Xavier Verhaeghe (PwC)

“Hoe meer kenniswerkers, hoe groter de potentiële impact van GenAI”

Xavier Verhaeghe, Partner Technology Consultation & Innovation bij PwC
*  
Powered by PwC

De hype rond GenAI is stilaan verdwenen en vervangen door een realiteit waarin elk bedrijf ermee aan de slag kan en moet. Zelfs al is er in sommige sectoren meer impact dan in andere, bedrijven die nu geen eerste stappen zetten, dreigen achter te blijven in deze digitale revolutie.

Uit de resultaten van de jaarlijkse Global CEO Survey, waarbij PwC CEO’s wereldwijd bevraagt over hun uitdagingen, blijkt dat AI met stip bij de belangrijkste uitdagingen én opportuniteiten staat. “Het staat bij elke CEO op de agenda”, vat Xavier Verhaeghe, Partner Technology Consultation & Innovation bij PwC, samen. “70% van de CEO’s geeft aan te verwachten dat GenAI het bedrijfsmodel binnen de drie jaar zal beïnvloeden. Bij bedrijven die al gebruikmaken van de technologie, loopt dat percentage op tot 89%.”

Dat GenAI een mes is dat aan twee kanten snijdt, merkt Xavier Verhaeghe. “Zowat alle bedrijfsleiders zijn ervan overtuigd dat de impact groot zal zijn, ze stellen zich vooral de vraag hoe en waar te starten en hoe het dan voor waarde kan zorgen. Hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de opportuniteiten groter zijn dan de uitdagingen.”

Bottom-up en top-down

Wie zich hierover nog vragen stelt, kan natuurlijk een kijkje nemen bij de early adopters. “Er zijn heel wat bedrijven die al concrete stappen zetten”, weet de innovatiespecialist. “Zowel grote bedrijven als startups. Vaak wordt dan gekeken naar manieren om productiever te zijn. Taken die vroeger vier dagen in beslag namen, kosten nu nog enkele uren. Voor een startup is de situatie nog aantrekkelijker. Zij hebben vaak geen of weinig medewerkers en gaan na wat ze allemaal via AI kunnen realiseren en hoe ze grote stappen kunnen zetten in schaalbaarheid of een betere klantenbeleving.”

Kijk of je aan business process reengineering kan doen. De meeste van de bedrijfsprocessen zijn twintig jaar oud en kan je optimaliseren

Verhaeghe haalt stuk voor stuk voorbeelden aan van een bottom-up-aanpak, maar geeft meteen aan dat ook top-down GenAI kan ingezet worden. “Je kan AI ook in je volledige bedrijfsvoering integreren. Met als doel om je marktaandeel te verhogen, om nieuwe services te ontwikkelen of om een doorbraak in R&D te verwezenlijken. Ook hiervan zien we reeds goede voorbeelden.”

De impact per sector en per functie

Een volgende vraag die zich stelt, is of GenAI in elke sector evenveel impact zal hebben. “Daar hebben we ons een aantal maanden geleden over gebogen”, herinnert zich Xavier Verhaeghe. “Sowieso is de impact groter naarmate je meer kenniswerkers hebt, maar in elke industrie liggen er opportuniteiten. Zo heeft fastfoodketen Wendy’s in de Verenigde Staten het ‘drive through’-proces met behulp van AI geoptimaliseerd en zijn anderen de volledige gepersonaliseerde klantenervaring aan het veranderen.”

©Getty

Sectoren als entertainment, IT en sectoren met een groot aantal klanteninteracties lijken sectoren waar GenAI een fundamenteel onderdeel van de bedrijfsvoering zal uitmaken. Sectoren als luxe, legal services of gezondheidszorg hebben ook heel wat baat bij GenAI, maar de introductie ervan zal gevoeliger liggen. Verder lijken de transportsector en de energiesector GenAI vrij gemakkelijk te kunnen toepassen. Al zal het hier eerder zijn om productiviteitswinsten te genereren, minder om de business fundamenteel te wijzigen.

Daarnaast zijn er volgens Verhaeghe niet louter opportuniteiten per sector, maar eerder per functie in een bedrijf. Finance, marketing, service en verkoop lijken het meest geneigd GenAI te omarmen.

Hij maakt verder nog een bedenking: “Industrial manufacturing heeft op het eerste gezicht misschien minder impact van GenAI te verwachten, maar we zouden het ook kunnen omdraaien. De marges zijn er laag, bedrijven zoeken er volop naar meerwaarde. Als je daar de productiviteit met 1% kan verhogen, doe je de rendabiliteit sterk stijgen. Al is het natuurlijk niet evident om fors te investeren wanneer je marges laag liggen.”

Welke stappen zet je eerst?

Voor zij die koudwatervrees hebben wat betreft GenAI, maken we het graag nog wat concreter. Wat zijn de stappen die een bedrijf best zet, Xavier Verhaeghe? “Allereerst is het belangrijk om er de nodige aandacht voor te hebben en aan de slag te gaan. Onderzoek wat in jouw onderneming de opportuniteiten zijn om de efficiëntie van de medewerkers te verhogen of nieuwe diensten te ontwikkelen. Een volgende stap is gaan kijken waar je aan business process reengineering kan doen. De meeste van die processen zijn twintig jaar oud en kan je optimaliseren. Bekijk welke rol GenAI hierin kan spelen. En zorg tot slot voor een culture shift. Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers AI als een opportuniteit en niet als een bedreiging zien? Wanneer je deze drie stappen hebt gezet, ben je klaar om GenAI echt te embedden in jouw organisatie.”

“Wacht daarbij niet”, geeft Xavier Verhaeghe tot slot nog enkele tips mee. “GenAI gaat zo snel. Je kan onmogelijk wachten tot bijvoorbeeld je datastructuur helemaal goed staat. Zorg er gewoon voor dat je de juiste stappen in de juiste volgorde zet. Dan kom je al een heel eind. Daarbij helpt het natuurlijk om GenAI van bij de start mee te nemen in de totaliteit van je bedrijfvoering. Denk van bij de start aan training en aan de motivatie van je medewerkers.”

Dit artikel kadert in een samenwerking met PwC rond de opportuniteiten van AI. Andere inzichten vind je op ons platform AI innovators.