‘We willen even gebruiksvriendelijk zijn als Facebook’
De producent van vliegtuigonderdelen Asco is de winnaar van de Trends Business Tour in Vlaams-Brabant. De digitaleadministratiebeheerder Doccle werd bekroond in het Brussels Gewest, en de bewaker van kunstvoorwerpen Codine in Waals-Braba
Met een evenement op het hoofdkantoor van ING in Brussel is de vijfde editie van de Trends Business Tour afgesloten. Maar liefst 257 bedrijven stelden zich kandidaat. Vandaag vielen bedrijven in Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en het Brussels Gewest in de prijzen.
De winnaar in Vlaams-Brabant was Asco uit Zaventem. De familiale onderneming is wereldleider in een niche in de luchtvaart: ze ontwikkelt onderdelen voor vleugels, waardoor vliegtuigen trager kunnen landen en opstijgen, en toch hun evenwicht bewaren. Alle grote vliegtuigbouwers zijn klant: Airbus, Boeing, Bombardier en Embraer. Asco gaat mee vooruit in een sector die tot 2030 naar verwachting met 5 procent per jaar in passagiersvolume zal groeien.
Asco heeft 900 werknemers in Zaventem. “We zijn alweer op zoek naar 100 nieuwe medewerkers”, zegt directeur engineering Brieuc Spindler. “Deze onderscheiding is daarbij zeker een hulp, want we zijn niet zo bekend bij het grote publiek. De prijs versterkt onze naambekendheid en kan ons helpen bij de zoektocht naar extra mensen. Onze grootste uitdaging is het productieritme volgen. We moeten gaan naar een productie van onderdelen voor zestig vliegtuigen per maand.”
Asco ontwikkelt continu nieuwe materialen. Met composietmateriaal, dat licht is dan metaal, zou een toestel, dat voor een vlucht 50 à 60 ton kerosine gebruikt, 3 ton kerosine kunnen besparen.
Prominent op een gesloten markt
Doccle is de winnaar in het Brussels Gewest. Het bedrijf rond de Vlaamse ondernemer Bram Lerouge vermindert de papierberg: het zorgt ervoor dat klanten documenten kunnen ontvangen, bekijken, beheren, archiveren en betalen via een centrale web- en mobiele applicatie. De gebruikers zijn telecomondernemingen, nutsbedrijven, banken, sociale secretariaten en de stad Mechelen.
De prijs van een digitale verzending van een factuur bedraagt 0,35 euro, tegenover 5 euro voor een papieren verzending. “We hebben een prominente positie verworven op een zeer gesloten markt. We hebben tot nu 645.000 gebruikers”, zegt CEO Bram Lerouge. “We zijn ook heel interactief bezig met die gebruikers. We willen even gebruiksvriendelijk zijn als Facebook. Administratie is geen noodzakelijk kwaad, maar een positieve interactie met een leverancier.”
Ogen in de rug
Pierre Dumont, de gedelegeerd bestuurder van Codine, was in zijn nopjes met de onderscheiding van de Trends Business Tour in Waals-Brabant. Ook dat kleine bedrijf uit Waver, dat vijf werknemers heeft, is de wereldleider in een niche: de bescherming van kunstwerken. “We beschermen die tegen vandalisme en diefstal in musea, kathedralen en kastelen”, vertelt Dumont.
Dumont had zelfs een primeur meegebracht: een apparaat, dat in de hand kan worden gedragen en als een soort van lasergordijn kunstwerken afschermt tegen opdringerige bezoekers. Zodra iemand de onzichtbare grens overschrijdt, maakt het apparaat een waarschuwend geluid. “Ik ben heel blij met die prijs. Toen we met onze business begonnen, wilden de banken ons niet volgen. Nu zit er een bank in de jury die ons verkoos tot winnaar”, vertelt hij. “Dat toont aan dat je met volharding veel bereikt. Mijn vader startte veertig jaar geleden een zaak in automatiseringsprocessen voor de industrie. Ik ben overgeschakeld naar de bescherming van kunstwerken. Toch vervangen wij niet de bewakers en de veiligheidsmensen in de musea. Integendeel: zij zijn blij met onze apparatuur, want wij zijn de ogen in hun rug.”
Ondernemen na de schooluren
Vooraleer de prijzen werden uitgereikt, luisterden de genodigden naar een uiteenzetting van een jong ondernemerstalent, Samuel De Wever. Hij is 29 en startte op zijn vijftiende een bedrijf, in zijn slaapkamer. “Ik wilde telecommunicatiediensten aanbieden via het internet. In 2001 was dat nog heel nieuw. Niemand deed dat toen in België, dus waarom zou ik het niet doen? Mijn ouders verklaarden me voor gek. Ik moest eerst mijn studie afmaken. Mijn grotere broer, Daan, geloofde wel in het project. We zijn er samen mee begonnen. Maar dat was voor mij wel na de schooluren.”
In 2005 stopte Samuel met de school. Hij wijdde zich volledig aan zijn onderneming. “In 2008 kochten we activa van een failliete concurrent. De grootste klant was Belgacom. Ik kwam daar eind juli, in volle zomer, naar een vergadering in mijn T-shirt. Het was heel warm, maar tegenover mij zaten directieleden van Belgacom in een vergaderzaal met airconditioning. Toen besefte ik voor het eerst dat je af en toe een pak moet dragen.”
Na veertien jaar is de vennootschap Destiny van de broers De Wever uitgegroeid tot een bedrijf met 55 werknemers, met in 2015 een omzet van 12 miljoen euro en een ebitda van 2 miljoen euro. Voorlopig staat groeien centraal bij de onderneming uit Zaventem. De financiers achter Destiny zijn onder meer Sherpa Invest, Business Angels Network Vlaanderen en ING.
Trends Business Tour
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier