Hoe breng je het beste in mensen naar boven? “Cruciaal deel van de oplossing”
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
De betrokkenheid, de erkenning en het welzijn van werknemers zijn van groot belang. Dat blijkt ook uit nieuw onderzoek van Edenred, marktleider in elektronische cheques. Samen brengen ze het beste in mensen naar boven. “Dus willen wij bedrijven helpen om er nog meer werk van te maken,” zegt Olivier Bouquet, managing director van Edenred BeLux, “met ons nieuwe platform Edenred Engagement.”
Eerst enkele mindere cijfers, maar geen nood: (een cruciaal deel van) de oplossing volgt. Slechts 49% van de Belgische werknemers vindt dat zijn bedrijf genoeg doet om het welzijn op het werk te bevorderen. Een op de vijf voelt zich niet betrokken. Een op de vier raakt gedemotiveerd door slechte communicatie. Slechts evenveel (of even weinig) medewerkers krijgen vaak erkenning van de directe leidinggevende. Dat alles blijkt uit onderzoek van Edenred bij 5.500 werknemers en meer dan 575 werkgevers in België.
Liefst 80% van de medewerkers wenst dan ook dat hun werkgever in een positieve werksfeer investeert. “En bedrijven willen daar wel degelijk actie voor ondernemen”, merkt Olivier Bouquet, managing director van Edenred, op. “Alleen beslisten ze nog niet altijd op welke manier dan.”
Wel, hiermee zet je al een grote stap
“Het is overduidelijk: investeren in een cultuur van erkenning en welzijn is de sleutel tot betrokken en gemotiveerde medewerkers. Dus lanceren we Edenred Engagement, als een fundamenteel deel van de oplossing, om daar werk van te maken. Een nieuw interactief online platform, dat naar wens uit een tot vier modules bestaat.”
“In de eerste module, Edenred Voordelen, vinden werknemers honderden van de allerbeste kortingen bij meer dan 400 merken, exclusief te bekomen via Edenred. Daarmee vergroot je de koopkracht van je mensen met liefst 1.500 tot 1.700 euro per jaar.” Maar daar blijft het niet bij.
Ook meer erkenning, communicatie en welzijn
“Onze tweede module verbetert de interne communicatie”, gaat Olivier verder. “In deze interactieve ruimte communiceren collega’s op afstand met elkaar en het management. Medewerkers en leidinggevenden zetten er bijvoorbeeld nieuwe projecten en initiatieven in de kijker. Zodat iedereen goed mee is en zich betrokken voelt, minder stress ervaart (in het geval van change), en mogelijk zelfs enthousiast bijdraagt.”
“Met de derde module schep je een essentiële cultuur van erkenning in de organisatie. Als leidinggevende of medewerker kan je er erg laagdrempelig het werk van collega’s erkennen, bijvoorbeeld door iets te posten of elkaar een elektronisch kaartje te sturen.”
De vierde module staat ten slotte in het teken van welzijn. “We posten er heel wat interessante content. Denk aan lekkere recepten voor een gezonde voeding, maar ook aan video’s over meer bewegen tijdens het werk, leren mediteren, beter slapen … Kortom: laagdrempelige, realistische tips voor gezonde collega’s die dankzij de andere modules ook meer betrokken, meer gemotiveerd en minder afwezig zijn.”
Klaar om je mensen beter dan ooit te motiveren? Maak verder kennis met Edenred.