Sinds de Exportbarometer tien jaar geleden werd gelanceerd, hebben Belgische bedrijven woelige tijden doorstaan. Maar ze hebben ook bewezen dat ze zich kunnen aanpassen, als ze maar de juiste ondersteuning krijgen. Dankzij een doordachte risicodekking zijn heel wat ondernemingen erin geslaagd om de aanwezige onzekerheid om te buigen tot berekende kansen.
De Belgische openbare kredietverzekeraar Credendo en het tijdschrift Trends lanceerden in 2016 de Exportbarometer, een jaarlijkse enquête. De Barometer peilt naar het vertrouwen, de knelpunten en de verwachtingen van Belgische bedrijven die actief zijn in het buitenland. In de loop der jaren is de Barometer, dankzij zijn geloofwaardigheid, uitgegroeid tot een strategisch kompas voor Belgische bedrijven binnen de internationale handel. “De resultaten van de Barometer stemmen overeen met de feitelijke gegevens die achteraf beschikbaar worden en zijn daarom een betrouwbare graadmeter”, benadrukt Nabil Jijakli, Deputy CEO van Credendo.
Lees ook : Tiende Exportbarometer: terugschakelen naar markten dichter bij huis

De resultaten van de Barometer stemmen overeen met de feitelijke gegevens die achteraf beschikbaar worden en zijn daarom een betrouwbare graadmeter
Tien bewogen jaren onder de loep van de Barometer
Na tien jaar is het duidelijk: sommige struikelblokken voor export keren steeds terug – stijgende productiekosten, bijkomende administratieve rompslomp, openstaande facturen, natuurrampen en onteigeningen. Daarnaast kregen de exporteurs ook te maken met een opeenvolging van grote, complexe crisissen. Op de vraag welke gebeurtenissen de afgelopen tien jaar het ingrijpendst waren, noemen ze het offensief in Oekraïne, de doorbraak van AI, de herverkiezing van Donald Trump, de pandemie en de klimaatcrisis.
De bedrijven staan voor een dubbele opgave: de risico’s zien aankomen én ze tijdig beperken. Dat is de missie die Credendo zich heeft gesteld: de stap maken van openbare kredietverzekeraar naar strategische exportpartner: “Vooraf werken we vooral preventief en achteraf bieden we bescherming tegen openstaande facturen of contractbreuk, en voorzien we in vergoedingen”, legt Nabil Jijakli uit.
Oekraïne: voorbereid op de heropbouw
Bij het uitbreken van de oorlog in Oekraïne in 2022 heeft Credendo zich net als veel andere kredietverzekeraars uit de markt teruggetrokken en naarmate het risico toenam, de dekking van transacties opgeschort. Credendo blijft echter waakzaam om op het juiste moment en snel te kunnen reageren.
Vanaf december 2023 kon Credendo opnieuw oplossingen voorstellen om transacties met voldoende Belgisch belang te dekken en versterkte ze de dialoog met de Belgische bedrijven die nog actief waren in de regio. Deze beslissing is gebaseerd op de overtuiging dat ondersteuning in een crisissituatie niet mag wegvallen, maar zichzelf moet heruitvinden om de aanvoer van noodzakelijke consumptiegoederen naar Oekraïne mogelijk te maken en zich voor te bereiden op de wederopbouw.
Rekening houden met het klimaatvraagstuk
Uit de Barometer blijkt ook dat veel exporteurs duurzaamheid als een concurrentiecriterium beschouwen. Het is een absolute voorwaarde om toegang te krijgen tot bepaalde markten of om te anticiperen op toekomstige milieuvoorschriften. “Het zal niemand verbazen dat de klimaatuitdagingen een blijvende bezorgdheid zijn voor de Belgische bedrijven”, aldus Sara Sánchez de Oliveira, Environmental and Social Analyst bij Credendo.

Het zal niemand verbazen dat de klimaatuitdagingen een blijvende bezorgdheid zijn voor de Belgische bedrijven
Om in te spelen op deze problematiek heeft Credendo haar incentives uitgebreid. Via het Credendo Green Package dat in 2022 werd gelanceerd, kunnen projecten met een positieve milieu-impact aanspraak maken op voordelige voorwaarden: een verlaging van de minimumdrempel voor de Belgische inhoud van transacties tot 20%, een gewaarborgde dekking van 98% van het totaalbedrag, een uitbreiding tot binnenlandse transacties met exportpotentieel, een grotere participatie (tot 80%) in financiële garanties, meer middelen voor eigen financiering van de transacties enz. In 2024 werden de voordelen van het Credendo Green Package uitgebreid naar duurzame maatschappelijke projecten (gezondheidszorg, opleiding en onderwijs, infrastructuur, transport enz.).
Anticiperen, informeren, veiligstellen
In een wereld waarin onzekerheid heerst, vormt risicobeheer meer dan ooit een belangrijk concurrentievoordeel. Credendo ondersteunt Belgische exporteurs met een totaalpakket: verzekering tegen onbetaalde facturen of contractbreuk, verzekering voor buitenlandse investeringen, oplossingen voor directe financiering en schadevergoedingen. Daarnaast fungeert de groep ook als strategische verkenner dankzij zijn landen- en sectoranalyses, risicoratings en hulpmiddelen voor besluitvorming.
En er is meer. Sinds de pandemie is het duidelijk hoe moeilijk vooral kmo’s toegang krijgen tot liquide middelen. Als reactie hierop breidt Credendo binnenkort haar aanbod uit met een consultancydienst die bedrijven helpt bij de samenstelling van hun financieringsdossier. “Wat wij doen, is het werk voorbereiden, zowel voor de onderneming als voor de financiële instelling”, aldus Nabil Jijakli. Deze combinatie van advies, administratieve vereenvoudiging en financiering maakt internationaal zakendoen voor iedereen mogelijk, ook voor de kleinere spelers.
