Vrije Tribune

‘Controle krijgen over de productiedata is cruciaal voor het productiesucces van morgen’

Vrije Tribune Hier geven we een forum aan organisaties, columnisten en gastbloggers

De snelle technologische vooruitgang en de shift naar kleine, gepersonaliseerde batches en snelle productieschommelingen dwingen Europese maakbedrijven tot meer wendbaarheid. Hun technologiestack, die ongeschikt is voor een datagedreven bedrijfsvoering, ondermijnt echter maar al te vaak hun flexibiliteit en concurrentievermogen. Doen ze niets, dan dreigen ze de boot volledig te missen en irrelevant te worden, waarschuwt Jeroen Coussement, de CEO van het techbedrijf Factry .

De Europese maakindustrie ondergaat een belangrijke transformatie, gedreven door de toenemende marktvraag naar kleine, op maat gemaakte en meer gevarieerde producten. Die verschuiving vereist radicaal verbeterde managementcapaciteiten en een flexibelere toeleveringsketen. Tegelijk staan de winstmarges onder druk, eisen overheden en stakeholders meer datatransparantie en slaan veelbelovende technologieën aan. Europese productiebedrijven hebben het moeilijk om de technologieën die ze gebruiken af te stemmen op die nood aan wendbaarheid. Legacy tools leiden vaak tot gefragmenteerde gegevenssets en trage besluitvormingsprocessen, wat het vermogen om zich snel en flexibel aan te passen aan veranderingen of aan te sluiten op innovaties belemmert.

Volgens het 2023 Manufacturing Industry Outlook van Deloitte is de rol van digitale transformatie om operationele uitmuntendheid te bereiken en het concurrentievermogen te verbeteren dan ook onmiskenbaar. Industriële bedrijven die niet investeren in een open, flexibele data-infrastructuur en geavanceerde toepassingen zoals AI en cloud analytics, hebben de middelen niet om herconfigureerbare toeleveringsketens op te bouwen en realtime besluitvorming in hun hele organisatie mogelijk te maken.

Vaak gebukt onder verouderde prijsmodellen en bepakt en gezakt met rigide technologieën die dateren uit de jaren tachtig, proeven Europese bedrijven maar met mondjesmaat van de moderniteit. Veel spelers zijn rijk aan gegevens, maar arm aan informatie. Ik zie ploegleiders de procesparameters van de dag noteren in een rapport, dat de productiemanager vervolgens invoert in een wekelijkse Excel-sheet. Dit wordt dan weer doorgegeven aan de fabrieksmanager, die het opneemt in de KPI-rapporten voor het management. Zo duurt het weken vooraleer je bruikbare inzichten krijgt, terwijl die in een snel veranderende fabrieksomgeving juist instant nodig zijn.

Het marktsucces van Europese fabrikanten zal in de toekomst dus niet alleen afhangen van de productiecapaciteit, maar ook van hoe effectief een bedrijf omgaat met digitalisering. Zelfs met een iets lagere productefficiëntie kan een bedrijf met gestroomlijnde digitale processen en een geoptimaliseerde toeleveringsketen de concurrentie het nakijken geven. Belangrijke factoren zijn onder meer een solide en toegankelijke gegevensbasis, zelfvoorzienende softwaretools en het vermogen om toekomstige AI-toepassingen te integreren.

De meeste leidinggevenden in de industrie die ik spreek, erkennen weliswaar het potentieel van digitale optimalisatietools en experimenteren erop los, maar velen vinden het moeilijk om te bepalen welke initiatieven ze moeten opschalen en hoe. Want ze weten niet hoe digitaal succes er over vijf jaar zal uitzien. En gelijk hebben ze, wie weet wat de toekomst brengt? Maar ze kunnen er zich vandaag wel al op voorbereiden door de juiste technologische keuzes te maken.

Bij productiebedrijven hoor ik vaak op hoeveel data ze zitten. Maar als je je gegevensbronnen niet verbindt en centraliseert, gegevensanalyse niet toegankelijk maakt en er geen waarde uit haalt, blijf je niet competitief. Sommigen voelen niet meteen de behoefte aan diepgaande datatransformatie en denken dat hun huidige productie en marges in orde zijn. Maar als ze nu geen serieuze stappen zetten richting digitalisering, zullen ze de impact over tien jaar waarschijnlijk wel voelen. Ze riskeren irrelevantie in hun sector.

Bedrijven moeten vooruitdenken, verder kijken dan hun onmiddellijke behoeften, en de volatiele markt benaderen met een strategische mindset. Open technologieën zijn cruciaal in die reis, omdat ze aanpasbaar zijn aan de onbekende toekomst. Ik heb keer op keer gezien hoe een vlotte toegang tot gegevens de creativiteit van mensen aanwakkert en probleemoplossende skills aan het licht brengt. Zodra je mensen in staat stelt data eenvoudig te visualiseren in dashboards, gaan ze zelf op zoek naar oplossingen.

Het is nog niet te laat voor Europese productiebedrijven om orde op zaken te stellen. Door de noodzaak van een robuuste data-infrastructuur te erkennen en door open technologieën te gebruiken die kunnen integreren met elke toekomstige toepassing, kan de Europese industrie nog steeds haar duurzaamheid op lange termijn beschermen. Controle krijgen over de productiedata is cruciaal voor het productiesucces van morgen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content