Neem vol vertrouwen je eerste werknemer aan

Launched by Securex

Sta je vandaag als zelfstandige voor alles zelf in? Misschien heb je al overwogen om een medewerker aan te werven, maar weet je niet waar te beginnen? Mieke Tempelaere van Securex legt uit hoe je die eerste aanwerving stressvrij aanpakt.

Steeds meer klanten vinden de weg naar jou, de bestellingen lopen vlot binnen en je omzet stijgt. Hoe zorg je ervoor dat je ook straks vlot je deadlines haalt terwijl je work-life balans in evenwicht blijft? En misschien is het tijd om grotere opdrachten binnen te halen, zodat je op een gezonde manier kan groeien? “Soms sta je op een kantelpunt en dringt de aanwerving van een eerste medewerker zich op,” zegt Mieke Tempelaere, Internal Sales Manager bij Securex.

Mieke Tempelaere, Internal Sales Manager bij Securex.

Zij staat aan het hoofd van een team dat kleine ondernemingen begeleidt om slim te groeien en kent de signalen (en valkuilen) van een eerste aanwerving. “Op dat moment beslis je beter niet impulsief, maar ga je na of dit haalbaar is. Heb je voldoende en vooral stabiele inkomsten om een loon, sociale lasten en bijkomende kosten te dragen? Als sociaal secretariaat helpen wij niet bij de rekrutering, wel bij een correcte loonsimulatie en we wijzen op loonoptimalisatie via groeps- of hospitalisatieverzekering en allerhande voordelen als maaltijd- en ecocheques.”

Geen vaste checklist

Er is geen vaste methode om te beslissen of een aanwerving verantwoord is of niet. “Dat blijft een individuele beslissing. Wij werken met een checklist die ingaat op de cash flow, de winstmarge en andere parameters,” zegt Mieke Tempelaere. “Die zet je dan af tegen werkdruk en, uiteraard, klantentevredenheid.”

“Wij rekruteren niet, maar helpen ondernemers bij de beste vorm van tewerkstelling, de kostprijssimulatie en de loonoptimalisatie.”

Mieke Tempelaere, Internal Sales Manager bij Securex.

Zijn er taken die je beter in je eigen takenpakket houdt? “Klassiek zijn boekhouding, IT, eventueel zelfs productie en logistiek aspecten die je kan uitbesteden, net als marketing en social media. Klantenrelaties en sales, zeker in de beginfase, hou je beter bij jezelf, net als strategische beslissingen en alles wat je als onderneming uniek maakt.”

Freelance of loondienst?

Je kan ook taken delegeren zonder een aanwerving. Met freelancers, flexijobbers, interimmedewerkers of zelfs stagiairs of studenten kom je al ver, zeker op de korte termijn. “Een jobstudent is goedkoop, met een freelancer haal je ervaring binnen: elk statuut heeft voor- en nadelen,” zegt Mieke Tempelaere. “Terzijde: wij namen recent Rollit Payroll over, een bedrijf dat als juridische werkgever van flexibele werkkrachten optreedt. Handig voor tijdelijke oplossingen.”

Oplossingen binnen eigen netwerk

De zoektocht naar een geschikte medewerker begint met het goed definiëren van een profiel. Welke waarden en eigenschappen verwacht je van een medewerker? Spreek vervolgens je eigen netwerk aan: klanten of leveranciers, (ex-)collega’s… en gebruik ook LinkedIn. Lukt dat allemaal niet, dan kan je de VDAB, jobsites of een selectiekantoor inschakelen. Toch kan het soms foutlopen. Een (te) snelle aanwerving zonder stabiele workload, onvoldoende zicht op de kosten, geen of onvoldoende begeleiding bij de onboarding of de verkeerde verwachtingen van wat die medewerker kan of moet doen: je bent (samen met je sociaal secretariaat) beter goed voorbereid, want iemand ontslaan kost geld en is voor niemand prettig.

Slim groeien

Goed advies kan je helpen om de juiste beslissing te nemen. “Geen enkel geval is hetzelfde, wij luisteren vanuit de expertise van ons team goed naar de noden  van de ondernemer,” zegt Mieke Tempelaere. “Wij rekruteren niet, maar helpen ondernemers bij de beste vorm van tewerkstelling, de kostprijssimulatie en de loonoptimalisatie. Wij gaan ook na waaraan je moet voldoen om van bepaalde lastenverlagingen te genieten.” Daarnaast is er administratieve ondersteuning voor alle sociaal-juridische verplichtingen. Een sociaal secretariaat als Securex geeft juridische ondersteuning. “Dat is de basis,” zegt Mieke Tempelaere. “Wij staan dicht bij onze ondernemers om hen ook in hun verdere groei en ontwikkeling te ondersteunen, en dat is meer dan loonadministratie. De externe dienst voor preventie en bescherming op het werk en de arbeidsongevallenverzekering zijn twee verplichte stappen. Daarnaast zijn er onder meer de groeps- en hospitalisatieverzekering, opleidingen en outsourcing.”