Dit Gents bedrijf wint Mollie Newcomer Retail Award als meest innovatieve scale-up

© Martin Corlazzoli
Mollie
Mollie
Partner Content

Dit is een partnerartikel. De redactie van Trends is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

08:00 Bijgewerkt op: 08:51

WONDR, het merk dat plasticvrije beautyproducten ontwikkelt en produceert in België, is tijdens de Mollie Retailer of the Year Awards begin oktober bekroond met de Newcomer Retail Award. Zowel de jury als het publiek waren onder de indruk van het mooie parcours dat WONDR schrijft en waarbij het innovatie en duurzaamheid koppelt aan schaalbaarheid.

Het Gentse bedrijf, dat kan bogen op een brede community van fans, is een mooi voorbeeld van hoe duurzame cosmetica succesvol kan zijn, mede dankzij een doordachte digitale strategie met soepele betaalmogelijkheden.

Wat betekent deze award voor jullie?

Jens Metdepenningen, channel lead retail WONDR: “Het is een prachtige erkenning, omdat ze de stem van de jury combineert met die van het publiek. WONDR is een jong merk dat eind 2023 een eerste fysieke winkel opende in Gent, vorig jaar gevolgd door een tweede in Antwerpen. Daarnaast zijn we ook aanwezig op het schap bij zo’n 700 speciaalzaken en drogisterijen. Maar voor particuliere klanten blijft e-commerce het belangrijkste kanaal. We zijn hard aan het groeien en voelen dat veel mensen zich aangetrokken voelen tot ons verhaal over gezonde beautyproducten. Deze award is dan ook een beloning en een sterke motivatie voor het harde werk van ons hele team.”

WONDR zit in een stroomversnelling. Welke factoren ondersteunen jullie groei?

Jens Metdepenningen: “De Mollie Newcomer Retail Award beloont ondernemingen die uitblinken in innovatie, originaliteit en schaalbaarheid. En dat is precies waar we op focussen vandaag: we experimenteren continu en groeien snel, maar blijven trouw aan onze missie. We willen aantonen dat gezonde producten mooi, doeltreffend en helemaal niet saai hoeven te zijn. We hebben alles om je badkamer plasticvrij te maken.

© Martin Corlazzoli
© Martin Corlazzoli

Ook belangrijk is het feit dat we heel snel kunnen schakelen. Als community-gedreven bedrijf betrekken we onze klanten al vroeg in de productontwikkeling, bijvoorbeeld via geurtests in de winkels. Samen met data uit de webshops voelen we zo snel aan wat er in de smaak valt. Die feedback houdt ons scherp en verhoogt de betrokkenheid. Bovendien hebben we een intern marketingteam dat campagnes opzet die inspelen op de verwachtingen van de community. Denk bijvoorbeeld aan de Boobie Bar-actie in samenwerking met Think Pink.”

Duurzaamheid is één van jullie USP’s. Hoe vertaalt zich dat in de praktijk?

Jens Metdepenningen: “Duurzaamheid zit in ons dna, het zit vervat in alles wat we doen. We werken samen met Belgische laboratoria aan wetenschappelijk onderbouwde formules. Al onze producten zijn vegan, zonder toevoeging van sulfaten of parabenen. We produceren lokaal, in België. Voorts blijven we innoveren op het vlak van verpakkingen en zoeken we voortdurend naar duurzamere oplossingen. Zo lanceerden we recent 100% aluminium tubes, waarvan ook de doppen integraal gerecycleerd kunnen worden. Door al die inspanningen wil WONDR tegen 2030 meer dan 100 miljoen wegwerpverpakkingen vermijden.”

© Martin Corlazzoli

Jullie werken samen met Mollie. Hoe passen zij in het groeiverhaal?

Jens Metdepenningen: “Ons moederbedrijf Planet B verkoopt via verschillende websites en merken – WONDR, BRAUZZ, Klaar – aan consumenten en bedrijven in meerdere landen. Mollie zorgt ervoor dat dat allemaal vlot en veilig verloopt. Hun oplossing is niet zomaar een betaaltechnologie, maar een cruciale schakel in de klantervaring. Je betaling makkelijk kunnen afhandelen is het sluitstuk van een goede customer journey. Als iemand overtuigd is van je merk en het loopt mis bij het afrekenen, verlies je vertrouwen. Op dat vlak doet Mollie precies wat het belooft: het maakt betalen makkelijk, snel en betrouwbaar. Dat is niet te verwaarlozen, als je weet dat we bijna de helft van onze omzet online realiseren. Ook in de backbone loopt alles vlot: alle betalingen worden centraal verwerkt en gekoppeld aan onze boekhouding via Odoo. Zo kunnen we onze verkoopsdata goed analyseren en voortdurend bijsturen waar het nodig blijkt.”

Waarom passen Mollie en WONDR zo goed bij elkaar?

Sam Hamer, senior customer success manager Mollie: “Wij dragen innovatie en klantgerichtheid hoog in het vaandel, net als WONDR. We weten uit ervaring ook hoe verschillend de voorkeuren zijn van consumenten binnen Europa, als het op betalen aankomt. De oplossing van Mollie maakt het mogelijk om in elk land de juiste betaalmethode aan te bieden. Dat is handig voor bedrijven die werk maken van internationale expansie. Zij kunnen zich concentreren op hun business, wij zorgen voor de gepaste betaaloplossing.”

© Martin Corlazzoli

Wat brengt de volgende groeifase voor WONDR eigenlijk?

Jens Metdepenningen: “Eerst en vooral gaan we in de eindejaarsperiode naast onze vaste winkels 11 pop-ups openen, in steden en shoppingcenters. Op die manier willen we de referentie worden voor wie een gezond cadeau wil schenken. Bovendien werken we voor die actie ook samen met organisaties die strijden tegen hygiënearmoede. Dus wie koopt, doet niet enkel iets voor de planeet, maar geeft ook iets terug aan een sociaal doel.

Daarnaast zijn we in volle ontwikkeling voor nieuwe productlanceringen. Zo staat er onder meer een skincare-productlijn in de steigers, volledig in lijn met onze visie rond gezonde producten zonder plastics. We kijken ook naar wat probiotica in verzorgingsproducten kan bieden. Dat kan een nieuwe stap in duurzame cosmetica worden.

Met ons team van 45 mensen blijven we ten slotte verder bouwen aan winkels en webshops die beleving en community-gevoel uitstralen. We hopen volgend jaar alvast verder door te breken in Nederland.”