Redactie Trends

‘Mark Zuckerberg is zijn buikgevoel kwijt’

De Mark Zuckerberg die bijna twintig jaar geleden Facebook oprichtte, had een fantastisch buikgevoel. De Zuckerberg die nu een optioneel betalend abonnement aankondigt voor Facebook en Instagram, is dat al jaren kwijt.

Bij de oprichting in 2004 wist Zuckerberg hoe hij de andere netwerksites in het stof moest doen bijten. Advertenties maakten zijn website minder cool en waren een gevaarlijke afleiding voor het echte doel: het grootste sociale netwerk ter wereld worden.

Nadien stuurde hij bij: Facebook hoefde niet meer cool te zijn, maar wel onmisbaar als een gepersonaliseerde nieuwsbron over ons sociale leven. Hippere concurrenten, zoals WhatsApp en Instagram, werden gewoon opgekocht. Zuckerberg stond als jonge dertiger aan het hoofd van een techgigant, dominant en onkwetsbaar in zijn niche. Maar de voorbije jaren werd duidelijk dat hij bij Meta Platforms, het bedrijf boven al zijn diensten, een cultuur installeerde die leidde tot tientallen schandalen: groei ten koste van alles. Zuckerberg kon altijd zijn ijzeren greep op het bedrijf behouden, maar zijn reputatie als CEO kreeg een knauw.

Dat werd het voorbije jaar alleen maar erger: zijn miljardengok op virtual reality draaide op niks uit, de grote concurrent TikTok heeft Instagram en Facebook van de troon gestoten in schermtijd en op de onlinereclamemarkt blijft zijn bedrijf onder de verwachtingen. Een betalend abonnement met wat extra service is wat reclame bij de opstart was: een gevaarlijke afleiding, nu de status van grootste sociale netwerk ter wereld in gevaar is. En zoals onze collega’s van Datanews al schreven: Meta Platforms heeft al geld genoeg om te kunnen investeren in een betere service voor zijn gebruikers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content