Hoe overwin je als kmo je vrees voor AI?

Sigrid Jansegers, commercieel directeur bij Exact.
Exact
Exact
Partner Content

Dit is een partnerartikel. De redactie van Trends is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

07:00 Bijgewerkt op: 08:38

Liefst 39% van de kmo’s zegt vandaag AI te gebruiken, terwijl vorig jaar slechts 8% dat al deed. Dat blijkt uit de KMO Barometer 2025 van softwareontwikkelaar Exact. Het betekent natuurlijk ook dat zes op de tien kmo’s nog niets met AI doen. Nochtans hebben ze helemaal geen goede reden om daarmee te wachten.

“Vier op de tien kmo’s die AI gebruiken, dat is inderdaad een enorme sprong voorwaarts”, reageert Sigrid Jansegers, commercieel directeur bij Exact. “Dat cijfer is zelfs nog een onderschatting. Veel mensen beseffen niet dat ze AI gebruiken. Maar dan nog benutten kmo’s zeker niet alle mogelijkheden van AI. Ze optimaliseren er nog veel te weinig hun processen mee.”

Wat houdt hen tegen?

Dat bedrijven AI nog niet veel meer inzetten, heeft ironisch genoeg te maken met een gebrek aan tijd. Artificiële intelligentie levert efficiëntiewinst op en bespaart tijd, maar nadenken over hoe je processen op de juiste manier met AI verbetert, vraagt ook tijd.

Sigrid Jansegers: “Daarnaast vertrouwen veel bedrijven AI nog niet genoeg, waardoor ze het niet durven te gebruiken om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Belgische ondernemers zijn sowieso behoudsgezind. Mijn business draait goed, dus waarom zou ik risico’s nemen met AI, denken ze vaak.”

Hoe overwin je die drempel?

Om bedrijven te helpen hun koudwatervrees te overwinnen, spelen de aanbieders van bedrijfssoftware met AI een belangrijke rol. “Softwarebedrijven moeten AI inbouwen in bestaande processen die ondernemers dagelijks gebruiken”, zegt Sigrid Jansegers. “Zo wordt AI vanzelf een onderdeel van hun workflow.”

“AI zit ingebouwd in onze software. Je optimaliseert je processen zo zonder zware AI-implementatie.”

Sigrid Jansegers, commercieel directeur bij Exact.

Het is daarbij belangrijk dat softwareontwikkelaars transparant zijn: dat ze aan andere ontwikkelaars en gebruikers laten zien wat werkt en wat niet. AI mag geen black box zijn. “Met AI is het letterlijk bouwen aan vertrouwen, want het vertrouwen dat gebruikers in de software hebben, bepaalt uiteindelijk hoeveel taken je kunt automatiseren. Of nog: hoe autonoom je een systeem kunt laten handelen.”

Wat levert AI op?

Het betekent ook dat bedrijven verder moeten kijken dan de losse tools of de AI-hype van het moment. “Begin bij het probleem, niet bij de technologie”, stelt Sigrid Jansegers. “Bedenk welk knelpunt je wil oplossen en hoe AI daarin kan ondersteunen. Alleen zo maak je van AI echt een onderdeel van het proces.”

De echte kracht van automatisering ligt dan niet zozeer in wat je uitspaart, maar in de strategische voorsprong die je ermee opbouwt. “Je wint aan tijd, maar ook aan inzicht en wendbaarheid”, aldus Sigrid Jansegers. “Door in te zetten op automatisering en technologie optimaliseer je niet alleen je werking. Je creëert ook ruimte voor creativiteit, persoonlijk contact en echte groei. Dat maakt ondernemen opnieuw plezant én toekomstbestendig.”

Wat brengt de toekomst?

Kortom: automatisering – en AI in het bijzonder – is van grote waarde voor ondernemers. Die waarde zal in de nabije toekomst alleen maar toenemen. De verplichte invoering van e-facturatie vanaf 1 januari 2026 zal veel ondernemingen tot dat inzicht brengen.

“E-facturatie is voor veel kmo’s een mooi startschot voor verdere automatisering. Neem dus ook je andere processen onder de loep”, zegt Sigrid Jansegers. “Wat kan je nog meer automatiseren, eventueel met AI? Automatiseer daarbij eerst iets kleins in verschillende processen, zodat je clusters van overtuigde medewerkers ontwikkelt.”

Hoe evolueert de technologie daarbij zelf?

“We zullen steeds meer spraakgestuurd werken. Bovendien ontwikkelen AI-tools, zoals Exact AI Assistant, zich razendsnel. Binnenkort kan je bijvoorbeeld heel gericht data opvragen via Exact AI Assistant en als het ware in gesprek gaan met je eigen cijfers: ‘toon de top 10 van mijn klanten’, ‘hoeveel van deze artikelen heb ik nog op voorraad’ of ‘van welke klanten krijg ik nog geld’? Vroeger moest je daar wellicht talloze Excel-bestanden voor raadplegen. Binnenkort doet Exact AI Assistant dat voor je. Dat gaat echt heel veel tijdwinst opleveren.”