Anthony Notos
‘Zo kan de taxisector de strijd aangaan met Uber’
Vervoer van A naar B op een snelle, veilige en comfortabele manier. Dat is wat consumenten vandaag van een taxirit verwachten. Toch heeft de grote meerderheid aan taxibedrijven het moeilijk om zichzelf opnieuw uit te vinden. Dat is nochtans nodig, oordeelt Anthony Notos, betaalexpert bij leverancier van betaaloplossingen myPOS.
Uber heeft het monopolie in de sector doorbroken en de consument in het centrum van zijn dienstverlening geplaatst, los van landspecifieke kenmerken.
Een kwalitatieve service waarbij consumenten kunnen kiezen hoe, waar en wanneer ze ervoor betalen is een waardevolle les in klantvriendelijkheid. Bij myPOS werken we samen met taxibedrijven zoals Cabman in Nederland, Antral in Portugal of Yellow Taxi in Bulgarije om hun dienstverlening opnieuw vorm te geven.
Toch slagen de meeste taxibedrijven er niet in om de disruptie in hun sector aan te pakken. Wanneer nemen ze de touwtjes in eigen handen? Drie stappen zullen de sector ongetwijfeld dynamiseren.
1. Bied flexibele betaalmogelijkheden
Consumenten verwachten vandaag te kunnen betalen hoe, waar en wanneer ze het zelf willen. De meerderheid van de Belgische taxi’s is vandaag niet uitgerust met een betaalterminal.
Het mislopen van fooien of een gebrekkige bedrijfsstrategie kunnen redenen zijn, maar één zaak is duidelijk: de traditionele taxi-industrie loopt achter de feiten aan. De taxi’s die wel een betaalterminal hebben zijn vaak beperkt in betaalmogelijkheden.
In Nederland is de taxisector een van de eersten geweest om flexibel betalen te omarmen. Denk bijvoorbeeld aan toeristen die in hun eigen munt kunnen betalen, met hun eigen debit- of kredietkaart of smartphone. Vandaag worden ze nog te vaak verplicht cash te betalen in een munt waar ze niet mee vertrouwd zijn. Wanneer volgt de Belgische taxisector?
Zo kan de taxisector de strijd aangaan met Uber
2. Omarm gebruiksgemak
Uber heeft de taxisector door elkaar geschud omdat het een gebruiksgemak biedt dat tot voor kort onbestaande was. Klanten hoeven geen taxi te zoeken in de straat. Met een simpele app kunnen ze een taxi bestellen en de kost delen onder verschillende gebruikers. Ze kunnen chauffeurs beoordelen en volgen.
Een klant verwacht vandaag om zonder al te veel moeite een taxi te bestellen, te betalen, eventueel een fooi te geven en een ontvangstbewijs te krijgen zonder te moeten plooien naar specifieke betaalvereisten. Taxibedrijven die gebruiksgemak omarmen zullen blijven bestaan.
3. Introduceer mobiele technologie
Traditionele taxibedrijven hebben heel wat troeven uit te spelen tegenover disruptieve spelers als Uber. Chauffeurs zijn opgeleid en gelicentieerd om klanten van A naar B te brengen.
Toch is het gemak van mobiele technologie één van de voornaamste redenen waarom mensen kiezen voor Uber. Met één vingerdruk is een taxi onderweg. Dankzij geolocatie kunnen taxibestuurders de plaats van hun klant identificeren zonder naar een adres te moeten vragen.
Sommige taxibedrijven zijn gestart met het ontwikkelen van apps waarbij klanten een rit kunnen bestellen en hun betaalgegevens kunnen opslaan. De meerderheid blijft achter.
Alle troeven in handen
Of de taxisector nu strikt gereguleerd is zoals in België of eerder geliberalisdeerd zoals in Nederland, Uber is succesvol in beide landen. De noodzaak om het klantvriendelijke model van Uber te kopiëren en tegelijkertijd de eigen voordelen ten volle te benutten, is groter dan ooit.
Het wordt tijd dat taxibedrijven hun eigen sector ontwrichten. Door flexibele betaalmogelijkheden aan te bieden, mobiele technologie en gebruiksgemak te omarmen, hebben taxibedrijven alle troeven in huis om te blijven bestaan. Als dank zullen klanten misschien wel een elektronische fooi geven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier