Launched by Securex
Wie een onderneming opricht, kan meestal niet wachten om aan de slag te gaan. Maar als je wilt dat de zaken op lange termijn gesmeerd blijven lopen, is het essentieel dat je eerst voor een stevige fundering zorgt. Daar is Alessandra Tuccia, Business Advisor Self Employed bij Securex, van overtuigd: een solide juridisch en administratief kader is niet zomaar een formaliteit, maar een onmisbaar vangnet.
Wanneer Alessandra Tuccia een startende zelfstandige begeleidt, begint ze altijd door een eenvoudig beeld te schetsen: “Een degelijk juridisch kader voor je activiteit uitwerken, dat is een beetje zoals de fundering van je huis gieten. Je ziet het niet, maar het onderbouwt je hele onderneming.” Toch zijn er veel ondernemers die zich in hun enthousiasme vooral op de marketing, financiering of website van hun nieuwe project storten … en daarbij de essentie links laten liggen: het statuut, de vergunningen en overeenkomsten, en vooral de algemene verkoopsvoorwaarden.
Je onzichtbare overeenkomst
Ze zijn niet verplicht, maar op strategisch vlak wel belangrijk: je algemene verkoopsvoorwaarden. Volgens sommigen is dat gewoon een standaardtekst die je onderaan je papierwerk zet, maar niets is minder waar. “Algemene verkoopsvoorwaarden zijn er niet alleen om je factuur wat langer te maken. Ze beschermen beide partijen, bieden gemoedsrust en beschrijven de zakelijke relatie. Het zijn de spelregels van je transactie, zwart op wit”, legt Alessandra uit.

De betalingsvoorwaarden, voorschotten, boetes bij laattijdige betaling, het toepasselijk recht, je retourbeleid, gegevensbescherming … Dat moet allemaal duidelijk vastgelegd worden. En afgestemd op jouw werkwijze, natuurlijk. “De voorwaarden van een concurrent kopiëren, dat is zoals zijn kleren aantrekken: ze zullen je nooit echt goed passen.”
Niets op papier? Niets aan te doen!
Ook riskant: slecht opgestelde of verouderde algemene voorwaarden kunnen onwettige of onaangepaste clausules bevatten, zeker na de recente ontwikkelingen op het gebied van aansprakelijkheid.
Vroeger kon je, als er een overeenkomst tussen beide partijen bestond, de andere partij alleen aansprakelijk stellen als die haar contractuele verplichtingen niet nakwam.
Dat is niet langer het geval. De ene partij kan de andere nu ook aansprakelijk stellen voor schade die losstaat van de contractuele verplichtingen. Wel mogen de partijen uitsluitingen van deze nieuwe regel opnemen in hun overeenkomst of algemene voorwaarden. Niet alleen de contractanten zelf, maar ook de leidinggevenden, werknemers of tussenpersonen die ze inschakelen, kunnen aansprakelijk worden gesteld voor schade die door hun schuld is ontstaan.

Daarom biedt de wet de mogelijkheid om de aansprakelijkheid van de leidinggevenden, werknemers of tussenpersonen op wie de partijen een beroep doen, uit te sluiten. Die uitsluiting van aansprakelijkheid moet wel uitdrukkelijk in het contract of in de algemene voorwaarden staan. “Sommige ondernemingen moeten nu beslissen of ze de aansprakelijkheid van hun onderaannemers beperken of net behouden. Dat is een strategische beslissing die formeel op papier moet worden gezet.”
Het juiste moment? Voordat het te laat is…
Bij Securex begint de begeleiding al bij het ondernemingsloket: rechtsvorm, statuut, sectorspecifieke vergunningen, fiscale aspecten … Daarna volgen de contractuele bepalingen, in overleg met de juristen van Securex. “We bezorgen onze ondernemers geen kant-en-klaar document. We nemen de tijd om alles te bespreken en relevante vragen te stellen. Wat gebeurt er als je klant een aankoop of opdracht annuleert? Of te laat betaalt? Wat als hij niet tevreden is? Het antwoord op al die vragen komt in je algemene verkoopsvoorwaarden te staan”, licht Alessandra toe.
Wanneer je je dan over je voorwaarden moet buigen? Het liefst voordat je met een geschil te maken krijgt. “Maar al te vaak komen starters bij ons aankloppen vanwege een probleem met een klant. Helaas kunnen we soms niets doen, gewoon omdat er niets is vastgelegd.”
Een solide basis in drie stappen
Voorkomen dat je bij elk obstakel van koers moet veranderen? Dat doe je volgens Alessandra in drie eenvoudige stappen:
- Definieer je juridische kader: statuut, vennootschap of niet, bescherming van activa enz.
- Stel correcte juridische documenten op: algemene verkoopsvoorwaarden, offertes, overeenkomsten.
- Regel alle administratieve formaliteiten: inschrijving bij de KBO, btw-nummer aanvragen, sociaal verzekeringsfonds.
En vooral: laat je bijstaan. “Ieder heeft zijn vak en knowhow. Starters hoeven niet alles zelf onder de knie te hebben. Wel weten ze maar beter bij wie ze met hun vragen terechtkunnen”, vertelt ze.

Waarom Securex?
Met een 360°-visie en aanpak op maat begeleidt Securex iedere ondernemer. Daarbij gaan we veel verder dan de initiële registratie. “We nemen rustig de tijd. Al voor de oprichting van de onderneming zelfs. En natuurlijk blijven we onze zelfstandigen opvolgen, hun hele carrière lang.”
Van starter tot onderneming in volle groei: Securex biedt aangepaste juridische pakketten aan voor elke sector, van freelancers tot bouwbedrijven en de gezondheidszorg. Alle diensten zijn betalend, maar erg toegankelijk ontworpen.
Goed om te weten: zelfs als je ergens anders ingeschreven bent, kun je op elk moment overstappen naar Securex om van onze diensten gebruik te maken.
Klaar om jouw project op een solide fundering te bouwen?
Schrijf je snel in via het platform The North Stars. Securex begeleidt je bij elke fase van je ondernemerstraject, van de eerste stappen tot aan de top.
Nog verder gaan? Ontdek onze tips en diensten en stel ons je vragen.