Vrije Tribune
‘4 op de 10 Belgische bedrijven verwachten geen groei. Er altijd een next step’
Zes op de tien Belgische bedrijven hebben groeiplannen, blijkt uit de jaarlijkse Bedrijfsbarometer van de consultant BDO. Goed nieuws? Eigenlijk niet, want dat bekent uiteraard ook dat vier op de tien geen groei plannen. Niet door een gebrek aan ambitie, wel omdat de volatiele context hen onzeker maakt. Begrijpelijk, maar door investeringen op de lange baan te schuiven, riskeren ze een grote achterstand op te lopen ten opzichte van de bedrijven die vandaag wel inzetten op een onderscheidende positionering, stelt Peter Van Laer, de CEO van BDO Belgium.
Onze bedrijven staan voor een rist uitdagingen. Vandaag meer dan ooit. Ze blijven kampen met de inflatie en hun structurele kosten nemen toe. Maar ze hebben minder wapens in de strijd tegen die financiële druk. Waar ze die eerder bijvoorbeeld deels konden opvangen met prijsstijgingen, is daar nu nagenoeg geen draagvlak meer voor. Het is dus zeker niet vreemd dat in een dergelijke context heel wat bedrijven hun groeiplannen in de koelkast stoppen.
Of dat een goed idee is, is echter de vraag. Hoewel het begrijpelijk is dat ondernemers graag zekerheid hebben, is stilstaan geen optie. Het lijkt misschien het beste voorzichtig te zijn en af te wachten, de uitdagingen zullen er niet minder op worden. En de markt zal blijven evolueren, met of zonder jou. Afwachten is dus geen al te beste strategie. Met wat creativiteit is er altijd een next step. Er zijn altijd nieuwe markten te ontdekken, nieuwe klantenbehoeften, nieuwe digitale oplossingen, nieuwe productmixen…
Bedrijven die vandaag investeren in een onderscheidende positionering, bouwen daar een aanzienlijk commercieel voordeel mee op. Investeren in jezelf is vandaag de boodschap: door een product- of dienstenaanbod uit te werken dat je onderscheidt van de concurrentie, maar ook door in te zetten op je eigen corporate merk. Hoe herkenbaarder en unieker je als bedrijf bent, hoe makkelijker nieuwe klanten je zullen weten te vinden. En die uitbreiding van de klantenportefeuille is een gamechanger voor bedrijven die willen groeien.
Zo kregen de meeste bedrijven na de pandemie een flinke boost dankzij een toegenomen vraag bij hun bestaande cliënteel. Vandaag zien ze die vraag bij vaste klanten, mede onder impuls van de inflatie, teruglopen. De aandacht trekken van nieuwe doelgroepen is dus een cruciale succesfactor. Dat hebben gelukkig veel ondernemers al door: dé belangrijkste investering om te groeien is op dit moment het ‘uitbouwen van het merk’, waarmee ze dus terecht inzetten op hun USP of unique selling proposition. De bedrijven die dat op een slimme manier aangaan, zullen zo niet alleen nieuwe klanten lokken, ze zullen het ook makkelijker hebben nieuw personeel aan te trekken – opnieuw een belangrijke hefboom om duurzaam te kunnen groeien.
Onze ondernemers hebben de juiste reflexen en ideeën. Daar ben ik zeker van. Hopelijk zien we dat ook vertaald in een hoger percentage groeibedrijven in onze Bedrijfsbarometer van volgend jaar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier