Waarom we allemaal naar mobiliteit à la carte moeten evolueren

NMBS
NMBS
Partner Content

Dit is een partnerartikel. De redactie van Trends is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

10:30 Bijgewerkt op: 10:34

De Nationale Loterij zet volop in op duurzame mobiliteit. Niet alleen vanuit de maatschappelijke missie, maar ook door de vraag van werknemers naar flexibele mobiliteit. Dankzij de samenwerking met NMBS plukken zowel werknemers, werkgemer als maatschappij daar de vruchten van.

Duurzaamheid zit in het DNA van de Nationale Loterij: alle winst vloeit terug naar de maatschappij. Het bedrijf voert ook intern een duurzaam en flexibel mobiliteitsbeleid. “We willen dat iedereen de vrijheid heeft om zich op een vlotte, variabele en ecologisch verantwoorde manier te verplaatsen,” zegt HR-directeur Petra Vandendriessche.

Van rigide naar flexibel

Petra Vandendriessche, HR-directeur bij de Nationale Loterij.

Vroeger was het mobiliteitskader binair. “Medewerkers die geen bedrijfswagen hadden, kwamen met het openbaar vervoer, volledig terugbetaald door de werkgever. Wie volgens de functievoorwaarden recht had op een bedrijfswagen, kwam met de auto en had een vaste parkeerplaats. Dat systeem zijn we stap voor stap aan het ombouwen,” zegt Petra Vandendriessche. “We evolueren naar een meer flexibel systeem. Sinds april 2025 hebben we het federaal mobiliteitsbudget ingevoerd. Dat geeft onze mensen veel meer mogelijkheden om hun mobiliteit op maat te organiseren.”

De Nationale Loterij wil medewerkers aanmoedigen om duurzamer naar het werk te komen. De geplande verhuis naar het Brouckèreplein in Brussel maakt die evolutie extra relevant. Een locatie op wandelafstand van het treinstation Brussel-Centraal en niet meteen ideaal om met de wagen te bereiken tijdens de ochtendspits. Mobiliteitsverantwoordelijke Sammy Khoufi zegt: “We willen dat iedereen het traject kan invullen zoals het hem of haar het beste past: met de trein, de fiets, een combinatie van multimodale vervoersmiddelen, of met de auto. De ideale oplossing kan van persoon tot persoon, van dag tot dag en van week tot week anders zijn.”

De trein als spil

Meer dan de helft van de medewerkers komt vandaag al met de trein naar kantoor. Toen de NMBS de Proef eens van de trein-actie lanceerde, waarbij medewerkers één maand lang gratis en vrijblijvend de trein kunnen uitproberen, deed de Nationale Loterij enthousiast mee.  Vandendriessche: “Eenenzestig medewerkers die normaal niet met de trein kwamen, hebben het abonnement uitgeprobeerd. We horen dat ze over het algemeen tevreden waren over deze oplossing”

Sammy Khoufi ziet de samenwerking met NMBS als een logische keuze. “De NMBS is voor ons een essentiële partner. De nationale spoorwegmaatschappij evolueert naar meer flexibiliteit en dat is precies wat werknemers vandaag verwachten. Zo zijn Flex Abonnementen handig voor wie maar enkele dagen per week met de trein reist. Zo’n aanbod sluit mooi aan bij hybride werk en thuiswerk.”

Gratis woon-werkverkeer: zo eenvoudig is dat

Met het derdebetalerssysteem kan u uw medewerkers gratis met de trein laten pendelen, zonder grote meerkost boven op de verplichte werkgeversbijdrage. In de privésector draagt u wettelijk minstens 71,1% bij voor woon-werkverplaatsingen. Verhoog dat met 8,9% (tot 80%), dan neemt de overheid de resterende 20% voor haar rekening en betaalt de medewerker niets.  Voor federale overheidsdiensten geldt een 88/12-verdeling.

Dit systeem geldt ook voor MIVB-abonnementen in Brussel en kan – aan een meerkost – uitgebreid worden naar De Lijn (Vlaanderen) en TEC (Wallonië).

Naar een systeem op maat

Het proefproject past in een ruimer stappenplan van verduurzaamde mobiliteit. Na de invoering van het mobiliteitsbudget en de herwerking van de car policy – nieuwe bedrijfswagens zijn per definitie elektrisch – volgen nu de bouwstenen voor échte keuzevrijheid. “We willen mobiliteit integreren in het cafetariaplan,” legt Petra Vandendriessche uit. “Mensen die vandaag een parkeerplaats hebben, kunnen die inruilen voor een NMBS-abonnement. Ik denk dat een à la carte oplossing met zoveel mogelijk keuzevrijheid, elke dag opnieuw, de beste manier is om woon-werkverkeer te verduurzamen.”

De Nationale Loterij onderzoekt tegelijk hoe de verschillende vervoermiddelen beter op elkaar kunnen aansluiten. NMBS biedt daar nu al oplossingen voor, zoals fietsparkings en parkeerabonnementen aan stations, maar ook gecombineerde abonnementen waarbij je trein combineert met bus, tram of metro. Met de MoBIB-kaart is er een globale, multimodale kaart die alle operatoren verenigt: NMBS, MIVB, TEC en De Lijn.

Alle abonnementen, ook voor parkeren, bestellen werkgevers eenvoudig via de NMBS Business portal: dit online platform vereenvoudigt de administratie rond aankoop, beheer, opvolging en facturatie van tickets en abonnementen.

Duurzame aantrekkingskracht

Duurzaam vervoer biedt een ecologische meerwaarde voor werknemers én werkgever. Bovendien versterkt duurzaam vervoer het werkgeversimago, zegt Petra Vandendriessche. “We merken dat kandidaten het mobiliteitsbudget expliciet vermelden tijdens sollicitaties. Vooral jongere generaties vinden het vanzelfsprekend om zonder eigen wagen te leven. Veel jongeren hebben zelfs geen rijbewijs meer. Dat toont hoe snel de mentaliteit verandert.”

Sammy Khoufi, Mobiliteitsverantwoordelijke bij de Nationale Loterij.

Het mobiliteitsbeleid rendeert ook intern, zegt Sammy Khoufi: “Hoe mensen hun tijd op de trein invullen, dat is hun eigen keuze. Zo kan een treinrit vaak veel ontspannener zijn dan een verplaatsing met de auto.”

Petra Vandendriessche stipt aan: “Ook belangrijk: het federale mobiliteitsbudget is budgetneutraal, je betaalt als werkgever dus niet meer of minder om je werknemers meer keuzemogelijkheden en voordelen te bieden.”

Toegankelijke totaaloplossing

De Nationale Loterij gelooft sterk in de keuzevrijheid over mobiliteit. “De toekomst zal hybride, multimodaal en digitaal zijn,” zegt Sammy Khoufi. “Idealiter kun je via één app of kaart kiezen hoe je reist: vandaag de trein, morgen de tram, overmorgen een deelwagen. Zo kunnen mensen hun verplaatsingen afstemmen op hun behoeften, elke dag opnieuw.”

Dankzij de multimodale abonnementen van NMBS combineren medewerkers moeiteloos de trein met bus, tram of metro. De Flex Abonnementen zijn volledig digitaal: zowel de aankoop als het gebruik gebeurt via de NMBS-app.

“Flexibiliteit en multimodaliteit zijn de sleutel tot een succesvol mobiliteitsbeleid,” besluit Khoufi. “Elke werknemer heeft een ander traject en andere noden. Een toegankelijke totaaloplossing waarin al die opties samenkomen, maakt duurzame mobiliteit vanzelfsprekend en haalbaar.” Met die aanpak – en dankzij de samenwerking met de NMBS – evolueert de Nationale Loterij stap voor stap naar mobiliteit à la carte: ecologisch verantwoord, hypergepersonaliseerd en helemaal klaar voor de toekomst.

Meer info over alle mobiliteitsoplossingen van NMBS voor bedrijven op nmbs.be/bedrijven
Interesse om je medewerkers ook eens een maand gratis en vrijblijvend de trein te laten testen? Neem contact op via business@nmbs.be