Vrije Tribune

‘No-shows tijdens sollicitatieproces: bedrijven gaan zelf niet vrijuit’

Vrije Tribune Hier geven we een forum aan organisaties, columnisten en gastbloggers

Afzegcultuur, no-shows of flaking. In de horeca worden die termen gebruikt als het gaat over klanten die last minute hun reservatie afzeggen of gewoon niet komen opdagen. Ook de bedrijfswereld krijgt er steeds vaker mee te maken: sollicitanten die in het midden van het proces afhaken zonder reden, niet opdagen bij een afspraak of plots niet meer bereikbaar zijn. Maar het is te makkelijk de verantwoordelijkheid alleen bij de sollicitant te leggen, vinden Jeroen Diels & Joël Poilvache, regional managing directors bij het rekruteringsbedrijf Robert Half.

De laatste maanden is er door tal van geopolitieke en economische uitdagingen veel onzekerheid op de arbeidsmarkt. De kansen nemen merkbaar af, bedrijven zijn voorzichtiger en zetten vacatures tijdelijk on hold. Het aanbod aan nieuwe banen is wisselend, wat sollicitanten nerveus maakt. Bedrijven zien op hun beurt steeds meer kandidaten die halverwege het sollicitatieproces afhaken of hen gewoon ghosten. Wat het nog moeilijker maakt om de juiste match te vinden als bedrijven op zoek gaan naar nieuw talent.

Jobshoppen

We zien steeds meer mensen die solliciteren zonder de intentie om van baan te veranderen. Ze willen de vinger aan de pols houden, kijken wat er leeft en hun marktwaarde testen. Een soort jobshoppen zonder voornemen om echt van werkgever te veranderen. Op zich is daar niets mis mee, maar het zorgt voor misverstanden en frustraties bij bedrijven die op zoek zijn naar talent en een serieus sollicitatieproces verwachten.

Voor bedrijven is het onduidelijk of sollicitanten last minute koudwatervrees krijgen, of gewoon willen testen wat ze waard zijn. Niet alle kandidaten geven feedback of zijn transparant over de reden waarom ze afhaken. En net omdat sollicitanten makkelijk weg kunnen komen met dat gedrag, komt het steeds vaker voor.

Wees transparant

Bedrijven gaan zelf niet vrijuit. Een tekort aan transparantie, snelheid en helderheid creëert mee de problemen. Bedrijven moeten beseffen dat sollicitanten beïnvloedbaar zijn door hun omgeving en stoppen met hard to get te spelen. Durf hardop zeggen wat je verwacht en of je interesse hebt in een kandidaat. Wacht niet tot het einde van de gesprekken om belangrijke zaken zoals het loon, een bedrijfswagen of telewerkdagen te bespreken. Leg ook meteen je beste voorstel op tafel uit respect voor de sollicitant. Overleg daarnaast regelmatig om te zien of de interesse door de sollicitatieprocedure heen dezelfde blijft.

Het advies voor kandidaten en bedrijven is duidelijk: transparantie vanaf het begin, tijdige feedback, heldere communicatie, en bovenal duidelijkheid over de intenties. Twijfels zijn oké, stilte niet. Wie eerlijk en met respect voor elkaar communiceert, voorkomt frustraties en bouwt aan echte kansen.

Denk ook op lange termijn. Op de huidige arbeidsmarkt wordt dit gedrag misschien nog getolereerd, maar niemand weet hoe de verdere digitalisering en automatisering de machtsrelaties de komende jaren zal veranderen. Wie wendbaar, transparant en communicatief is en blijft, heeft zeker een voorsprong op de rest.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content