Washcot lanceert wasbare luiers in een hip jasje: ‘Gezond, ecologisch en hip’
David Vandenbogaerde en Isabel Lambert, de zaakvoerders van Washcot, hebben wasbare luiers in een hip jasje gestoken. “Ecologisch comfort hoeft niet saai te zijn.”
Washcot is een verbastering van het woord ‘waskot’. Washcot, de start-up die Isabel Lambert en haar man David Vandenbogaerde in 2015 oprichtten, verhuurtkatoenen luiers en reinigt de gebruikte exemplaren. “Veel te vaak zijn er nog vooroordelen over wasbare luiers. Ze worden aangemerkt als een stap achteruit, iets uit grootmoeders tijd, als een ongemak en extra werk. Terwijl wasbare luiers gezond, ecologisch en hip zijn”, vertelt Lambert.
“Onze luiers bevatten geen chloor of chemicaliën, ze zijn puur natuur en dus gezonder voor de baby. Ecologisch kunnen we met wasbare luiers mee het verschil maken. Het idee dat bewust leven alleen een select groepje mensen met geitenwollensokken aanspreekt, is achterhaald. We willen duurzaamheid in een hip jasje steken. Ecologisch comfort hoeft niet saai te zijn.”
Na een jaar mikt Washcot op een omzet van 100.000 euro. Het heeft al 65.320 luiers verkocht. “Dat zijn 65.320 luiers die niet op de afvalberg zijn terechtgekomen”, zegt het duo. “Met onze unique sellingpointrichten we ons op de steeds groter wordende groep van bewuste consumenten en spelen we in op de trend om minder afval te produceren.”
De Kortrijkse starters leveren de luiers bij de jonge ouders thuis. “We werken met een wekelijkse ophaling en een levering bij de klant. Dat zorgt voor een persoonlijke relatie.” Washcot heeft uitzicht op break-even vanaf volgend jaar. De ophaaldienst is actief in Vlaanderen, Brussel en Waals-Brabant.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier