Digitalisering biedt verzekeringsmakelaars meer tijd voor persoonlijk advies. Maar hoe beginnen ze eraan? En welke oplossingen zijn er beschikbaar? Vivium begeleidt hen met een nieuwe vodcastreeks, in aanloop naar de Vivium Digital Awards van 2026. Hieronder leest u de essentie van de eerste aflevering. Onderaan vindt u een link naar meer informatie.
Waarom Vivium digitalisering stimuleert
“Al jaren groeit het aantal digitale oplossingen voor verzekeringsmakelaars”, vertelt Véronique D’haese, Commercieel Directeur van Vivium en gast in de eerste aflevering. “Tegelijkertijd zagen we in 2019 al hoe steeds meer makelaars wilden digitaliseren, maar niet goed wisten waar te beginnen. Daarom lanceerden we dat jaar de eerste Vivium Digital Awards, om makelaars in contact te brengen met insurtechs en hen wegwijs te maken in het aanbod.”
Hoe digitaal werken makelaars vandaag?
Intussen zijn we vijf edities verder en blijft de interesse groeien. “Elk jaar verwelkomen we tussen de 250 en 300 makelaars”, vult Raphaël Vannitsen aan, Directeur channel management bij Vivium.

“Veel makelaars hebben intussen stappen gezet en denken vandaag digital first”, zegt Véronique. Raphaël bevestigt: “Makelaars digitaliseren deels omdat klanten, verzekeraars, de overheid en andere partners steeds meer digitaal werken. Maar het is ook een manier om zich te onderscheiden.”
Digitalisering is een continu proces
Toch blijven er vragen: “Wat wil mijn klant precies? Hoe speel ik daarop in, op een manier die past bij de werking van mijn kantoor?”, merkt Véronique op.

De technologie evolueert bovendien razendsnel. “Elk jaar duiken er nieuwe digitale innovaties op die zorgen voor een efficiëntere kantoorwerking en betere dienstverlening”, zegt Raphaël. “Sinds de opkomst van artificiële intelligentie is er een echte revolutie aan de gang. Maar AI is een hulpmiddel, geen vervanger van de menselijke verzekeringsmakelaar.”
“Vivium gelooft in digitalisering ten dienste van de mens. Door taken te automatiseren krijgen makelaars meer tijd voor hun klanten. We combineren het beste van twee werelden: high tech en high touch.”
Staat u als makelaar nog aan het begin?
“Begin klein”, adviseert Véronique. “Kies één taak of proces met een grote impact op de workload, zoek een passende oplossing en start een pilootproject. Als u en uw medewerkers die eerste stap omarmen, volgt de rest.”
Raphaël vult aan: “Het is belangrijk om een digitale cultuur te ontwikkelen. Daarna kunt u bijvoorbeeld klantendata beter benutten voor onderbouwde beslissingen.”

Vivium blijft makelaars begeleiden
Technologie stopt nooit met evolueren en ook noden veranderen. Daarom blijft Vivium makelaars ondersteunen. “We helpen hen om snel de juiste tools te vinden, met concrete use cases die het voordeel van digitalisering aantonen. Daarna begeleiden we hen bij het kiezen van een oplossing die het beste bij hun kantoor past.”
Blijf dus zeker kijken en luisteren naar de vodcast van Vivium, boordevol praktische tips voor wie wil (blijven) digitaliseren. In het voorjaar van 2026 volgt de zesde editie van de Vivium Digital Awards, met nog meer digitale tools van insurtechs.
Wilt u als makelaar (verder) digitaliseren?
Bekijk de volledige aflevering én blijf kijken naar de hele reeks
Vivium Digital Awards: het event voor insurtech innovatie en makelaars