Vrije Tribune
‘De komst van gen Z naar de werkvloer stelt bedrijven voor uitdagingen’
Generatie Z komt stilaan naar de werkvloer. Guy Van Neck, de CEO van MobieTrain, ziet bedrijven daarmee worstelen: enerzijds willen gen Z’ers veel sneller inspraak dan hun voorgangers, anderzijds komt werk niet altijd op de eerste plaats. “Dat is een spagaat die omkadering en aanpassing vraagt van bedrijven.”
Generatie Z heeft veel troeven, maar ook een eigen manier van werken. Dat kan frictie veroorzaken. Leg je eigen processen of je vaste werkkader op, en er komt mogelijk snel sleet op hun motivatie. Nieuwe rekruten willen meer beslissingsrecht (ownership), ook over hoe ze de zaken aanpakken. Dat is best een uitdaging voor bedrijven met vaste processen voor een strak geregelde customer journey.
Ruimte voor uitdagingen
Er zijn dan ook almaar meer trainingen om managers en medewerkers vlot te laten samenwerken met gen Z. Hoe kun je ze motiveren, bijvoorbeeld? Dwingendheid helpt niet, dan geven ze net tegengas. Gen Z zoekt op haar eigen manier uitdagingen en het is aan de werkgevers om die ruimte te laten, of niet.
Onlangs had een Nederlands topretailbedrijf 500.000 euro budget veil voor digitale marketing. “Verdrievoudig dat en ik zorg voor digital performance“, was de repliek van de gen Z-marketeer. Het bedrijf ging mee in de redenering en vertienvoudigde zijn onlineconversie. Als je ook met de volgende generatie wilt floreren, laat je het best ruimte voor debat en ownership.
Efficiënter werken
Anderzijds hoor ik dus ook dat de nieuwe generatie medewerkers moeilijk ‘in gang te krijgen’ is. Generatie Z zou werk niet bepaald op plaats één hebben in haar leven. Na covid is de balans tussen werk en privé wat zoek. De nieuwe generatie wil die gewonnen vrijheid niet meer afstaan, wat zich in het beroepsleven vertaalt in minder werken. Dat is een overhaaste conclusie.
De organisatie van werk is veranderd, niet zozeer het aantal werkuren. Als de nieuwe generatie de werkweek kan afwerken in vier dagen, door langer of efficiënter te werken, dan heeft ze letterlijk een dag gewonnen. Maar dus niet altijd om meer hooi op de vork te nemen. Die vierdagenwerkweek is in België een optie sinds november 2022, alleen maken we daar nog niet echt gebruik van, blijkt uit onderzoek van de UGent. De volgende generatie wel?
Merkambassadeurs
Generatie X, Y of Z : werkgevers hebben graag dat hun nieuwe medewerkers merkambassadeurs worden. De trainingen die wij vandaag voor klanten ontwikkelen, spelen daar sterk op in. We versterken de merkbeleving en meten doorlopend hoe microlearnings worden opgenomen. Ook leerstijlen variëren per generatie. We merken dat gebruikers almaar minder lezen, en meer fan zijn van video. Om nog meer in te spelen op gen Z denken wij aan rollenspellen met avatars: generatieve AI om generatieverschillen te overbruggen.
Zo helpen bedrijven hun managers en medewerkers generaties te doorgronden die anders denken en handelen. Als je die verschillen omarmt, creëer je een pluriforme en rijkere organisatie en krijg je iedereen mee in gezamenlijke doelstellingen.
De prijs van ownership
De drang naar autonomie van gen Z vraagt om leiderschap en omkadering. Gebrek aan leiderschap is nog steeds een topreden voor een zwakke retentie. McKinsey heeft de kostprijs van een vertrekkende medewerker op 10.000 euro geraamd. Voor dat bedrag kun je best wat ruimte laten voor ownership en ook de werk-privébalans herbekijken. De komst van gen Z naar de werkvloer gaat mogelijk gepaard met een disruptieve spagaat. Zonder voorbereiding kan die pijn doen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier