EnergyVision: van startup tot miljoenenomzet in minder dan 10 jaar
Partner content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Hoe slaag je erin om een succesvol bedrijf uit de grond te stampen, zonder groot startkapitaal? Met een visionair idee, doorzettingsvermogen en stevige financiële partners. Zo deed CEO Maarten Michielssens het bij EnergyVision, een bedrijf dat zich toelegt hernieuwbare energie, zonnepanelen en laadpalen. Vandaag goed voor 117 miljoen en met de ambitie om op termijn een miljard omzet te halen.
Wat is het succesrecept achter EnergyVision?
Maarten Michielssens: “We zijn in 2014 begonnen met een startkapitaal van 6.200 euro en een kantoortje van 25 vierkante meter zonder meubilair. Ons basisidee was simpel, en blijft tot vandaag overeind: hernieuwbare energie bereikbaar maken voor consumenten en organisaties die zelf niet kunnen of willen investeren. EnergyVision plaatst zonnepalen op daken van appartementsgebouwen, kantoren en voetbalstadions bijvoorbeeld, en verkoopt de groene stroom tegen een afgesproken tarief, dat lager is dan de gangbare energieprijzen.”
Een Belgisch bedrijf dat start met activiteiten in China en Marokko. Dat lijkt geen evidente keuze. Waarom gingen jullie zo te werk?
Maarten Michielssens: “Aanvankelijk waren we inderdaad enkel actief in China en Marokko, omdat de markt in België volledig was stilgevallen na jarenlange oversubsidiëring. Maar het was van meet af aan de bedoeling om onze winsten naar België te brengen en hier te investeren. Dat hebben we ook gedaan. Het was een traject met vallen en opstaan, maar we hebben geleerd uit elke tegenslag. En dat rendeert. Vandaag blijven we groeien in onze drie markten, maar het grootste potentieel ligt nog in eigen land.”
Vorig jaar was er de energiecrisis. Heeft die een grote impact gehad?
Maarten Michielssens: “Tijdens de energiecrisis kenden we een groeiversnelling, omdat een aantal bedrijven de investering niet meer wilde dragen. Ze zagen brood in ons model. We beslisten trouwens om onze stroomprijs te blokkeren om onze klanten niet in problemen te brengen. We wisten immers dat de energiecrisis een tijdelijk fenomeen zou zijn en we wilden onze langetermijnrelatie met de klant niet op het spel zetten.”
Hoe zien jullie de toekomst van EnergyVision?
Maarten Michielssens: “We breiden onze activiteiten inzake hernieuwbare energie verder uit. Zo zijn we nu ook actief in laadinfrastructuur. De problematiek is er gelijkaardig: laadpalen plaatsen behoort niet tot de core business van kmo’s. Wij plaatsen dus gratis laadpleinen en verkopen de stroom om onze investering terug te verdienen. Voor ons is het de aanzet van een decentraal energienet, waarbij we onze productie-eenheden afstemmen op consumptie. Op die manier faciliteren we zowel de energietransitie als de transitie naar een duurzamere mobiliteit.”
Dit is een kapitaalsintensieve business. Hoe krijgen jullie het financiële plaatje rond?
Maarten Michielssens: “We zijn een atypisch bedrijf, dat snelle groei combineert met verscheidene technologieën, marktsegmenten en businessmodellen. We doen daarom een beroep op de flexibiliteit van bankiers, omdat we continu in evolutie zijn en nieuwe noden hebben. KBC Commercial Banking is al enkele jaren een trouwe partner, waarvan we de korte communicatielijnen en snelle oplossingen appreciëren.”
Miet Danckaert (KBC Commercial Banking): “Voor EnergyVision hebben we een mix van oplossingen gecombineerd om het werkkapitaal te versterken. Projecten in China vergen nu eenmaal een andere vorm van financiering dan projecten in België. Dankzij het internationale netwerk van KBC kunnen we daar ook in lokale oplossingen voorzien, bijvoorbeeld via ons kantoor in Shanghai. We zijn ook blij dat we op deze manier bijdragen aan de duurzame groei van een sterk bedrijf in een toekomstgerichte sector.”
Moving Forward brengt inspirerende verhalen van Vlaamse ondernemers die ambitieus zijn, die duurzaam willen groeien en de wereld veroveren. Zij hebben nood aan een goeie strategie, het juiste advies en financieringsoplossingen op maat. Hun verhalen lees je online en in Trends magazine. Kijk op donderdagavond naar Z-Moving Forward op Kanaal Z of op de site van KBC.