Vaste telecomtarieven blijven te hoog
De Belgische telecomtarieven behoren voor de meeste profielen internationaal tot het gemiddelde. Dat is niet ideaal. Met de Belgische bevolkingsdichtheid zouden onze tarieven lager moeten zijn. Verbetering is niet direct in zicht. Zeker niet nu Telenet een aantal vaste tarieven optrekt.
De Belgische telecomoperatoren gaven op 12 januari een persconferentie om te zeggen dat het al bij al toch wel meeviel met de Belgische prijzen – een beetje alsof alle elektriciteitsleveranciers in België een gezamenlijke persconferentie zouden geven over het prijsniveau.
Positief voor de operatoren
De studie van A.D. Little die ze daarvoor gebruikten – en die ze zelf hadden besteld – is op zijn minst positief voor de operatoren. De prijsdalingen uit die studie zijn vooral veroorzaakt door de daling van de mobiele tarieven. Twee elementen daarin: de Europese Commissie heeft terecht en met veel vertraging ingegrepen op de hoge tarieven die de operatoren elkaar aanrekenden voor telefoontjes naar andere mobiele netwerken dan het hunne. Tweede element, louter Vlaams: de komst van Telenet als Full MVNO – dat wil zeggen als mobiele operator die zijn radionetwerkcapaciteit inkoopt en verder alles zelf regelt. Mobistar is daar de leverancier van Telenet. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Telenet goed onderhandeld (minstens is zeker dat Liberty Global de onderhandelaars elders in zijn groep heeft ingezet voor gelijkaardige contracten). King & Kong hebben daar de markt dooreengeschud.
Telecomkosten
Op de grafieken van A.D. Little schept dat het beeld dat de telecomkosten zijn gedaald in België – vanaf 2006, het jaar dat de Europese Commissie de vijzen begon aan te draaien. Volgens A.D. Little heeft dat jaartal te maken met de consistentie van hun vergelijkingspunten met andere landen.
De daling in de mobiele tarieven vindt evenwel geen equivalent in de daling van de vaste tarieven. De realiteit is dat België op dat punt in een duopolie zit geprangd. Telenet en de andere kabeldistributeurs zijn onvriendelijk tegenover Belgacom door aldoor méér telefonie- en internetklanten in te palmen. Belgacom is agressief met zijn tv-aanbod, waarmee het beetje bij beetje klanten van de kabeloperatoren wint.
Duopolie
Anderen operatoren komen er niet aan te pas. Met zo’n knus duopolie is er typisch een derde kapitaalkrachtige partij nodig om aan de boom te schudden. Die is er niet in België, onder meer door onze meertaligheid. Ooit zijn er pogingen geweest – Tele2 en Scarlet indertijd, Mobistar, SNOW, Billi, WeePee TV recenter – maar allemaal hebben die het loodje gelegd door gebrek aan schaalgrootte, wettelijke en administratieve hindernissen, gebrek aan management en financiering en – de finale hindernis – rechten op tv- en filmdistributie.
Mobistar probeert het nu opnieuw als doorverkoper van het gereguleerde kabelgroothandelsaanbod. Het filiaal van het Franse Orange heeft het voordeel van de ervaring van vorige pogingen. Maar de echte lancering is pas gepland voor 2016. Tot dan hebben consumenten geen alternatief. Zelfs wanneer Belgacom sinds vorige week verplicht is om concurrenten tegen kostengebaseerde tarieven toegang te geven tot zijn tv-distributienetwerk. Het BIPT verwacht daar minstens twee belangstellenden voor. Tot nog toe hebben we die niet kunnen lokaliseren. We kijken ernaar uit.
Politieke druk
Ondertussen zorgt de actie van groepsofferte.be wel voor politieke druk. Minstens heeft ze de verdienste van de consumenten attent te maken op hun rechten. Volgens een studie van de UCL is het met die kennis pover gesteld. Slechts 7 procent van de consumenten wist in de eerste helft van 2014 dat ze de einddatum van hun contract op elke factuur kunnen vinden. Een vijfde wist wel dat ze hun contract bij een prijsstijging kunnen verbreken.
Consumenten geloven ondertussen dat ze een faire deal hebben en zijn minder bereid om over te schakelen. Dat blijkt uit de dalende cijfers van de nummeroverdrachten, zowel voor vaste als voor mobiele telefonie. Benieuwd of de prijsstijgingen van Telenet daar wat aan veranderen.
Het volledige artikel over de telecomprijzen leest u deze week in Trends.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier