Wolfgang Riepl
‘De sputterende Duitse economie doet Audi Brussels bloeden’
België moet klaarstaan voor magerder economische jaren bij zijn belangrijkste handelspartner.
Duitsland is onze belangrijkste handelspartner. Wie poneert dat België weinig hinder zal ondervinden van onze kwakkelende oosterburen, moet eens aan de poorten van Audi Brussels gaan kijken. De toekomst voor de ruim 3.000 werknemers van de fabriek oogt hoogst onzeker. Het personeel koelt zijn woede op de directie. Het staat daarmee niet alleen. Vorige week werd ook al de Volkswagen-top, het moederconcern boven Audi, minutenlang uitgejouwd. 20.000 Duitse werknemers bliezen verzamelen tijdens een ondernemingsraad in het hoofdkantoor in Wolfsburg.
Volkswagen Groep is de grootste industriële werkgever in Duitsland. De problemen bij het autoconcern zijn symptomatisch voor het hele land. Er is een rigide arbeidsmarkt – een baan bij Volkswagen was de voorbije drie decennia een job voor het leven. Daarnaast zijn er de hoge energiekosten – na miljarden subsidies voor aardgas zwaait de Duitse federale regering vandaag met een miljardencheque tegen te hoge elektriciteitsprijzen. Bovendien wil de elektrische wagen maar niet van de grond komen. De VW-fabriek van 1,2 miljard euro voor uitsluitend elektrische wagens in het Oost-Duitse Zwickau wordt slechts voor twee derde van de productiecapaciteit benut. De vraag naar elektrische wagens klapte in augustus in elkaar. Als uitsmijter zijn er de 7 procent hogere looneisen waarmee de machtigste vakbond, IG Metall, de cao-onderhandelingen aanvuurt.
Veranderingen bij onze oosterburen gaan traag, maar zijn fundamenteel. Tussen 1998 en 2006 werd Duitsland afgeschreven als ‘de zieke man van Europa’. Het land herrees sterker dan ooit. Ook nu zal het traag gaan. België moet klaarstaan voor vijf tot tien magerder economische jaren bij zijn belangrijkste handelspartner.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier