Als je in de horeca een QR-code scant om je bestelling door te geven en te betalen, is de kans groot dat je dat doet op het platform van orderBilly, de grootste speler in België. Een gesprek met de ambitieuze CEO David Maertens.
Wat doet orderBilly precies en hoe is het bedrijf ontstaan?
“We zijn nu bijna zeven jaar bezig. OrderBilly is gestart als een digitale oplossing om het bestelproces in de horeca sneller en vlotter te maken. In het begin was dat simpelweg een sms-je als je bestelling klaar was, maar al snel groeide dat uit tot een volwaardig digitaal platform. Door de coronapandemie kregen we een enorme boost, omdat contactloos bestellen plots de norm werd. We zagen dat als een kans, namen mensen aan en begonnen snel te groeien. Een belangrijke stap was de fusie met Dorst, gevolgd door de overnames van MobileMenu in 2023 en Say!Resto in 2024. En daar kwam zonet SmartOrder bij. Intussen zitten we aan een kleine 2000 locaties.”
Als klant zie je vooral de QR-codes, maar daar zit ongetwijfeld meer achter.
“Klopt, we maken deel uit van een volledig ecosysteem voor de horeca. Onze systemen zorgen ervoor dat klanten hun zaak efficiënter kunnen runnen. Wij zijn experts in alles rond self ordering en de integratie van andere systemen zoals kassa’s, het Mollie betaalsysteem, loyaltyprogramma’s en externe tools. Er zit best wel wat intelligentie in onze software, zoals bijvoorbeeld de dynamische menu’s die verschijnen als je een QR-code scant. Elke klant krijg een aangepast menu te zien, rekening houdend met de weersomstandigheden, taalvoorkeuren of eerdere bestellingen. Op een zomerse dag staan de cocktails bovenaan. Bestel je doorgaans wijn, dan staat de wijnselectie bovenaan. Onze app is als een goede ober, die zijn klanten kent en bijvoorbeeld ook upsellingvoorstellen doet, zoals een 33 cl pintje in plaats van een 25 cl. Dat werkt trouwens bijzonder goed.”
Hoe belangrijk is de betaalervaring voor de eindklant?
“Heel belangrijk. Alles kan perfect verlopen, maar als betalen niet vlot gaat, blijft dat hangen. Daarom werken we van bij de start samen met Mollie. Ze scoren hoog op integratiegemak, betrouwbaarheid en technologische compatibiliteit. Onze ontwikkelaars werken heel graag samen met Mollie, en Mollie luistert ook goed naar hen, dat helpt. Daarnaast biedt Mollie een aantal oplossingen die de concurrentie niet heeft en waarmee we het verschil kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan split payments in foodhallen zoals Wolf. Daarbij worden de inkomsten automatisch verdeeld onder de verschillende standhouders. Dat spaart een pak administratie uit en is uniek in de markt.”

Wat zijn jullie plannen met terminalbetalingen?
“Ook daar is Mollie onze partner. Hun fysieke terminals zijn gekoppeld aan onze bestelzuilen. Maar de grote innovatie is dat je nu via een app van je smartphone een betaalterminal maakt. Dat opent perspectieven voor tijdelijke locaties of kleinere uitbaters. Je downloadt de app, koppelt die met onze tool en kunt meteen betalingen ontvangen. Dat verlaagt de drempel om professioneel en digitaal te werken, of om snel tijdelijk op te schalen, bijvoorbeeld tijdens een event of op een drukke dag.”
Wie zijn jullie belangrijkste klanten?
“Onze focus ligt op de georganiseerde horeca: innovatieve ondernemers die rendement belangrijk vinden en die vaak verschillende vestigingen runnen. Ook foodhallen, hotels en leisure behoren tot onze kernmarkt. De typische cafébaas om de hoek is minder onze doelgroep, tenzij die echt wil professionaliseren.”
Jullie ontwierpen ook een eigen dataplatform. Wat kunnen ondernemers daarmee?
“Ons Superhost dataplatform bundelt inzichten uit verschillende systemen, zoals kassa’s en personeelsplanning. Horeca-uitbaters kunnen zo hun prestaties vergelijken tussen vestigingen, trends spotten en zelfs benchmarken met andere, geanonimiseerde concullega’s. Dat helpt bij het nemen van betere beslissingen en het optimaliseren van de business. We hebben ook een forecast tool die op basis van historische data, het weer en evenementen voorspelt wanneer het druk zal zijn. Zo kunnen ondernemers hun personeel en voorraad beter plannen. De eerste experimenten met automatische personeelsplanning lopen en geven hoopvolle resultaten. We zijn ook bezig rond food waste, want daar zijn nog heel veel kansen om de kosten te verlagen en duurzamer te werken.”
Hoe zie je de toekomst van orderBilly en de sector?
“We blijven inzetten op innovatie en verdere consolidatie van de markt. De digitalisering in de horeca is niet meer te stoppen. Door technologie slim in te zetten, kunnen ondernemers efficiënter werken, hun marge verhogen en hun klanten een betere beleving bieden. Daar willen wij de komende jaren het verschil blijven maken. We willen ook meer en meer lessen trekken uit onze geanonimiseerde en geaggregeerde data. Zo maakten we onlangs voor een brouwerij een rapport over de trends in alcoholvrij bier in de horeca.”

Jullie groeien vooral door mergers & acquisitions. Hoe verloopt de integratie van de medewerkers?
“Zonder de overnames hadden we nooit eigenhandig zo’n sterk team kunnen samenstellen. Na een fusie of overname is het altijd even zoeken naar een nieuwe balans, maar we besteden veel aandacht aan groepsmomenten en connectie. Het helpt ook dat we actief zijn in een leuke sector. We zijn trouwens voortdurend op zoek naar nieuwe mensen, vooral in customer onboarding en support. Profielen die horeca begrijpen, voeling hebben met software én goed matchen met ons team.”
Jullie zijn met ruime voorsprong marktleider in België, wat is de volgende stap?
“Ongeveer 30% van onze klanten zit al in Nederland, waar we nu versnelde groei ambiëren. Frankrijk is in voorbereiding. De ambitie is om in West-Europa dé referentie te worden voor digitale horeca-oplossingen. De verovering van de rest van de wereld ligt nog ver vooruit, maar zeg nooit nooit.”
Financiële dienstverlener Mollie biedt online en offline betalingen voor bedrijven van elk formaat. Meer dan 250.000 Europese bedrijven maken gebruik van de oplossingen van Mollie.
Mollie voert elk jaar een studie uit rond e-commerce. Alle trends & praktische tips voor België lees je in deze e-commercegids.