Meer plannen dan concrete projecten: de gestage opmars van AI in het bedrijfswezen

© GettyImages
*  
Powered by PwC

AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks én professioneel leven. Meer en meer bedrijven experimenteren met GenAI, machine learning en andere vormen van deze disruptieve technologie. Maar daarmee is niet gezegd dat de gemiddelde organisatie zich al AI-matuur mag noemen, toont nieuw onderzoek van Trends en PwC aan.

Deze AI Innovators Survey bevroeg 468 hooggeplaatste figuren uit de Belgische bedrijfswereld. Dat gebeurde in maart en april 2025.

Experimenteren met AI

De ondernemingen die AI vandaag op geen enkele manier introduceren in hun dagelijkse werking en er evenmin toekomstmuziek in zien, vormen een relatief geringe minderheid (19%). Zeggen dat de doorbraak van deze technologie in de bedrijfswereld een feit is, is echter te kort door de bocht. Nog kleiner is immers de groep aan de andere kant van het spectrum, de bedrijven die AI al actief inzetten over hun verschillende diensten en processen heen (16%).

De opmars van AI is duidelijk een verhaal van gradaties. Waar 15% van de bedrijven AI gebruikt voor een of enkele projecten of afdelingen, bevindt ruim de helft zich nog in een experimenterende of (vroege) verkennende fase.

AI en ethiek

Hoe meer medewerkers een bedrijf telt, hoe groter de kans dat AI er al ingang vond. Een statistiek die nauw samenhangt met de voornaamste barrière van een geslaagde AI-implementatie: een gebrek aan de juiste kennis en vaardigheden binnen de organisatie. Dat is minder een issue in grotere bedrijven, maar dat neemt niet weg dat ook zij gewag maken van bepaalde obstakels – met op kop vraagtekens rond ethiek en privacy. Amper 7% ziet geen hindernissen op het AI-pad.

Wie met AI aan de slag gaat, verliest die ethische kwesties alleszins niet uit het oog. Circa twee op drie geeft aan al over de nodige AI-specifieke (25%) dan wel meer algemene kaders (20%) rond ethiek, compliance en waarden te beschikken, of dat die in de pijplijn zitten (19%).

AI: strategische hefboom of louter operationele assistent?

Een aanzienlijk deel van de bevraagde bedrijven ziet AI als een fundamenteel facet van de businesstrategie (18%) of verwacht dat het strategische belang van deze technologie in de toekomst zal toenemen (28%). Nog eens 22% van de respondenten noemt AI eerder een opportuniteit dan een prioriteit, en 19% benadrukt vooral de meerwaarde qua operationele efficiëntie.

Dat AI een operationele boost kan inluiden, is geen geheim. In het lijstje aantoonbare troeven van AI – die wel slechts een kwart van de firma’s rapporteert, al heeft dat ook met meetbaarheid te maken – bestaat de top drie uit ‘efficiënter werken’ (82%), ‘automatisatie van taken’ (68%) en ‘toename in productiviteit’ (68%). ‘Verbeterde data-analyse en besluitvorming’ – wat toch al dichter aanleunt bij het strategische – wordt door 41% van die groep als een voordeel van AI gezien.

IT-infrastructuur en data

Hoewel technologische gebreken en problemen inzake data(kwaliteit) dus niet de meest pertinente obstakels blijken, legt een meer diepgravende vraag in dat domein toch een belangrijk pijnpunt bloot. Nauwelijks 15% van de Belgische bedrijven zegt immers toegang te hebben tot kwalitatieve, goed gestructureerde data en een gedegen IT-infrastructuur – cruciale voorwaarden van een geslaagde AI-implementatie.

Bij 30% is daar helemaal geen sprake van, 42% beschikt over bruikbare datastromen en technologieën maar erkent op dat vlak een nood aan verdere investeringen. In dat licht verbaast het niet dat velen (20%) werken aan een AI-strategie én aan passende infrastructuur als een van de prioriteiten voor de komende twaalf maanden zien.

Het vaakst genoemde antwoord in die vooruitblik is het opstarten van nieuwe AI-projecten (35%). Dat 20% wel denkt aan het opschalen van bestaande initiatieven en 33% plant te investeren in kennis en het trainen van medewerkers, wijst anderzijds op een voorzichtige shift naar verdieping en een opgeschroefde AI-maturiteit. 21% heeft geen kortetermijnplannen.

Brede kijk op (meerwaarde) AI

Samenvattend kunnen we stellen dat er nog werk aan de winkel is. Het gros van de ondernemingen denkt wel degelijk na over de rol die AI kan spelen in de interne werking, maar het gaat vooralsnog veeleer om het smeden van plannen dan om het afronden van concrete initiatieven.

Over het algemeen bevinden we ons kortom nog in een oriëntatie- en testperiode, en dat uit zich ook in de brede blik waarmee de C-suite naar AI kijkt: negen op tien denkt dat meerdere vormen van AI van nut kunnen zijn – generatieve AI (77%), maar ook machine learning (34%), deep learning (22%), reinforcement learning (22%) en robotic process automation (21%) – en dat bovendien in meerdere domeinen van de organisatie. De komende tijd zal vertellen welke toepassingen de grootste meerwaarde inhouden.

Zo gaan bedrijven vandaag om met AI-trainingen

Dit artikel kadert in een samenwerking met PwC rond de opportuniteiten van AI. Andere inzichten.vind je op ons platform AInnovators.