Voor Salesforce is het duidelijk: de agentic enterprise heeft de toekomst. Maar wat betekent de opkomst van agentic AI voor het gemiddelde Belgische bedrijf? “Processen die je jaren geleden hebt ingericht, moet je vandaag misschien toch eens kritisch tegen het licht houden.”
Midden oktober vond Dreamforce plaats in San Francisco. Met zowat 50.000 deelnemers is het wereldwijd één van de grootste conferenties in de ICT-sector. Ook een honderdtal Belgische ondernemers zakte naar Dreamforce af. “Het is de ideale plek voor wie informatie uit eerste hand wil”, zegt Gianni Cooreman, Chief Inspiration Officer bij Salesforce. “Je gaat er in gesprek met de specialisten die de producten ontwikkelen.” Daarnaast biedt het evenement ook een uitgelezen kans om te netwerken.
Zowat het hele evenement was opgehangen aan de agentic enterprise. “Agentic AI bestaat intussen twee jaar, het is niet langer toekomstmuziek.” Salesforce werkt daarbij nauw samen met klanten, om zo altijd de vinger aan de pols te hebben. Want bedrijven kennen de intussen beruchte studie van MIT maar al te goed. Die stelt dat 95% van alle AI-projecten mislukken. “Daarom hebben we veel geïnvesteerd in observability. Zo controleer je of je AI-oplossing doet wat ze moet doen, desnoods bijsturen en zo de maturiteit ervan verhogen.”
Geen risico op lock-in
Betekent de opkomst van de agentic enterprise dat zo’n bedrijf op de duur al zijn processen in Salesforce onderbrengt? “Dat is niet onze doelstelling, maar het kan natuurlijk wel”, zegt Gianni Cooreman. “We zijn een heel open platform. We streven een grote interoperabiliteit na, ook tussen agents.” De voorbeelden spreken voor zich. Zo kun je Salesforce als app gebruiken binnen ChatGPT, net zoals je Slack kunt inzetten binnen Claude. “Kiezen voor Salesforce houdt op die manier geen risico in op vendor lock-in. Je kunt er echt alle kanten mee uit.”

Voor Salesforce voelt de evolutie richting agentic AI alvast natuurlijk aan. Het laat het bedrijf toe om ook makkelijker buiten zijn oorspronkelijke domein – dat van CRM – te treden. “Het gaat inderdaad niet meer alleen om verkoop en bijhorende diensten, maar ook om IT en diensten, human resources of supply chain.” Voor het bijsturen en ondersteunen van die processen biedt agentic AI mogelijk een opportuniteit.
Wachten is geen optie
Bedrijven zijn zich bewust van die opportuniteit, maar zien tegelijk een grote uitdaging in de grote snelheid waarmee alles evolueert. “Het is tegen die achtergrond heel moeilijk om als bedrijf een langetermijnstrategie uit te stippelen”, stelt Gianni Cooreman. “Maar tegelijk is wachten geen optie.” Daarom werkt Salesforce met industriestandaarden zoals Model Context Protocol, Agent2Agent Protocol en Agentic Commerce Protocol. “Dat laat bedrijven toe nu de kansen van agentic AI voluit te grijpen, zonder dat ze riskeren ergens vast te lopen.”
“Agentic AI is niet langer toekomstmuziek. De agentic enterprise is er al.”
Gianni Cooreman, Chief Inspiration Officer bij Salesforce
Want ja, ook dat viel op tijdens de voorbije editie van Dreamforce: het gaat echt héél snel. De evolutie doet bedrijven zichzelf een spiegel voorhouden. “Agentic AI verplicht je jezelf moeilijke vragen voor te leggen”, zegt Gianni Cooreman. “Als je een bepaald proces jaren geleden hebt ingericht, dan moet je dat vandaag misschien toch eens kritisch tegen het licht houden. Sluit het proces dat je toen uittekende nog wel perfect aan op je huidige behoeften? Mogelijk zijn die intussen veranderd of kan je ze eenvoudiger invullen dankzij nieuwe technologische ontwikkelingen.” Wellicht leidt dat tot het echte vraagstuk: namelijk wat je daarbij op een efficiëntere manier kan organiseren met agentic AI.
Benieuwd naar de hoogtepunten van Dreamforce? Herbeleef alle keynotes en aankondigingen via Salesforce+: www.salesforce.com/plus