CEO Xavier Bouckaert over de duurzaamheidsstrategie van Roularta Media Group
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Wie duurzaamheidsstappen onderneemt, is daar soms terughoudend in. Omdat nog niet alles in gang gezet is. Of omdat er nog zaken zijn die niet goed lopen. Toch is het belangrijk om te communiceren. Om je impact aan te tonen en om anderen te inspireren. Want duurzaamheid is een uitdaging die we met z’n allen moeten aangaan. We openen deze reeks met een verhaal uit eigen huis, dat van Roularta Media Group.
Als uitgever van Trends, maar ook Knack, Libelle en De Zondag, is Roularta Media Group een grote speler in het medialandschap. In België, maar ook in Nederland en Duitsland. We hebben het met CEO Xavier Bouckaert over de duurzaamheidsstrategie van de groep en over het belang van communicatie.
Wanneer en hoe is duurzaamheid sterker op de radar van Roularta Media Group gekomen?
Xavier Bouckaert: “Duurzaamheid maakt al van bij de start deel uit van het DNA dat Roularta Media Group als familiebedrijf heeft. We willen met onze merken een baken van vertrouwen en kwaliteit zijn. Altijd en overal. Nu en in de toekomst. Via onze mediatitels willen we een duurzame meerwaarde scheppen voor al onze stakeholders, ook lezers en adverteerders, en voor de hele samenleving.
Het klopt dat we sinds 2021 duurzaamheid nog centraler in de organisatie geplaatst hebben. Met als titel Roularta Cares bepaalden we onze duurzaamheidsstrategie, waarbij we de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties als basis namen. Vier van deze SDG’s zijn bij uitstek van toepassing op onze werking. Zij zijn vandaag onze focus en zullen dat ook zijn voor de komende jaren.”
Aan welke duurzaamheidsdoelen willen jullie actief bijdragen?
Xavier Bouckaert : “Allereerst is er de doelstelling van kwaliteitsonderwijs. Met onze media bouwen we mee aan slimmere en bewustere generaties. Met betrouwbare, relevante informatie stimuleren we duurzaam gedrag.
Daarnaast moedigen we onze medewerkers aan om zich verder te ontwikkelen in een aantrekkelijke, familiale omgeving met aandacht voor welzijn en respect voor elkaars eigenheid. Zo spelen we in op de doelstelling van eerlijk werk en economische groei.
Wat betreft verantwoorde productie en consumptie kiezen we bewust voor partners die onze visie delen. Dat bepaalt onder andere onze keuze voor papier- en inktleveranciers die een duurzaamheidscharter ondertekenen.
Tot slot is er klimaatactie. We kiezen resoluut voor CO2-neutraliteit tegen 2040 en zetten ons in voor een groene omgeving met meer biodiversiteit.”
Hoe we op vlak van ESG het verschil maken? Door de combinatie van footprint en brainprint
Hoe maakten jullie de keuze voor de duurzaamheidspijlers?
Xavier Bouckaert : “Heel belangrijk is om als bedrijf te kijken waar je de grootste impact kan maken. Bij ons is dat allereerst onze brainprint, de rol die we kunnen spelen met onze media. We bereiken wekelijks miljoenen lezers en willlen hen informeren over alle aspecten van een duurzamer leven en een duurzamere maatschappij. Onze redacties engageren zich om elk jaar minstens 2.000 artikels aan dergelijke topics te wijden. Het is trouwens een cijfer dat we jaarlijks ruim overschrijden. Daarnaast zijn er nog gekende acties als Maai-Mei-Niet van Knack of de Trends Impact Awards.
Daarnaast is er de footprint, een element dat bij heel wat bedrijven een grote impact heeft. Onze CO2-impact komt vooral van het maken, het drukken en het leveren van onze magazines. Daarbij nemen we steeds meer maatregelen om onze CO2-uitstoot te reduceren. In 2023 investeerden we 4,5 miljoen euro in de drukkerij, plaatsen we 3.500 extra zonnepanelen en kozen we voor inkt met weinig minerale oliën. Het spreekt voor zich dat we enkel met papier uit duurzaam beheerde bossen werken. Dat is papier met een FSC- of een PEFC-label. Krantenpapier is steevast gerecycleerd en onze magazines krijgen steeds vaker een paper wrap in plaats van een plastic blister.”
Hoe communiceren jullie rond deze initiatieven?
Xavier Bouckaert : “De start was een manifest onder de noemer Roularta Cares dat we in onze mediatitels publiceerden. Daarin maakten we onze ambities openbaar en deelden we mee waaraan we in de toekomst aandacht willen besteden. Communicatie is echter niet eenmalig. Ook nu nog praten we zo vaak we kunnen over wat we ondernemen, onder andere op onze website.
We zien het trouwens als een belangrijke taak om over onze inspanningen te communiceren. Zo willen we een voortrekkersrol spelen en ook andere bedrijven inspireren. We zitten immers in hetzelfde schuitje en zijn op dit vlak geen concurrenten. Duurzaamheid is een uitdaging die we met z’n allen moeten aangaan: mensen, overheden en bedrijven. En dat met een gemeenschappelijk doel: zorgen voor een leefbare planeet voor de toekomstige generaties. Intern gebruiken we trouwens niet voor niets de slogan ‘One team, one familiy, one planet’.”
Meer weten over de duurzame inspanningen van Roularta? Bezoek de Roularta Cares website.