Marianne Amssoms
‘Ondernemen in de Verenigde Staten: een gigantische kans mits een doordachte planning en voldoende budget’
Twintig Belgische bedrijven die popelen om de Amerikaanse markt te veroveren, nemen deel aan US Readiness-programma van BelCham. Het zorgvuldig uitgetekende onlinetraject helpt expansieplannen aan te scherpen. Experts geven aanmoedigend advies op maat om groei te bevorderen en hindernissen te omzeilen. Ik luister mee en voel me na de vijfdaagse onderdompeling gesterkt door de durf, diversiteit en wereldklasse van het talent dat ons land uitzendt.
De Belgische media melden dat nooit eerder zoveel jongeren een eigen bedrijf startten. En welke ondernemer droomt niet van succes in de Verenigde Staten? Amerika is ’s werelds grootste en meest dynamische consumentenmarkt met een bbp van 25 biljoen dollar, 340 miljoen inwoners en een overvloed aan kapitaal. Tussen droom en daad zit wel een kluwen van regels en voorwaarden dat het bruisende onafhankelijke BelCham, samen met de regionale overheidsvertegenwoordigers, helpt te ontwarren.
Wie zat er zoal in de onlineklas?
Het medtechbedrijf XEOS pioniert met een PET-CT-scanner die zorgt voor beeldvorming in het operatiekwartier, waardoor de chirurg al tijdens de ingreep ziet of een tumor volledig weggehaald is. De scanner wordt in België, Duitsland en Italië gebruikt en de oversteek naar de VS lonkt na het groene licht van de Amerikaanse farmawaakhond.
Baanbrekend in een andere categorie is Levita, met zijn magische vitrines die luxeproducten zoals een horloge, smartphone of juweel doen zweven. De topmerken Cartier, Dior, Louis Vuitton en Red Bull zijn onder de indruk van de technologie die de zwaartekracht uitdaagt. Na kantoren in Londen en Sjanghai komt New York in het vizier.
Merchery aast op de miljardenmarkt van de merchandis met een duurzaam alternatief voor vaak weinig ecologische spullen van bedenkelijke kwaliteit. Na de opening vorig jaar van een kantoor in New York, boekt de start-up intussen bijna 20 procent van zijn omzet in de VS.
Ook artificiële intelligentie is aanwezig met het Gentse hr-techbedrijf TechWolf en zijn AI-gestuurde technologie voor skill mapping. Het in kaart brengen van competenties in een organisatie helpt een interne arbeidsmarkt te creëren, faciliteert bij- of omscholing, en maakt het mogelijk talent uit eigen huis gerichter in te zetten.
Hoe uiteenlopend hun producten en diensten ook zijn, de ondernemers worstelen met gelijkaardige vragen. Wanneer creëer je best welke juridische entiteit, en in welke van de vijftig staten? Hoe bescherm je je intellectuele eigendom? Hoe plan je binnen de lijnen van de belastingregels, federale en lokale wetgeving, en rapporteringsverplichtingen? Welk visum is optimaal? Hoe trek je lokaal talent aan en bescherm je je tegen de uitwassen van the land of litigation?
Amerikanen houden van Europese innovatie en design, maar verkiezen een Amerikaanse entiteit voor transacties en investeringen. De opportuniteit is gigantisch mits er een doordachte planning en voldoende budget is. Are you ready to go BIG or stay home?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier