Showpad-oprichter Peter Minne en zijn broer David hebben met Smart Symbols een platform ontwikkeld dat de administratieve last van leerkrachten vermindert. De start-up trekt met vers kapitaal naar het buitenland.
Tijdens vrije momenten kunnen kleuters en lagereschoolkinderen zelf activiteiten kiezen die aansluiten bij de leerdoelen. Voor de leerkracht is het aan het einde van de dag echter niet altijd duidelijk wat elk kind heeft gedaan. “Leerkrachten moeten heel wat administratie bijhouden, boven op hun dagelijkse klaswerk”, zegt David Minne, die een verleden heeft bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen. “Elk kind verdient individuele opvolging, zowel cognitief als emotioneel. Maar in een klasgroep van soms 25 kinderen is dat bijzonder moeilijk.”
Daarom heeft hij in 2020 samen met zijn broer Peter Minne, de medeoprichter van het techbedrijf Showpad, Smart Symbols opgericht. Dat digitaal plan- en volgsysteem registreert automatisch welke activiteiten een kind gekozen heeft. Die informatie wordt opgeslagen in een dashboard met rapporten, waardoor een snelle bijsturing indien nodig mogelijk is. De visuele aanpak met symbolen helpt bovendien ook bij de communicatie met anderstalige ouders.
Meer dan 200 Vlaamse scholen werken al met Smart Symbols. Dagelijks zouden ruim 8.000 kleuters met het digitale platform interageren.
Kindgericht onderwijs
De edtechstart-up heeft 550.000 euro opgehaald bij het acceleratorprogramma imec.istart en de impactinvesteerder Shaping Impact Group. Met die investering wil Smart Symbols uitbreiden naar onder meer Nederland, Finland, Bulgarije, Portugal, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Griekenland.
“In heel Europa kampen leerkrachten met volle klassen en verouderde middelen”, zegt Peter Minne. “Met Smart Symbols willen we hen ondersteunen en meer ruimte creëren voor individuele aandacht en verder bouwen aan kindgericht onderwijs.”