan. Via een landingspagina verzamel je gegevens van potentiële klanten. Je kan werken met pre-orders, of zelfs al een product of een dienst leveren die je al feedback geeft: een MVP of Minimum Viable Product. Met andere woorden: een product (of dienst) waarvan je nagaat of het een overlevingskans heeft.

© Getty Images

Afhankelijk van wat je aanbiedt, kan je melden dat dit een beta-versie of een prototype  is. Vergeet niet de feedback van eerste of potentiële klanten op te vragen, want dat is op dit moment de kern van de zaak. Ga in gesprek met mensen of bedrijven die reageerden op je eerste aanbod. Ze kunnen tips geven waarmee je je product of dienst kan verfijnen – of bijsturen.

4. Hoe groot is je markt?

Misschien voldoet je aanbod aan een grote behoefte… van een heel kleine doelgroep. Dat kan voldoende zijn om rendabel te zijn, bijvoorbeeld als de aankopen recurrent zijn en als je een hoge prijs kan vragen. Veel vaker zal je toch in mindere of meerdere mate moeten opboksen tegen vergelijkbare aanbieders. Schat dus goed in hoe groot je markt is en hoe je het verschil kan maken. Zijn je doelgroep bedrijven, of particulieren? Leg demografische gegevens, locatie, interesse en gedrag, sociaal-economische achtergrond en (markt)behoeften naast elkaar. De FOD Economie publiceert geregeld analyses en studies over diverse sectoren.  En in welke sector ben of word je zelf actief? Is er een beroepsvereniging? Ook daar vind je vast studies en economische prognoses.

5. Leer van experts en andere ondernemers

Met alle informatie die je tot nu verzameld hebt, kan je ervaren ondernemers, experts of zelfs potentiële investeerders aanspreken. Hoe kijken zij naar je idee en de feedback die je kreeg? Zien zij zwakke of blinde plekken? Is je unique selling proposition (USP) sterk genoeg? Heb je ook een emotional selling proposition (ESP), waarmee je meer kans maakt om tot een sterk merk uit te groeien? Zien ze bijkomende kansen waar je zelf nog niet aan dacht? Wees niet te trots om advies te vragen én op te volgen.

Als je business-idee voldoende goedkeuring en aanmoediging krijgt, kan je met iets meer vertrouwen je eigen zaak starten. Je verkleinde het risico dat je zou investeren in iets waar geen vraag naar is. Je vergroot, met andere woorden, de kans dat je onderneming(splan) een succes wordt.

6. Een kleine rekenproef

Tot slot, een kleine rekenproef. Welke omzet heb je nodig om rendabel te zijn? Hoeveel zou je willen vragen voor je product, hoeveel kost het je zelf, hoeveel zou je er dan moeten verkopen op een maand om niet alleen uit de kosten te geraken maar ook effectief iets te verdienen? Te veel starters slaan die stap over en dat kan tot vervelende situaties leiden.