Robin Wauters

‘Falen is meer dan een optie. Neem het maar aan van de oprichter van YouTube’

Robin Wauters Columnist

Wie hoorde nog veel over Steve Chen en de andere YouTube-oprichter, Chad Hurley?

Het was een ietwat eigenaardig moment. Daar zat ik onlangs, op een podium, in het wondermooie wetenschapsmuseum van Valencia, in een diepgaand gesprek met Steve Chen, één van de oprichters van YouTube. We hadden het al gehad over zijn beslissing om van Chicago naar Silicon Valley te verhuizen als tiener, zijn beslissing om een aantal jaren geleden terug te keren naar zijn geboorteland Taiwan, zijn eerste werkervaring bij PayPal en – wat niet iedereen weet – ook over die enkele maanden die hij doorbracht bij het toen nog piepjonge Facebook. En over de ontstaansgeschiedenis van YouTube – “het echte verhaal, niet wat we de media toen graag wijsmaakten”.

Volgens Steve Chen was er dus een jaar in zijn leven waarin hij zowel voor PayPal, Facebook als YouTube heeft gewerkt. Niet slecht voor een jonge twintiger. En toch… Bij YouTube was hij de medeoprichter, maar ook de CTO in de beginjaren, en hij vertelde honderduit over de technologische uitdagingen die hij moest overwinnen om het bedrijf te schalen. Zoals alom bekend, kocht Google het videodeelplatform voor een slordige 1,6 miljard dollar, ongeveer anderhalf jaar na oprichting, en de rest is geschiedenis.

Maar wie hoorde sindsdien nog veel over Steve Chen en de andere oprichter, Chad Hurley? Het werd best een memorabel moment, toen ik daarnaar vroeg, daar op dat podium. Ik wist ondertussen wel dat hij na zijn (verplichte) tijd bij Google, even voor diens toenmalige investeringsarm Google Ventures werkte, en later nog een bedrijf startte met Chad Hurley. Dat heette AVOS Systems, dat later nog het Web 2.0-succesverhaal Delicious nieuw leven probeerde in te blazen, onder andere, maar een merkwaardig stille dood stierf.

‘Ik realiseer me heel goed dat er geen enkele kans bestaat dat ik ooit nog iets kan of zal bouwen dat zo groot of impactvol zal zijn als YouTube vandaag is’, zei Steve Chen.

Wat ik nog niet wist tot op dat moment, is dat Steve Chen vrij recentelijk nogmaals heeft getracht een bedrijf leven in te blazen, vanuit Taiwan. Eveneens zonder succes. Hij heeft zich vervolgens dan maar toegelegd op het adviseren van de Taiwanese overheid over het ontwikkelen van het lokale start-upecosysteem, en probeert bruggen te bouwen tussen dat land en zijn voormalige biotoop, Silicon Valley. Dat zei hij, stilletjes, duidelijk in full reflection mode.

Steve Chen aarzelde toen ik hem vroeg hoe hij vandaag kijkt naar het enorme succes van YouTube (het platform haalde een omzet van meer dan 50 miljard dollar in het voorbije jaar), en wat hij sinds de legendarische verkoop van het bedrijf heeft verwezenlijkt. “Not much“, stamelde hij, zoekend naar de juiste woorden, en kijkend naar zijn schoenen. Schijnbaar tot het besef komend op dat bevreemdende moment zelf, antwoordde hij verder: “Ik realiseer me heel goed dat er geen enkele kans bestaat dat ik ooit nog iets kan of zal bouwen dat zo groot of impactvol zal zijn als YouTube vandaag is.” Als de oprichter van YouTube dat al als falen aanvoelt, hoe zit het dan met u?

Robin Wauters is techjournalist en medeoprichter van het Europees technieuwsplatform Tech.eu en het ondernemersnetwerk Syndicate One.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content