Patrick Boone (PwC)

“De combinatie van authentic intelligence en artificial intelligence geeft vonken”

Patrick Boone, Chairman van PwC Belgium © David Plas Photography
*  
Powered by PwC

GenAI biedt tal van opportuniteiten, alleen kijken we nog niet helemaal de juiste richting uit. Dat is althans de mening van Patrick Boone, Chairman van PwC Belgium. Net om het volle potentieel te ontgrendelen gebruikt de consultant AI nu al massaal in zijn eigen werking. Een kijkje achter de schermen…

“Er is heel wat aandacht voor de efficiëntiewinsten die je kan boeken dankzij AI, maar de grote winst zit ‘m volgens ons in de nog hogere kwaliteit van onze dienstverlening en de betere inzichten die je vergaart.” Aan het woord is Patrick Boone, Chairman van PwC Belgium. Hij is er duidelijk van overtuigd dat generative artificial intelligence (GenAI) een echte gamechanger is. “Je zal bijvoorbeeld beduidend minder tijd in research moeten steken. Of je krijgt analyses van een heel ander niveau, waarbij het onderwerp vanuit veel meer hoeken is bekeken. Er wordt vaak verwezen naar de mogelijke impact van AI op de preventie in de geneeskunde. Wel, voor ons is het identiek. De kracht zit hem in het verwerken van massale hoeveelheden aan data.”

Net omwille van de extra opportuniteiten, die nog maar met mondjesmaat bekend raken, investeert de consultant wereldwijd zeer sterk in allerlei toepassingen en tools. “Wereldwijd heeft PwC al zo’n twee miljard dollar geïnvesteerd in GenAI. Hier in België betalen we evenveel voor de licentiekosten voor GenAI-toepassingen als voor alle andere licenties samen. En dan hebben we het nog niet over de personeelskosten om onze mensen vertrouwd te maken met die nieuwe toepassingen”, klinkt het bij de chairman.

Voor routineuze jobs is ons land op dit moment niet competitief. Als we GenAI inzetten, zou dat wel eens kunnen veranderen

Client Zero

Het geeft aan dat de consultant investeringen kan doen die voor de gemiddelde KMO en zelfs multinational onhaalbaar zijn. Patrick Boone: “Dat heeft als voordeel dat we pilots kunnen uitrollen en kunnen testen. En dat met heel wat nieuwe tools. Op dit moment weten we immers nog niet welke applicaties het zullen halen. Daarnaast sluiten we ook allianties met grote spelers als Microsoft en SAP. Zo ontdekken we meteen welke stappen zij zetten en krijgen we toegang tot hun producten nog voor ze op de markt komen.”

PwC noemt zich dan ook terecht ‘Client Zero’, de eerste klant waarvoor ze zelf GenAI inzetten. “Daarom kijken klanten ook naar ons als een partij om hen te begeleiden doorheen de ontwikkelingen”, zegt Patrick Boone. “Ze weten dat we de trajecten van dichtbij opvolgen en eerst op onze eigen werking uittesten. Neem nu Copilot van Microsoft. Wij weten nu al welke use cases interessant zijn en welke minder. Dat bespaart onze klanten heel wat tijd en geld.”

Medewerkers razendenthousiast

Hoewel GenAI voor grote veranderingen kan zorgen, houdt Patrick Boone niet zo van de term ‘disruptief’. “GenAI is vooral heel impactvol. Disruptief heeft vaak een negatieve bijklank. Wat GenAI kan is efficiëntie verhogen en tegelijkertijd ook services makkelijker personaliseren en de ervaring van onze klanten verbeteren. De verwachtingen liggen hoog, niet in het minst bij onze medewerkers.”

©Getty

Vooral dat laatste element heeft al een duidelijk effect. “AI is een ontwikkeling die ondernemende mensen aanspreekt”, zegt Patrick Boone. “Dat merkt onze HR-afdeling nu al. Vaak moeten we nieuwe ontwikkelingen doorduwen bij onze medewerkers, maar bij GenAI is het net omgekeerd. Uit onze medewerkerssurvey blijkt duidelijk het enthousiasme. 86% vindt het belangrijk of heel belangrijk voor PwC om te blijven investeren in GenAI. 2 op 3 medewerkers geven aan dat het ook hun eigen rol sterk zal veranderen. Dit is echt een bottom-up evolutie.” Boone geeft het voorbeeld van het interne project ‘Capturing the AI flag’, waarbij medewerkers leerden prompten. “Het was een instant succes.”

Voorsprong voor België

Als het over jobs gaat, is de grote vrees in de buitenwereld natuurlijk dat er heel wat zullen verdwijnen. Patrick Boone ziet het positief, althans voor ons land: “Voor routineuze jobs is ons land op dit moment niet competitief. Als we GenAI inzetten, zou dat wel eens kunnen veranderen. Een stijgende productiviteit kan de loonkloof teniet doen. België heeft hier de kans voorsprong te nemen.” De uitdaging ziet Boone vooral bij mensen die zich niet bijscholen in GenAI. “AI vervangt geen mensen. Maar mensen met AI-skills zullen op termijn wel mensen vervangen zonder AI-skills.”

Na IQ en EQ nu ook CQ

Dat AI de rol van een adviesverlener als PwC zal overnemen, daar heeft de chairman al helemaal geen schrik voor. “Net omwille van die nood aan kritisch denken”, klinkt het. “AI zorgt ervoor dat je de mensen kan ‘upscalen’. Je krijgt veel meer inzichten, maar die moet je goed kunnen kaderen en interpreteren. Daar zal ervaring en aanvoelen een belangrijke rol blijven spelen. Het is de combinatie van authentic intelligence en artificial intelligence die vonken geeft.”

Patrick Boone ziet het vaak als een volgende stap na IQ en EQ. “We moeten mensen niet alleen de hard skills van AI aanleren, maar ook de soft skills die nodig zijn. Kritisch denken is daarbij het belangrijkste. Na IQ en EQ is het tijd voor CQ (Critical Quotiënt).”

En dan is het tijd voor een snelle implementatie, geeft de chairman als goede raad. “De evolutie gaat immers zo snel”, aldus Patrick Boone. “Net daarom is het belangrijk om samen met onze klanten te evolueren. Test and learn. Dat is de periode waarin we nu zitten.”

Passe-partout en ethische als mogelijke rem

Dat brengt ons bij een laatste vraag. Wat zou de evolutie van GenAI kunnen afremmen? “Ik zie twee elementen die voor vertraging kunnen zorgen”, besluit Patrick Boone. “Ten eerste kan er de foute verwachting zijn dat AI alle problemen zal oplossen. Dat is natuurlijk niet het geval. AI kent niet zoiets als nuance. Het kan niet weten dat het meest plausibele misschien niet het meeste wenselijke is. En het kan ook niet de onvoorspelbaarheid die er steeds is mee in rekening nemen. Daarvoor heb je nog altijd menselijke experts nodig. Een tweede mogelijke rem is het ethische. Kunnen we vertrouwen wat AI ons influistert? Vertrouwen is meer dan ooit cruciaal. Zeker voor een bedrijf als het onze dat vertrouwen hoog in het vaandel draagt.”

Dit artikel kadert in een samenwerking met PwC rond de opportuniteiten van AI. Hou deze site zeker in de gaten voor nieuwe inzichten.