Zetes boekt recordwinst per aandeel
Zetes, de specialist in goederen- en personenidentificatie, verhoogde zijn omzet in 2015 met bijna 6 procent en zijn bedrijfswinst met ruim 70 procent. Het dividend stijgt met 27 procent tot 0,8 euro per aandeel.
Het aandeel van Zetes is de jongste twaalf maanden met 46 procent gestegen. De resultaten over 2015 tonen waarom. In goederenidentificatie steeg de omzet met 7,2 procent tot 204 miljoen euro, zonder overnames. In personenidentificatie – elektronische identiteitskaarten en biometrische registratie – daalde de omzet met 1,3 procent tot 54 miljoen euro, maar steeg de winstmarge. De nettowinst per aandeel steeg bijna 77 procent tot 2,13 euro, een historisch record. In totaal boekte Zetes een nettowinst van 11 miljoen (+77%) op een omzet van 258 miljoen (+5,3%).
E-commerce zorgt voor brandstof
Ruwweg de helft van de omzet in goederenidentificatie komt van tracking & tracing-oplossingen voor transport en logistiek, vooral bij post- en pakjesbedrijven. De exploderende e-handel is hier de motor. Onder meer Swiss Post, PostNL, DB Schenker en GLS zijn klant bij Zetes.
Het contract van 15 miljoen euro met Swiss Post dateert van 2014, maar werd pas in 2015 uitgevoerd. Dat deed de omzet in de eerste jaarhelft van 2015 sterk stijgen en vertekent vergelijkingen. Alain Wirtz haalt er de lijst van zijn honderd grootste contracten bij. Het op één na grootste is dat met LIDL in Duitsland, met iets meer dan 4 miljoen.
“We hebben in de eerste twee maanden van 2016 een mooie organische groei van ons orderboekje, vergeleken met de eerste twee maanden van 2015, maar geen project dat de 15 miljoen van Swiss Post kan compenseren”, zegt Wirtz. Vandaar dat hij voorzichtig blijft in zijn vooruitzichten voor 2016. “Wij denken dat die in dezelfde orde liggen als in 2015”, zegt hij.
Naast tracking & tracing levert Zetes identificatieoplossingen voor farma-, cosmetica-, luxegoederen- en voedingsfabrikanten, vooral om fraude te vermijden en de opspoorbaarheid te waarborgen. “In Frankrijk, Spanje en Portugal groeien we daar aanzienlijk”, zegt Wirtz.
De derde activiteit in goederen zijn de supplychainoplossingen voor retailers. Wirtz: “We zijn daar zeer sterk, maar niet in alle landen. We proberen daar versneld onze penetratie te verhogen.”
Ahold is geen klant
Een interessante case wordt de overname van Delhaize door Ahold. Wirtz: “Delhaize is een grote historische klant van Zetes België. De enige retailer die bij ons geen klant is, is Ahold in Nederland. Maar er zijn andere fusies belangrijk voor ons. Wij werken veel met AB Inbev en in Zuid-Afrika is SAB Miller onze grootste klant. Daar zijn we blij dat we ze alle twee hebben.” Zuid-Afrika, het kneusje bij Zetes, doet het overigens beter, al gooit nu de ontwaarding van de rand roet in het eten, volgens Wirtz. SAB Miller is er hun grootste klant.
De marge in goederenidentificatie blijft stijgen. De courante bedrijfskasstroom was 14,6 miljoen, een verbetering met 20,5 procent die slechts een tikje is geholpen door wisselkoersverschillen. Zetes focust zijn verkoop sinds 2013-2014 op zes oplossingen, wat heeft geleid tot lagere relatieve kosten.
In personenidentificatie waren er geen grote verkopen van biometrische registratiekits, zoals in 2014 in Oeganda. Dat drukte de omzet, maar ondertussen zorgden de lange- en kortetermijncontracten van de divisie wel voor 47 procent meer courante bedrijfskasstroom. Daardoor draagt die tak 15,5 miljoen bij aan de courante bedrijfskasstroom. Dat is meer dan de vier keer grotere activiteit in goederenidentificatie. Zetes moest wel de afschaffing van biometrische visa in Senegal slikken, waarmee de regering daar het toerisme wil bevorderen. Wirtz verwacht geen herhaling van dat soort voorvallen. Hij ziet een aantal kansen in 2016 in personenidentificatie, maar er zijn nog geen bestellingen.
Open voor acquisities
Zetes groeide in 2015 zonder overnames. “Wij kijken uit, maar we moeten voelen dat we daar onze aanbiedingen kunnen integreren en commercialiseren zoals ze zijn.” Wirtz, die dit jaar opnieuw twee regatta’s wil zeilen – “ik wil winnen” -, ziet geen overnamekansen in personenidentificatie, enkel in goederenidentificatie.
De groep blijft geografisch uitbreiden. Hij heeft nu een kantoor geopend in Bogota, Colombia. “Essentieel op vraag van grote Europese klanten die zich in Zuid-Amerika willen ontwikkelen en die net als wij Colombia als hun uitvalsbasis zien. Dat kantoor zal beide divisies ondersteunen, zowel goederen- als personenidentificatie.”
In Brussel is Zetes via de overname van twee vastgoedvennootschappen voor 5 miljoen euro, schulden inbegrepen, de eigenaar geworden van de gebouwen waarin het in België zijn documenten produceert. “Essentieel hadden we zoveel transformaties gedaan, dat de beveiliging meer waard was dan de gebouwen. Het was niet voorzien, maar het effect op onze kasstroom is beperkt.”
Zetes verhoogt opnieuw zijn dividend, dit keer met 27 procent tot 0,8 euro. Daarmee keert het een vijfde van zijn bedrijfskasstroom uit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier