Van Zele belooft weer groei bij Barco
Barco gaat zijn aanpak in landen als China en India wijzigen, verklapte topman Eric Van Zele bij de bekendmaking van de jaarresultaten. Investeringen zullen vooral naar groei en distributie gaan en minder naar de aankoop van technologie.
Barco-topman Eric Van Zele heeft meer commentaar gegeven bij de resultaten van Barco voor 2014. “We wisten dat digitale cinema ging verminderen. ClickShare en de overname van Projectiondesign moesten dat compenseren. Dat is gebeurd. Twee fenomenen hebben we onvoldoende voorzien: de snelle omschakeling van lcd-schermen in controlekamers en de plotse terugval bij LED-panelenproducent LiveDots”, vat Eric Van Zele de situatie samen.
Eerst het goede nieuws:
De tweede jaarhelft was spectaculair beter dan de eerste, onder meer door de waardedaling van de euro na juni. “De euro gaf tegenwind in de eerste zes maanden, maar zat mee in de tweede zes maanden”, zegt Van Zele. In de tweede jaarhelft daalde de omzet slechts 1,3%, tegen een omzetdaling van 9,2 procent tot 1,05 miljard over het hele jaar.
Dankzij het tweede semester begint Barco 2015 met een orderboekje dat “zo sterk is als dat van begin 2013, bijna het sterkste jaar van Barco ooit”, volgens Van Zele.
Nog hoger marktaandeel in digitale cinema
De West-Vlamingen halen nog altijd meer dan een kwart van hun 1,05 miljard omzet uit digitale cinemaprojectoren en versterken hun positie daar zelfs. Van Zele: “We gaan richting 60 procent marktaandeel, maar de markt krimpt. Er zijn steeds minder cinemazalen die nog moeten omschakelen”. Barco won grote contracten in Brazilië, China en Indonesië. Het marktaandeel in Latijns-Amerika gaat richting 80 procent, volgens Van Zele.
De cinema-activiteiten zijn nu samengebracht in een divisie “Entertainment & Corporate” met 521 miljoen omzet – de helft van heel Barco – en een bedrijfskasstroommarge van 15,2%. Dat voldoet aan de minimum 15% die Van Zele met elke divisie wil halen. Al 45% van de omzet uit de divisie komt uit professionele audio-visuele systemen buiten de cinema’s, tegenover 35% in 2013, meldt Barco.
Klikken om te groeien
Vooral ClickShare is een verbazend succes. ClickShare laat vergaderaars met een druk op de knop direct het beeld op hun smartphone of laptop op een scherm projecteren. “Ik denk niet dat iemand ooit voorspeld zou hebben dat we daarmee na 3 jaar om en bij de 50 miljoen euro omzet zouden draaien. Klanten kopen dit systeem niet langer om de projector maar om wat je er dankzij ClickShare mee kan doen”, zegt Van Zele. Volgens vicepresident Investor Relations Carl Vanden Bussche is ClickShare al in 40.000 vergaderzalen geïnstalleerd.
Barco blijft ook marktleider in schermen voor de gezondheidszorg, waar het meer en meer uitbreidt naar operatiezalen. Die divisie haalde een bedrijfskasstroom van 12,4 procent uit een omzet van 186,7 miljoen (-4,6%).
LEDs lijden
Maar er was dus ook minder goed nieuws. De divisie “industrie & overheid” van Barco bouwde in controlezalen muren van schermen waarop de informatie langs achter werd geprojecteerd. Die relatief dure oplossing kreeg in de eerste jaarhelft slaag van de opkomende LCD-schermen. Barco moest snel omschakelen en draaide in de eerste zes maanden zelfs met een negatieve bedrijfskasstroom van -2,1%. “Je moet twee keer zoveel LCD-schermen verkopen om dezelfde omzet te realiseren. We hebben daar goed op gereageerd. In de tweede jaarhelft hadden we een serieus herstel”, stelt Van Zele. De omzet van de divisie eindigde zelfs hoger dan in de tweede helft van 2013, met in dat tweede semester een ebitda-marge van 7,1%.
Erger was de situatie bij LiveDots, de bouwer van LED-muren, waar de omzet halveerde en de bedrijfskasstroom voor bijna 7 miljoen in het rood dook. “Op de ISE beurs in Amsterdam steelt Barco met een LiveDots paneel de show, maar het is 30 procent te duur. We moeten meer LED-activiteiten naar China verplaatsen”, zegt Van Zele. Bij LiveDots is al flink in de kosten gesnoeid. De activiteit wordt in de Entertainment-divisie opgenomen.
Meer software aan de bedrand
Ook elders heeft Barco investeringen afgeschreven. Zo in de bedside terminal-activiteit in de gezondheidszorg, waar Barco in 2012 JAOtech overnam. “We hebben daar te veel op betere displays en processors ingezet, terwijl je in die markt de hardware als een wit goed moet zien. Je moet het verschil maken met software, met de integratie van die systemen met de centrale server van het hospitaal. Daar zijn we aan een correctie bezig”.
De vrije kasstroom van de voortgezette activiteiten van Barco daalde tot 1,2 miljoen euro, vergeleken met 60,2 miljoen euro in 2013, onder meer doordat er door hogere voorraden en meer uitstaande vorderingen op klanten meer werkkapitaal nodig was. De tegenvallende verkopen zorgden ook voor bijna 22 miljoen aan verouderde voorraden, die moesten worden afgeschreven.
Chief financial officer Carl Peeters moet een en ander bijspijkeren. Kostenbeheersing en groei-initiatieven in elk van de drie divisies moeten de bedrijfskasstroom van Barco overal naar 15 procent brengen. “De meesten zitten er dichtbij, maar niet erop en we willen ze er echt op”, zei Van Zele, die op zijn 67ste nog niet aan opstappen denkt.
Investeren in verkoopkanalen
Met de verkoop van zijn defensie- en luchtvaartactiviteiten kreeg Barco in januari 150 miljoen euro extra in kas, bovenop de 63,4 nettocash die er al was. Barco is bovendien helemaal schuldenvrij.
Zelfs na de betaling van ruim 19 miljoen aan dividend, houdt Barco een substantiële oorlogskas over. Van Zele wil die investeren in zowel eigen groei als in acquisities in elk van de drie hoofdactiviteiten. “Vroeger deden we acquisities voor technologie. Nu zullen we acquisities doen die ons marktaandeel verhogen”, licht hij toe. Eén van de pistes zijn verkoopgerichte acquisities in de audio-visuele markt voor bedrijven, waar Barco marktaandeel wil winnen. “Maar we moeten een beetje geduld hebben. Ik denk ook dat de markten dat verwachten”, zegt Van Zele, verwijzend naar de analistenprognoses voor 2015.
Stabiel aandeelhouderschap
Barco laat zijn aandelen-inkoopprogramma in mei aflopen omdat er met Michel Van de Wiele NV, ACF IV Investment, Templeton, 3D, GO en Norges Bank een aandeelhouderskern is die denkt op langere termijn. Al die partijen hebben participaties van 3 procent of meer. Topman Charles Beaudouin van Van de Wiele, dat meer dan 10% heeft, is alvast met CEO Eric Van Zele vestigingen van Barco in Noord-Amerika en Azië gaan bezoeken. “Een bijzonder positieve ervaring”, vertelt Van Zele. Barco zelf houdt 7 % van zijn aandelen aan, deels voor personeelsopties.
Douane-onderzoek doet Barco nadenken over management-aanpak in China
Barco gaf ook meer uitleg over het onderzoek naar ontduiking van importheffingen dat de Chinese douane tegen de distributeurs van de controlekamer-divisie voert.
De gedelegeerd bestuurder van Barco in China mag daardoor al sinds de zomer het land niet meer uit. Volgens Van Zele is die maatregel vooral bedoeld om Barco te dwingen om aan het onderzoek mee te werken. “Barco zelf is niet in gebreke gesteld”, verzekert hij. Van Zele is ondertussen zelf al twee keer met de Chinese autoriteiten gaan praten. “We hebben goede hoop dat Johan Philtjens weer snel een vrij man zal zijn”, zegt hij. Het onderzoek gaat terug tot 1997. De kernvraag is of de distributeurs van Barco hele systemen importeerden (waarop heffingen van 30 procent golden), dan wel onderdelen die zij ter plaatse assembleerden (met lagere heffingen).
Barco heeft intussen afstand genomen van de geviseerde distributeurs. Daardoor moest een deel van de bestellingen uit China worden geschrapt, wat op zijn beurt verklaart waarom de omzet 2014 van Barco in Azië-Stille Oceaan met 10,8 procent terugvalt – sterker dan in Amerika of Europa. De joint venture met overheidsbedrijf China Film Group, die projectoren bouwt, is niet in het geding. “Die loopt als een trein. Hij doet iets meer dan de helft van onze omzet in China”, zegt Van Zele.
Het incident doet Barco wel zijn aanpak in China herzien. Tot nog toe was het management daar te veel vanuit Kortrijk gestuurd, vindt Van Zele.
Van Zele: “De import van componenten voor de controlekamers gebeurt nu meer en meer via de fabriek van Barco in Peking, die ze lokaal assembleert. Dat betekent dat je activiteiten zoals supply chain, fabricage, assemblage en financiële controle in China moet ontwikkelen. Dus moet je daar dan ook een sterke algemene directeur boven zetten, die weet hoe hij zo’n bedrijf in China moet leiden. Ook al omdat de mensen in China mentaal werken voor de Chinese company. In Europa of Amerika is dat anders. Bedrijven in China zijn nog zeer hiërarchisch gestructureerd. Als je daar geen sterke leider hebt, krijg je rapporteringslijnen naar 25 plaatsen en is niemand nog verantwoordelijk”.
In dezelfde lijn denkt Van Zele ook de management-aanpak in India te herzien.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier